Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
vei å gå for å få hjelp/undersøke barnet ift adferdsvansker?
21:23 24.03.2008
Hei,
har en gutt på 5 år som vi sliter en del med. Han har et sinne som det ikke er kontroll over, og biter, slår, sparker etc etc når han ikke får det som han vil. Han er en nokså forsiktig gutt, ikke så tøff ift å prøve nye ting, og kan oppleves som ganske "tverr", vanskelig å "snakke rundt" for å få til et samarbeid. Han tisser seg ut dag og natt, bruker bleier på natta enda.
Har en datter på 3 år som fungerer langt bedre enn broren sin, og begynner etter hvert å syns at oppførselen hans er påfallende.
Har vært i kontakt med helsestasjonen for råd og veiledning, men føler ikke at de har vært til noe særlig hjelp. De bare prøver å normalisere føler jeg, og vi som foreldre begynner å bli slitne. Det kan ta et par timer å komme seg ut døra for å finne på hyggelige ting på fridager (!).
Spørsmålet er: hvor går vi for bistand? fastlegen?
Anonym
Sv: vei å gå for å få hjelp/undersøke barnet ift adferdsvansker?
21:28 24.03.2008
Dere kan få fastlegen til å henvise dere til Ppd og/eller Bup.
Jeg syns det er bedre å gjøre det nå,enn å vente.Tiden går så alt for fort,og både ppd og bup har lange ventelister.
Anonym
21:31 24.03.2008
Gå til hans fastlege å få henvisning til BUP:) Der kan de dette, og vet evt hvor veien går videre om de ikke kan hjelpe. Helsestasjonen vet generelt for lite om slike ting.
Det med enuresen(sengevæting) kan du spørre legen om. Spør om å få prøve Minirin, som er et hormon som setter ned produksjonen av urin om natta når han sover. Dette har vi normalt i kroppen, men noen barn bruker uforholdmessig lang tid på å få produksjonen i gang selv. Han får også bleier og annet utstyr til inkontinens(trekklakken osv) på blå resept, siden han er over 5 år:)
Der er hjelp å få:)
Anonym
21:53 24.03.2008
Tusen takk for svar :)
Glemte å skrive at han allerede bruker minirin, har brukt det i over 6 mnd, på den tida har han hatt kanskje 2 tørre netter. Så effekten er ikke ønskelig. Han er selv motivert for madrass, men helsestasjonen syns han er for ung.
Jeg er usikker på om jeg overdramatiserer adferden hans, men er bekymret for det første fordi han begynner å bli stor, og gapet til jevnaldringene blir større etterhvert, han er veldig "bakpå" i fodhold til å prøve seg på ting, og vi jobber MYE med å "motivere". Merker kjempeforskjell til lillesøster som vil veldig mye selv.
Og, føler oss som verdens verste foreldre som ikke greier å håndtere ting annerledes. Føler at det er litt tabu å snakke om, og at vi misslykkes - er selv helsefaglig utdannet og jobber i rådgiverfunksjon - og er vant til å sitte på andre sida av bordet kan du si.
Tusen takk for svar :)
Anonym
22:09 24.03.2008
Vår lege ba oss om å ta med noe skriftlig som han kunne forholde seg til/ta utgangspunkt i når han skulle henvise oss videre. Det var et godt tips, for fastlegen kjenner dere sannsynligvis ikke så godt (i alle fall kjenner ikke fastlegen vår oss noe særlig). Så jeg satte meg ned og skreiv en liten avhandling om fortid og nåtid, der jeg peikte på hva vi opplevde som uvanlig og problematisk gjennom tidene. Og ved å skrive, blir du nødt til å tenke gjennom en del sider ved barnet og familielivet. For oss var det verd arbeidet, for vi formidla skrivet til fagfolk i løpet av utredningsprosessen og de hadde nytte av det i utredningen.
nick_343393
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem