Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Over 35 år og prøver å bli gravid

Kjære alle medsøstre - hvordan holder dere motet oppe?
 14:04 26.03.2008
Etter MA'en for 6 måneder siden har jeg mer eller mindre holdt meg unna BIM sidene, det ble altoppslukende, klarte ikke å tenke på noe annet enn å bli gravid fort nok igjen.

Men nå etter 6 måneder kommer jeg innom dere igjen, er fortsatt ikke gravid og kjenner vel at motet begynner å svikte litt. Dagen i går var ekstra tung da det var termindatoen for min lille som ikke var levedyktig. Føler meg tom og trist.

Jeg er 37 år, har ingen barn fra før - og det har heller ikke min vidunderlige forlovede. Har dessverre denne hersens PCO... har gått på 5 pergokurer - har effekt av disse, har EL, men det vil seg liksom ikke!!
Pga PCO'en er jeg plaget med behåring i ansiktet - og det gjør at man føler seg så lite kvinnelig og attraktiv . Jeg blir sprø av dette, og har i dag vært i kontakt med NAV ang. å søke om dekning. Så nå ser jeg en lysning der iallefall.

Det som frustrerer meg mest er at jeg føler meg litt overkjørt av min gynekolog. Var fornøyd med utredningen helt til aborten her i høst. Da jeg ble gravid var vi begynt å forberede søknad om IVF, men dette ble det jo ikke noe av. Etter et halvt år var jeg tilbake (i februar) og da var jeg sikker på at nå skulle det sendes søknad. Men dengang ei, skal tilbake i juni om det ikke har skjedd noe. Jeg føler at tiden renner i fra meg og skjønner ikke hvorfor han ikke kan få sendt avgårde en søknad.. Det virker som om han ikke tror jeg vil lykkes, for som han sier; du har jo to faktorer MOT deg, du har PCO og så er det alderen. Jeg vurderer å bytte, men vet ikke om det er så lurt så langt i utredningen. Hva mener dere?

Huff, dette ble litt langt, men det var godt å få ut litt...Hvordan er det med dere andre, hvordan klarer dere å holde motet oppe??
Turva
Sv: Kjære alle medsøstre - hvordan holder dere motet oppe?
 16:56 26.03.2008
Et par år eldre enn deg og har opplevd MA, men gir ikke opp pga alderen ennå ihvertfall - så lenge nye utredninger tilsier grønt lys. Det er ingen skreven regel om at fertiliteten ALLTID er dårligere sent i 30 årene enn for feks en 25 åring. Synd du har vært uheldig så langt, håper du ikke lar en lite engasjert og innsiktsfull Gyn. påvirke videre løp.

Dersom dere har midler til det finnes det raskere og seriøs hjelp å få, feks i Danmark.

Hilsen singel uten barn - håpet her finnes i Danmark
Anonym
 20:52 26.03.2008
Hei,
dette lyder kjent gitt.
Jeg var også gravid i fjor sommer, men mistet i uke 7. Etter det har jeg fått 3 kurer av gyn, men nå mener han at løpet er kjørt pga min alder.
Jeg bestilte time til han for å høre hva jeg kunne gjøre, han vil ikke gi meg flere kurer. Men da sa jeg at da ville jeg prøve på IVF , hva må jeg gjøre da spurte jeg... jo en Pergokur og ta en blodprøve etter 3 dager. Så på nød og neppe fikk jeg Pergo og henvisning.

Det er ikke gøy når legen din går imot deg bare pga alder ...hvorfor skal ikke vi få hjelp???

Noen leger burde ha sendt tilbake beviset sitt til makulering !!

Motet er vanskelig å holde oppe når man blir motarbeidet!

Lykke til.

Hilsen ei på 43, som ingen barn har...ennå :O)
Vegaspia
 08:12 27.03.2008
Hei.. jeg har prøvd i 11 år og hatt 3 ivf forsøk hvor 2 endte i sa.. og nå er jeg igang med vårt 4 ivf forsøk.. (har tette eggledere)

Jeg har som motto for meg selv: den som gir seg har tapt!!!

Jeg er også barnløs og akkurat fylt 38 men jeg har ikke tenkte å gi meg av den grunn!!!

Det er sårt og vondt å se alle andre lykkes, nå er det vår snart og barnevogner tyter ut men sånn er livet, livet har alltid vært urettferdig, bare synd at jeg selv ble rammet av det. Mange ganger jeg spør meg selv, hvorfor kunne ikke jeg vært den heldige, hva har jeg gjort galt? blir jeg straffet for et eller annet??

Men sånn er det, dessverre og jeg håper virkelig dere lykkes, snakk med legen og si at de SKAL sende inn søknad for dere..

Hvor i landet hører du hjemme hen da?? :-) jeg bor i vestfold og holder nå til i porsgrunn.. hadde mine 3 første ivf forsøk i danmark.
Tullemor1 4 ivf forsøk
 09:44 27.03.2008
Jeg ser at vi er mange i samme situasjon, det er fint at disse forumene finnes slik at man kan søke råd og støtte hos hverandre - og ikke minst utveksle erfaringer.

Tullemor; jeg ser du er i gang med ditt fjerde ivf forsøk og jeg krysser fingre for at du lykkes denne gang. Det er jo en enorm påkjenning for kroppen å gå igjennom disse behandlingene - både fysisk og psykisk. Jeg beundrer pågangsmotet ditt.

Jeg holder til i Nordland, så søknad om ivf vil bli sendt til Tromsø hvis jeg ikke benytter meg av fritt sykehusvalg (Riksen eller St. Olav i Trondheim). Jeg har ikke ny time før i midten av juni og det synes jeg er alt for lenge til. Vurderer å få fastlegen min til å henvise meg til en annen gyn. Men, det tar vel også sin tid, så jeg er litt i villrede hva jeg skal gjøre.
Turva
 17:31 28.03.2008
Takk for koselig tilbakemelding.. jeg anbefaler deg å mase slik at du snart kommer i gang.. og ja til fritt sykehusvalg.. Masse lykke til, så håper jeg at det kommer et innlegg snart fra deg og at du sitter med en spire :o))
Tullemor1 4 ivf forsøk
 07:23 29.03.2008
Hei på deg, Turva!
Det var då svært så negativ den legen din var blitt? synest de må stå på for å bli henvist til IVF. Det er då mange på din alder som vert gravide på den måten, og du har jo faktisk klart å bli gravid ein gang, sjølv om det den gongen ikkje gjekk så bra. Å abortere er jo langt frå unormalt, så kan ikkje skjønne at det er nokon grunn til at du ikkje skulle klare det. Går i allefall ikkje an å gje seg utan å prøve! Det vil du i allefall angre seinare når det er for seint.
Eg er 36 og har PCO. Min lege er av det optimistiske slaget heldigvis, så eg har gått oppmuntra ut derifrå kvar gang. Ho sa det at "slike som meg" ofte var på sitt mest fruktbare når vi runda 35, og gjerne var det litt lengre enn andre :-) Eg vel å tru mest på henne eg, ho har i allefall laaang erfaring på området. Eg går no på dobbel pergokur og tek Metformin mot PCO en. Om det ikkje slår til etter tre kurar (6mnd) skal me henvisast til IVF. Nei, den legen din må ha hatt ein dårleg dag på jobben. Stå på, jente!
soleia
 08:32 29.03.2008
Hei soleia, takk for hyggelig tilbakemelding.

Ja, han er blitt negativ ja.. Hørte av en venninne at han prøver å selge praksisen sin, at han skal gå av - så han begynner vel å bli lei... Men uansett skal ikke det gå utover pasientene.

Da jeg startet utredningen var vi enige om akkurat det samme som deg, om det ikke hadde slått til etter 3 doble pergokurer så skulle det sendes søknad om ivf - men så ble jeg jo gravid selv i pausemåneden etter 3 kur.. Og så har det som skrevet tidligere ikke skjedd noe. Har gått på 2 pergokurer til, men jeg er begynt å tåle de så dårlig så jeg vil nok ikke igjennom det igjen, selv om jeg har positiv effekt av disse kurene.

Jeg har bestemt meg for å ta kontakt med fastlegen min på mandag, han er en driftig kar, så kanskje han kan hjelpe meg å franskynde prossessen litt. Vurderer også privat klinikk.

Lykke til videre, soleia og alle dere andre som har kommet med koselige og positive tilbakemeldinger.
Turva
 23:33 7.04.2008
Jeg er gravid i snart 13. uke, håper bare at denne lille babyen klarer å klister seg fast i et halvt år til, klarer ikke å la være å gå inn på sider der barnløshet blir diskutert...

Jeg blir så lei meg når jeg leser innlegget ditt HI, og til hun som skrev at "Hva er galt med meg? hvorfor blir jeg straffet??" jeg har sånn respekt for dere.

Vær så snill, vær så snill, ikke gi opp! det blir deres tur en gang, jeg skal be for dere... vet d bare er en bagatell i forhold, men vi strevde også i 6 mnd, og de mnd var de lengste i mitt liv... jeg grua meg hver gang til vi hadde "babydager" da vi måtte ha sex for å få barn, jeg var konstant i dårlig humør... og vi begynte å krangle over alt og ingenting... trodde vi aldri kom til å bli glad i hverandre igjen, men heldigvis ordna d seg.

Jeg er religiøs da, men viss dere vil, så be til Gud og Jesus, d gjorde jeg, og d hjalp. jeg har så lyst til at dere alle skal bli gravide...

skulle ønske d var noe jeg kunne gjøre...

bare hold motet oppe, ikke gi dere på motivasjonsdrepende mennesker, hold hodet høyt oppe, og ikke mist trua på dere selv:)

stor varm klem:)
Anonym
 19:17 17.06.2008
gruer seg til " babydager " da vi måtte ha sex for å få barn ....hæ ! Stakkars ...
Kanskje ikke så rart det ikke var spesielt lett å bli gravid med et slikt negativt syn på sex ...rart mannen orker selv å stille opp på sex med ei slik kjerring ..var bare så morsomt å lese øverste linje ha ha

Anonym
 21:20 17.06.2008
Anonym som du kommenterer prøver å komme med et støttende innlegg, og så svarer du med å latterliggjøre hennes innlegg og kalle henne kjerring - var det noe pent gjort da??

mvh
lissi65
 01:00 18.06.2008
Kjerring er ikke et negativt ord ....i hvertfall ikke i nord ...
det betyr hun jeg har " kjær som bærer min ring ..".- alltså kjerring
Anonym
 21:08 26.06.2008
hjelpe meg, skaff deg litt empati og innlevelsesevne du som kritiserer. Du høres jo nesten tilbakeståendes ut. Håper du ikke jobber med mennesker
Anonym
 17:07 2.08.2008
Hei
Ikke gi dere! Jeg syns en gyn skal støtte deg i det du ønsker, det er mange også over 40 ++++ som har fått barn og det vet en aldri før en har prøvd. Jeg ville byttet gynekolog. Anbefaler Nordica i Danmark for de som har råd til det, de er optmistiske og har mange voksne kvinner som kunder.
CathyS
 11:17 3.08.2008
Nå spør jeg, fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å lage noe debatt. Jeg ser at det er mange som sliter her. Har dere vurdert adopsjon? Dere burde kanskje vurdert det før det også er for sent?
Anonym
 12:09 3.08.2008
Turva som startet denne debatten er 37 år og med diagnose PCO.

Jeg er en dame på 43 år med samme diagnose. Mine to første barn fikk jeg som 32 åring og rett før jeg ble 38. Ja, det kan gå år før PCO/PCOS kvinner får egne barn ved naturmetoden.

Vha assistert befruktning kan det likevel være enda mer håp, og vårt tredje barn er et prøverørsbarn som jeg fikk som 42-åring.

Men det er klart ettersom tiden går så er det viktig å vurdere adopsjon også, som et alternativ.

mvh
lissi43år
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------