For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Hva forventer du av din 11-åring?
15:25 23.03.2008
Når det gjelder:
-bruk av mobil/msn
-oppførsel /gjøremål
Anonym
Sv: Hva forventer du av din 11-åring?
18:20 23.03.2008
Problemet er vel at det er min manns 11-åring...dermed blir det ikke til at jeg sier så mye til han.
- Han har djuice control, altså 200 kr mnd.
- Sitter gjerne på msn fra skolen slutter til leggetid. Fridager gjerne hele dagen.
- Ingen plikter, bortsett fra at han skal sette inn etter seg i oppvaskmaskinen.
Men spør du meg, kunne fint hatt noen små plikter. Man kvier seg for å spørre om små tjenester, for han er så vant til å ikke gjøre noe. Blir mer motvillige jo mindre de hjelper...
Anonym
Sv: Hva forventer du av din 11-åring?
18:57 25.03.2008
Nå er det en stund siden, men:
-mobil - kontantkort, 200 kroner, jeg kjøpte hver annen måned og det holdt
-msn utelukka, internettbruk minimalt
-oppførsel - som en voksen på det det er mulig, som en det går an å leve med på resten
-ansvar - for eget skolearbeid, for fritidsaktiviteter (i form av å pakke bag sjøl etc etter liste på veggen), for arbeid han påtar seg/ble pålagt.
Nå har vår 11-åring ADHD, så på ansvarsbiten kan han ikke helt sammenliknes med andre barn på sin alder da han trenger hjelp til å huske/strukturere en del ting.
Men...
Mobil: Djuice Kontroll (200kr mnd)
MSN: foreløpig har det ikke vært aktuelt, men kunne vel latt han få lov nå. Han spiller nettverksspill på nett da. Men han har tidsbegrensning; 1,5 timer på hverdager og litt mer i helgen.
Oppførsel: Snakke høflig, snakke sant/holde ord/holde avtaler, ha normal folkeskikk
Gjøremål: Rydde rommet/støvsuge 1 gang pr uke, hjelpe til hjemme dersom det trengs, legge rene klær i skap/kommode, han får 25,-/uke i lommepenger. Dersom han begynner å holde orden i kjellerstua og støvsuge der skal han få 35,-. Ellers får han selvfølgelig penger til ting han trenger/skal være med på av oss. Han får ikke penger for å gjøre spesifikke ting hjemme fordi han bor her jo han også, og jeg synes det er naturlig at barn hjelper til i hjemmet sitt.