Vaksinering er et omdiskutert tema, det er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at vaksiner i hovedsak redder liv rundt om på hele kloden vår og at vaksinasjonsprogrammer har utryddet feks kopper som sykdom. Av 1000 barn som ikke er vaksinerte og får meslinger, så vil ett av dem dø, også her til lands.
Så har man også situasjoner der vaksiner ikke har vært skikkelig utprøvd før man tar dem i bruk, og dette har blitt store tragedier. Feks Thalodomid barna som ble født på 70-tallet.
Før du fatter en beslutning om hvorvidt du skal la være å vaksinere barnet ditt, så ta en skikkelig diskusjon med helsesøster eller fastlegen din, alternativt våre barneleger som du kan treffe på nettprat på www.gullsmokken.com.
Slit debatten med helsa, men fatt ikke beslutningen din på bakgrunn av innleggene her.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Snart er lille gutt 1 år. Har tatt de forrige vaksinene, men nå blir det ikke flere!
22:56 25.03.2008
Jeg har en datter på 5 år og snart en gutt på 1 år. Gruer meg litt til 1 års kontrollen. Da skal man jo ha den siste trippel vaksina. Jeg har tatt de forrige, både trippel og den mot hjernehinnebet. Hadde jeg bare visst det jeg vet nå så hadde jeg overhode ikke tatt de. For å være ærlig så hadde jeg ikke tenkt tanken på at vaksinering er farlig. Det var egentlig tilfeldig at jeg kom borti dette og begynte å lese.
Vil virkelig anbefale å lese boka som Rolf E Hanssen har skrevet "Hva er sannheten om vaksiner?"
Datteren min har vært veldig plaget med eksem som kom ganske eksplosivt. Jeg sjekket helsekortet hennes for når hun hadde fått vaksinene og gikk gjennom bildene for å se om det var noen sammenheng. Må si at nakkehårene reiste seg... Det visste seg at en uke etter MMR begynte eksem plagene å dukke opp. Etter et par mnd. var hun fullstendig overgått med eksem. Hun har gradvis blitt bedre og bedre og idag har hun egentlig ikke noe eksem igjen. Men det har vært noen år med et sant EKSEM HELVETE. Mye kløe, nattevåk, smøring, gråt og fortvilelse. Hun har i tillegg noen matvareallergier og pollenallergi. Vi har brukt mye tid og penger på alternativ behandling for å hjelpe på problemene og bygge opp immunforsvaret. At hun skal få videre vaksinering er UAKTUELT!
Lille gull på snart 1 år skal heller ikke få flere doser. Føler meg skikkelig dårlig med tanke på det jeg har tilført han allerede og angrer virkelig. Han har ikke hadd noen store bivirkninger...enda. Det har vært det vanlige med feber, utilpass og sutret. Men det var ekkelt nok med å ikke ha den ongen som man er vant til i et par dager, det var etter 5 mnd dosen. Jeg går til homeopat med han og håper det kan hjelpe kroppen til å bygge seg opp fra det man har ødelagt med vaksiner.
Så hva sier man da til helsesøster når man har tatt vaksinene hit til?
AnnaBella
Sv: Snart er lille gutt 1 år. Har tatt de forrige vaksinene, men nå blir det ikke flere!
23:10 25.03.2008
Jeg vil jo bare si at jeg selv har slitt mye med det samme som deg, da tilfeldigvis eksplosiv eksemutbrudd direkte etter vaksinen.
Selv leser jeg den boken du anbefaller og er helt enig med deg det=)
Man sier nei. Du kan jo referere til boken å stille hs noen spm f.eks, noe jeg er sikker på at hun ikke helt klarer å henge med på.
Dette er valgfritt og man har streng tatt ikke noe tvang å forklare seg, men en tråd unger her referer *mamman til skjønne* nicket om hva hun sa og hvordan hun hånderte situasjonen. Ta en titt på det=)
Lykke til og er glad det faktisk er flere som begynner å se linken mellom vaksiner og slike pluttselige utbrudd, det mest skremmende er..hva om 20, 30 år, hvilke bivirkninger blir liggende i kroppen å bryte ut seinere?
Off, nei, er sjokkert over hvor mye som faktisk ligger på bordet og så mye som blir gjemt unna
**Angelica**
Sv: Snart er lille gutt 1 år. Har tatt de forrige vaksinene, men nå blir det ikke flere!
