Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Er det jeg som overreagerer eller kan det være tegn adhd (gutt 4 år)?
23:26 25.03.2008
hei har en sønn som nettopp har fylt 4 år.
han er en rolig, snill og omsorgsfull gutt.
I barnehagen er han en god lekekamerat og ingen problemer med venner eller andre nevneverdige ting.
Men hjemme syntes jeg han er lite flink til å kosentrere seg om ting lenge(lek) og han har rett og slett dilla på sjørøvere og sverd. det er kunn det som står i hodet på han... han rører knapt nok andre leker. hvis han tegner eller spiller spill blir det kjedelig etter noen minuttter.
han har også det siste halve året blitt slik at "jeg vil ikke....ditt og datt," "jeg tør ikke ditt og datt", ( har alltid vært sjenert) men når vi får pushet og motivert han till å gjøre det så er alt kjempe moro!!!
Han har de siste mnd de gangene vi har besøk vært litt frampå og skal vise seg frem men ikke på en negativ måte, men for å få oppmerksomhet, til tider.
Han er ikke temperamentsfull og blir sjelden sint for noe , bare irritert
Han bryr seg veldig om andre og særlig om lillesøster og familen. Han er opptatt av ting som skjer rundt han i hverdagen ,men også bekymret for mye og sier mye er "kjedelig"
Sover bra, men spiser dårlig( det har han alltid gjort i perioder)
Må nevne at vi tror både farfar og far har adhd ( har ikke fått diagnose
men har mange tegn)
Er det bare jeg som uroer meg for "ingenting" eller er det noe jeg burde sjekke opp allerede nå????
Tenker på det ofte fordi jeg vet med 90% sikkerhet at både farfar og far har adhd og det er arvelig.
MammatilE&E
Sv: Er det jeg som overreagerer eller kan det være tegn adhd (gutt 4 år)?
00:04 26.03.2008
Det første jeg synes dere bør gjøre er at far får utredning. Dersom det er så mange tegn på at han kan ha ADHD som du sier kan det være greit å få svar på.
Så: Jeg synes 4-åringen din høres ut som en veldig normal 4-åring. Han er kommet i en alder hvor det er naturlig å måle krefter m mor/far - "hvem bestemmer her?". Han er absolutt i riktig alder for Kaptein Sabeltann og hans likesinnede ;) og at barn begynner å bli bevisste på at noe smaker ganske mye deiligere enn noe annet, er heller ikke uvanlig i den alderen.
Ut i fra det du skriver tenker jeg at han sjekker terrenget, finner ut hva han liker/ikke liker både av mat og aktiviteter etc.
Men, når det er sagt, dersom det er slik at du bekymrer deg, og du synes adferden hans på noen måte er problematisk, skal du ikke være redd for å be om hjelp. Har du snakket med dem i barnehagen hva de synes?
Bare følg med han og noter gjerne ting i en liten bok så du kan se forandringer i adferd over tid. De mener vel 5-års alderen er en bra tid å starte utredning, de som har greie på det. Men som sagt, jeg tror gutten din ligger innenfor normalområdet. Lykke til :)
sistemann79
11:34 26.03.2008
hei takk for svar , vil gjerne høre flere innspill.
jeg personlig syntes ikke ikke han er en vanskelig gutt å ha med å gjøre, ingen problemer jeg vil peke på eller som jeg syntes vi sliter med. det er vel heller det at jeg går og venter eller leter etter tegn fordi jeg tror han har/ vil ha arvet det.
barnehagen har ingenting å si på søønen vår ,en kjempe gutt som er med på alt , flink å leke variert og med mange. Han kalles god gutten dems...
men men. kanskje jeg bekymrer meg for ingenting???
MammatilE&E
18:00 26.03.2008
Jeg tror kanskje du kan ta det med ro:) Det høres ut som en ganske vanlig unge:) Jeg har en med og en uten ADHD, og den "vil ikke, skal ikke... skal bare" har begge hatt i den alderen og senere også:)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem