Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Skal vi kontakte barnevernet? Omsorgssvikt?
23:21 26.03.2008
Vi står i ett fryktelig dilemma. Skal vi kontakte barnevernet, eller lar vi klokest i å la være?

Dette er saken:
Min nabo, en voksen dame med tre barn i alderen 3, 12 og 15 år, vannskjøter, etter vår mening sine barn. Dette har pågått i flere år nå, og flere har prøvd å snakke med henne, men lite endring skjer. Barnevernet er allerede innblandet i familien, men vet nok ikke omfanget av problemene. Alt er jo på stell når de kommer på sine anmeldte besøk.

Verst er det med minstemann på 3. Fra han står opp om morgenen og til han legger seg om kvelden er han overlatt til seg selv eller til bestemor på 70 år(som de bor sammen med), og andre tilfeldige innom på besøk.
Selv er mor på rommet sitt og spiller data eller sover. Og i uka er hun på jobb. Eneste mor er sammen med barnet er når hun må skifte bleie, eller legge han for kvelden.

(Tror) barnet bærer tydelige preg av omsorgssvikt, han har dårlig utviklet språk, og har tydelig aldri lært forskjell på rett og galt.

Han klatrer opp på bord, benker og komfyren uten å skjønne at det kan være farlig. Løper over stuebordet, og står på stolen og spiser. Ødelegger ting, henger i gardinene, plager dyrene.
Roter i alt, hyler og bråker som en stukken gris.

Siden det sjelden er noen der til å gi han noe å drikke/spise når han er tørst/sulten, går han i kjøleskapet og drikker rett av kartongene og spiser alt pålegg han finner interessant.
Siden mange er på besøk hos bestemoren er det nesten bestandig voksne i huset, men alle er veldig lei av å måtte passe på barnet. Og siden han alltid er skitten og uoppdragen får han bestandig negativ oppmerksomhet fra alle menneskene rundt seg. Og de fleste har derfor begynt å overse og unngå den lille gutten.

Som nevnt er han bestandig skitten og ustelt, og går timevis med fulle bleier. Og mor pusser bare tennene hans når hun selv gidder.
Han faller ofte og slår seg, og har allerede arr og sår flere steder på kroppen.
Det er veldig vondt å se hvor lite hun bryr seg om han. Og det har gitt meg ,og flere andre, mange våkenetter.
Hun lar barna rett og slett seile sin egen sjø, men ser det neppe selv...

Siden vi er personlig gode venner med personene dette gjelder gjør det det veldig vanskelig å skulle kontakte barnevernet.
Vi er veldig redd for hva utfallet kan bli, og om hun kommer til å miste barna.
Og vi er også veldig redde for at det skal skinne gjennom at det er vi som har tipset barnevernet, og at det vil ødelegge forholdet vårt til dem.

Hva synes dere at vi bør gjøre?
Anonym
Sv: Skal vi kontakte barnevernet? Omsorgssvikt?
00:02 27.03.2008
Du skriver:
Siden vi er personlig gode venner med personene dette gjelder gjør det det veldig vanskelig å skulle kontakte barnevernet.
Vi er veldig redd for hva utfallet kan bli, og om hun kommer til å miste barna.
Og vi er også veldig redde for at det skal skinne gjennom at det er vi som har tipset barnevernet, og at det vil ødelegge forholdet vårt til dem.

Er dere virkelig gode venner hvis dere har latt dette skure og gå såpass lenge??? Mitt eneste råd til dere er at dere bør sette dere ned og finne ut HVA som er viktigst for dere,- å bevare det "gode vennskapet" eller sørge for at barna får et bedre liv!!!

Du skriver også:Siden mange er på besøk hos bestemoren er det nesten bestandig voksne i huset, men alle er veldig lei av å måtte passe på barnet. Og siden han alltid er skitten og uoppdragen får han bestandig negativ oppmerksomhet fra alle menneskene rundt seg. Og de fleste har derfor begynt å overse og unngå den lille...

Jeg er RYSTET!!! Her er dere MANGE forhåpentligvis oppegående voksne som daglig ser hvordan denne lille gutten har det, og dere reagerer ved å OVERSE han!!!

Dere burde virkelig skjemmes!

Du har vist at du ønsker ei bedring for disse barna, da har du bare en ting å gjøre,- nemlig å få med deg alle som stadig er på besøk, eller gjør det alene, ta kontakt med barnevernet, eller snakk med mora!!!
Uansett BØR barna gå foran vennskapet...

Anonym
09:07 27.03.2008
signerer denne
Pysa
10:39 27.03.2008
Takk for svar.
Og jeg må si meg veldig enig med deg.
Det har fått skure å gå altfor lenge nå. Vi har hele tiden tenkt og håpet at ting skulle bedre seg, bare hun kom seg ut av sitt ulykkelige forhold, bare hun fikk seg jobb osv.
Og jeg har pratet med henne, og etter det var vi ikke på talefot på et halvt år!
Men ting blir ikke bedre,(og det var nok kanskje litt dumt at jeg i utgangspunktet ikke tok det med), men personene det gjelder er også i nær slekt av oss. Altså jeg er inngift i familien det gjelder. :/ Så de vil alltid være der...

Ja det er virkelig trist at voksne mennesker reagerer med å ta avstand fra den lille gutten med problemene, og overser hele han. Men han er så underernært på omsorg, at gir du han lillefingeren så tar han hele armen. Og det blir fryktelig tungt,når man i tillegg har egne små barn, som også krever mye. og føles vanvittig sårt og frustrerende..
Men du har helt rett, vi burde skjemmes.
Anonym
12:01 27.03.2008
Barn skal bo i hjem, ikke reir. Det du beskriver er et reir.

Ring barnevernet med en gang. Dersom han blir tatt fra moren har de gjort en grundig vurdering av det. Det er ikke alltid best for barnet å bli hos mor, men uansett er det ikke dere som skal vurdere det. Dere har et ansvar for å si i fra - uansett hva konsekvensen kan bli.

Husk at du skal kunne se han i øynene og gi han et svar når han blir stor og spør dere hvorfor dere aldri gjorde noe.

Hvordan er det med de to eldste barna? Barn som er utsatt for omsorgssvikt i barneårene blir ofte "grenseløse" i ungdomsårene, med alt det fører med seg av utesvevende sexliv, tenåringsgraviditeter og rusmisbruk. Får man ikke oppmerksomhet og omsorg hjemme gjør man hva som helst (les: har man sex med hvem som helst) for å få det andre steder. Man forveksler gjerne et øyeblikks nærhet med en tilfeldig sexpartner med den trygghet ekte, omsorgsfull, ubetinget kjærlighet gir, og søker dermed nærhet for å få fyllt hullene i sjelslivet sitt. Det er ikke bare 3-åringen som er i faresonen i den familien du beskriver.
sistemann79
13:39 27.03.2008
De to eldste barna har det heller ikke lett.
Eldste er veldig innesluttet, og vanskelig å ha med å gjøre.
Gjør stortsett som han selv vil. Drikker og røyker og henger sammen med dårlige selskap. Dessuten virker det som om han har vanskelig for å knytte seg til andre mennesker. Han har veldig få gode venner. Og skremmer nok vekk de som kommer for nær han.

Mellomste på 12 er vel kanskje den som lider mest, og det er på grunn av henne barnevernet er koblet inn. Hun har omtrent ikke vært på skolen de siste skoleårene! Og hun har utviklet en kjempe angst for både skolen og samfunnet utenfor hjemmet. Derfor er hun bare hjemme, og spiller tv/data/internett, og det kan hun gjøre døgnet rundt om hun vil! Derfor sitter hun oppe til laaaaangt på natt (lenge etter at alle andre i huset har lagt seg), spiller "voksenspill" eller er på nettet, og ingen kommer og sender henne i seng, eller tilbyr kveldsmat, eller ønsker henne god natt etc.
Da er det ikke rart at man ikke kommer seg på skolen!
Det er veldig vondt å si det,selvom hun er en veldig snill og fin jente, virker det nesten som om hun er blitt litt mentalt tilbakestående. Er kanskje på stadiet med en 6-7 åring? (uten at jeg er noen ekspert)
Og tror at det er derfor + at hun bestandig er skitten og ustelt blir mobbet på skolen. Men som eldste mann er også hun fryktelig lukket og vanskelig å komme inn på, så det er ikke godt å si hvor skoen egentlig trykker.

For å sette det hele i et større perspektiv, må jeg også få med at familien det er snakk kommer fra et annet land enn Norge, og det er vel kanskje derfor vi har latt det gå så langt, for vi har liksom tatt kulturforskjellene i betrakting. Hvor dumt det enn høres.
Anonym
14:16 27.03.2008
Dette må du gjøre noe med nå!
Jeg er rystet.
Det er tre liv det er snakk om her. Et stakkars barn på tre år som flere voksne hysjer vekk fordi han er skitten og plagsom. ? ?
Jeg gjentar et barn på tre år!!!
Ring barnevernet med en gang, og redd disse barna.
Hvis ikke kommer du og til å bli ødelagt. Av dårlig samvittighet.
Og moren må få hjelp hun og. Det må jo være noe galt med henne, siden hun lar det gå sånn med barna.
Og de andre voksne som er "innom" og "plages" av den skitne lille gutten. Dere burde få hjelp hele gjengen.
Skam dere!
Moren er syk og trenger hjelp, barna er utsatt for omsorgsvikt og trenger hjelp, og dere lar det skure og gå.... tenk deg om...
Anonym
14:26 27.03.2008
Jeg svarer bare på overskrifta:

Ja, og jaa!!!

er det egentlig noe å lure på??
Anonym
11:58 1.04.2008
Jeg tror mange venter alt for lenge med å kontakte barnevernet.. folk er verken snille med barna eller foreldrene når de lar være å kontakte barnevernet. Men, når det er sagt, det er ikke enkelt å gjøre det, men du kan tipse anonymt. Jeg bor på en "liten" plass og her bor det en familie som i flere generasjoner har vært "ute av kontroll". Problemet er bare at ingen gjør noe fordi "det er bare familien som er sånn"!! Dette gjelder ikke bare naboer osv, men og barnevern, skole, helsestasjon osv. Tragisk hele greia fordi det etter hvert har blitt ganske mange barn, barnebarn osv. Stor familie. Tilbake til det du skrev: tips anonymt, eller la en venn el.l av deg tipse.... Feigt vil noen si, men det er bedre enn at ingen gjør noe! Lykke til.
Anonym
10:25 2.04.2008
Takk for dere alles innspill i saken.
Jeg må si at jeg kjenner meg veldig godt igjen i det innlegget om familien som har vært "ute av kontroll" i generasjoner.
Opplever at det er sånn det er i familien jeg har beskrevet også. Også disse en stor familie.
Tror mor selv har vært utsatt for omsorgssvikt, og sannsynligvis også alle hennes søsken, som da er de voksne som stadig er innom og ikke gjør noe for barna. Tror vel rett og slett at de ikke ser hva som er galt.

Vi bor også på en liten plass, så det å få barnevernet på døra, vil bety veldig mye sladder i bygda. Og bare det vil få store konsekvenser for familien.

Godt å vite at dere også opplever dette som omsorgssvikt, man kan jo bli litt tullete, når ingen andre reagerer.
Og har faktisk nesten til tider lurt på om det er jeg som er veldig overbeskyttende hønemor ovenfor mine barn...

Tante
Anonym
20:28 1.04.2008
JA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Barnevernet,helsestasjon evt Politiet hvis en 3åring valser rundt alen, og dere har sett og oppservert dette over tid! Ikke vent lenger ,det er på tide at DU/DERE er voksne og tar nødvendig ansvar!!!!
Mammen til Nurket
15:52 2.04.2008
Jeg syns nok også at du bør kontakte barnevernet igjen, og beskrive situasjonen og at de bare tar seg sammen før varslede besøk.. Stakkars barn :-/

Skjønner godt at det er vanskelig for deg, men du får be barnevernet holde tipset anonymt hvis de kan? Eventuelt ta kontakt med skolen og be dem ta saken på nytt ovenfor barnevernet.
_Khi_
12:55 7.04.2008
Klart dette er omsorgsvikt og hvis dere er venner med disse bør dere ikke tenke på om mor i dette tilfelle mister sine barn, tenk heller på disse stakkars 3 barna som har det slikt hos sin mor.
En 3åring bør/skal bli passet skikkelig på og klarer ikke mor dette tenker jeg for barnet sin del at da har han det bedre hos en anna familie som tar vare på han og passer på at han ikke er tørst/sulten.
Uten tvil hadde jeg ringt barnevernet og bedt de ta en tur på uanmeldt besøk så de selv ser hvordan dette stakkars lille barnet har det.
Hadde ofret ett vennskap for og vite at et lite barn på 3 år vokser opp i trygge omgivelser.
Med tanke på at dere kjenner disse pesonene godt tenker dere sikkert at barna skal ha ett godt liv og faktisk klare og gi sine barn ett verdig liv med oppdragelse osv.

TENK PÅ BARNET RING BARNEVERNET OG BE DE GÅ PÅ UANMELDT BESØK TIL DE.....

Du kan evt melde til barnevernet anonymt også....
Mamma`en til Sander André
17:29 8.04.2008
Jeg kommer fra et kjipt hjem. Alle så, ingen gjorde noe. Jeg har overlevd, men ikke uten dype, dype sår. Det er litt trist å tenke at jeg kunne hatt det så mye bedre i dag om jeg bare hadde hatt noen som brydde seg, og som turte å si i fra !
Jeg synes virkelig du skal kontaket barnevernet, eller sende en bekymringsmld via helsestasjon. Det er hele resten av hans liv det dreier seg om. Takk for at du bryr deg!
Anonym
20:34 30.04.2008
Er ikke dette bekreftelse nok på hva som skla/burde gjøres?!!!!!!!!!!!!
Mammen til Nurket
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)