02:05 26.03.2008
....en klok beslutning.....bare si nei til flere vaksiner.....fortell at du har lest litt om det....helsesøtere finnes i alle varianter....ikk vær redd....jeg har vaksinenekta på to unger og aldri møtt noen motstand....men dersom hun begynner med noe tull er det bare å si du har bestemt deg.....det er hvis man er usikker på avgjørelsen de begynner å tulle.....skift tema og snakk om andre ting....mat, bleier og gud veit....det siger nok inn for henne at du ikke har tenkt å ombestemme deg.....lykke til....
gangster-hippie
22:01 26.03.2008
Du sier nei, enkelt og greit. Jeg har selv boka til Hanssen og jeg leser mye av di linkene som er blitt lagt ved i tidligere tråder. Jo mer jeg leser, jo sikrere blir jeg på valget vi har tatt.
Ang din dårlige samvittighet for hva du har vært med å¨tilføre barna dine av vaksiner. Det hjelper dem ikke at du har dårlig samvittighet. Det optimale hadde sef vært om du visste det du vet i dag, den gang du skulle gi første dose vaksine, men det gjorde du ikke. Nå skal du være glad for at du har tilegnet deg kunnskap og at det(vaksinering) slutter her og nå.
Lykke til på helsestasjonen, det går nok bra. Presser de videre etter at du har fortalt ditt standpunkt så ber du om å bli respektert på valget ditt. Flere her inne har rådet folk til å be om en skriftlig erklæring fra hs om at barnet er garantert å ikke bli syk eller få vaksineskader. En slik erklæring vil du jo aldri få og da er jo saken grei.
Mamma`n til skjønne gutten
08:39 27.03.2008
Vi stoppet vaksinering på vår eldste etter 3 doser DTP og 1 dose Prevnar. Ikke særlig populært på et lite sted med 100% vaksinasjonsdekning. Det endte med at mannen min truet helsesøster til å holde kjeft omtrent på denne måten her: "...hvis du noen gang gir mine unger noe som kan skade dem, skal jeg komme etter deg med hud og hår, og flå deg systematisk til det ikke er noe igjen av deg..."
Da ble det helt slutt på maset, gitt...
Noen dager etter at vesla begynte i bhg lå det lapp i kurven hennes fra stedets overlege, om at alle uvaksinerte måtte vaksineres, for nå var det mistanke om meslingeepidemi.
Ellers er lillegutt vaksinefri, helt uten noe gnål fra hs.
Loiz
01:48 30.03.2008
hihihi...kul mann du har....men mener du at helsstasjonen har såpass nært samarbeide med barnehagen at de legger vaksinasjonslapper i kurven i barnehage.....det vil jo da si at barnets journal er overført til barnehagen, eller at noen har opplyst om ditt barns manglende vaksiner ovenfor barnehagen???????....for helsesøster er jo ikke tilknyttet barnehagen slik de er tilknyttet skolen????......skulle vært intressant å vite hvordan disse opplysningene var blitt lekket......og ikke minst intr å vite hvordan det kan gå meslingeepedemi på et sted med 100% dekning.....personlig ville jeg sendt han friskt talnede mannen din inn på hs med oppfordring om å holde heleseopplysningene konfidensielle.....da helst i et frodige verbale vendinger.......
gangster-hippie
20:46 30.03.2008
Vi bor på en veldig liten plass, hvor taushetsplikten sjelden overholdes spesielt innad i helsesektoren(hvor halve befolkningen jobber), og helsestasjonen er inne på legekontoret. Dette brevet var underskrevet overlegen, og lå i kurven til jenta vår i bhg. Om de andre barna fikk samme brev vet jeg ikke. Uansett var det jo bare vår unge det var aktuelt for på det tidspunktet...
Du vet, på et sted hvor det fødes 2-10 unger pr år, faller prosentandelsen drastisk hvis bare 1 forelder nekter å vaksinere...
Forøvrig ble min venninne akkurat presset til å underskrive på at hennes 13 år gamle datter ikke skulle ha mmr-vaksinen. Uten underskrift ville HS tvangsvaksinere henne, og selv etter at de fikk underskriften kalte de inn jenta og forsøkte å overtale henne.
Et annet par i denne kommunen som nektet å vaksinere for noen år tilbake, ble meldt til barnevernet for omsorgssvikt(eneste årsak manglende vaksinasjon).
HS har også tidligere gitt en annen mor beskjed om at barnet hennes kom til å dø fordi hun nektet vaksinasjon.
Og angående meslingeepidemien; det var selvsagt èn innvandrer som var under mistanke... selv om han ble sprøyta full av vaksiner med en gang han satte foten på norsk jord, kan man jo aldri være helt sikker på hva han hadde med seg fra hjemlandet...
Og hva mannen min angår, så sparer jeg han til en senere anledning. Jeg har en følelse av at det kommer mer snadder fra denne flotte, vaksinekåte helsestasjonen!
Loiz
21:01 30.03.2008
hehe....ja ser du har litt å stri med med denne kommunen...hoho....men trenger du det noen gang så har de jo allerde tråkka i baret med tanke på taushetsplikten sin da.....høres helt tragisk ut....hele greiene.....dem skulle vært anmeldt.....
gangster-hippie
21:10 30.03.2008
Yepp, det er tragisk. Og enda mer tragisk er det at situasjonen neppe er unik. På hvor mange småsteder rundt omkring i landet opererer helsevesenet på denne måten, tror du? Jeg tror det kryr av dem, og at befolkningen for det meste lar seg skremme, kue... og medisinere...
Loiz
21:45 30.03.2008
nei sant nok....neppe noen unik situasjon....det finnes mange former for overgrep...og de verste begåes av de med "gode" hensikter.....i mangel på normal respekt og oppdragelse.....
gangster-hippie
01:28 31.03.2008
Loiz...
Jeg er helt sjokkert jeg om hvordan det er der dere bor.......!! Hadde jeg opplevd noe slikt hadde jeg halet å dratt de ut til tv dagslys hvor de kunne fortalt om skremselpropagandaen de driver......
Det de gjør er da forbudt og ikke lov.............faen jeg tror jeg virkelig hadde flippet hvis jeg/barna hadde blitt behandlet på den måten, tenker på de som ble meldt til barnevernet.....Svarte.........knurr=)
**Angelica**
09:46 31.03.2008
Angelica
Jeg har planer om å la barna mine vokse opp her, så jeg ligger lavt i terrenget foreløpig. Faren for at ungene får unngjelde i nærmiljøet hvis jeg lager oppstyr er stor. Her skal man ikke stikke seg for mye ut før avkommet slaktes av bygdebærmen. På den annen side, hvis HS evt måtte finne på å angripe meg eller mine personlig, kan det bli aktuelt med full krigføring, i mellomtiden samler jeg info.
De som ble anmeldt til bv; selvsagt flippet de ut, men de måtte i flere møter før bv innrømmet at det ikke var grunnlag for anmeldelsen i det hele tatt! Resultatet av dette ble at bygdefolket fulgte HS anbefalinger 100% helt fram til mine unger skulle i grillen...
Loiz
10:49 31.03.2008
nei....det er ikke lett å vite hva som rører seg mellom øra på bygdedyret....men siden blodslinjene og gendepoet har en tendens til å være temmelig innfiltra på sånne steder du beskriver.....ville jeg strengt tatt flytta før et av disse offrene for genereasjoner med inngifte hadde stått på tunet med "avsagd hagle", 6 fingre, haletilløp og et ekstra øye....
gangster-hippie
11:58 31.03.2008
Hehehe...I følge bygdeboka var det på 1930-tallet fortsatt bare de mest frisinnede slektene herfra som godtok fremmed blod inn i slekta! He he...dette er ikke kødd!
Å nei, jeg er ikke redd dem...langt ifra. Alle i bygda vet at her er våpenskapet fyllt til randen, skytetreningen plager dem hver søndag, og ryktet om de "gale" kamphundene lever nok lenge etter deres avgang... Hit kommer bare posten og jehova... he he he..!
Loiz
12:09 31.03.2008
Vil bare legge til at jeg bor her frivillig altså, og utenom bygdedyret og helsevesenet(som om mulig er litt mer påtrengende her enn i byene), synes jeg det er flere fordeler ved å vokse opp i bygda enn i byen!
Loiz
15:34 31.03.2008
Ok, Loiz, jeg skjønner det.................kjente bare nakkehårene min reiste seg og hoggtenna mine begynte å gnistre=)
Hehe
**Angelica**
15:59 31.03.2008
ok...hehe...bra dere har kustos på bygdedyret da......
gangster-hippie
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem