For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Organisert aktivitet for 6.åringen?
07:38 16.03.2008
Heisann!Jeg er ny her inne,og lurer veldig på følgende.Går deres barn på noe fast idrett,aktivitet el.l?
Sønnen min går i 1.klasse og er på sfo,full plass,nesten hele uka.Han er ofte sliten mot ukeslutt.
Vi begynte på karate,det likte han i starten.Men,etterhvert gikk han lei og ville helst ha fri.Da kuttet vi ut.
Fotball,allidrett og andre aktiviteter i nærmiljøet(og langt mer praktisk for meg) vil han ikke.
Vi har vurdert speideren til høsten igjen.
Jeg opplever og at han ikke alltid har lyst til i bursdager.Det er endel han blir invitert i,men sier innimellom klart "nei".
Jeg bor alene,men han er hos pappan sin ca halvparten av måneden.Vi er aktive i fri-helger,og han er masse ute med venner her hjemme.
Hei vi har ei datter på 6 som også går på sfo
Vi har ikke begynt med noe aktiviteter enda etter lange dager på skole og sfo er hun sliten de har jo også gym og svømming på skolen jeg vil ikke dytte noe spesiell idrett på henne før hun selv er klar for det og utrykker at hun så gjerne ønsker det denne interessen kommer etterhvert så jeg ville tatt det med ro din sønn er sliten og jeg ville tatt d med ro din sønn må jo ønske det selv
Anonym
Sv: Organisert aktivitet for 6.åringen?
13:48 16.03.2008
Jeg skjønner at det blir slitsomme dager for barn, som både går i skole og SFO - og i tillegg lese lekser når de kommer hjem..Hvis han også skal ha noen slags fast aktivitet kveldstid, når i himmelens navn skal han få tid til å være alene med sine egne tanker??? Når skal han få tid til å fordøye alle inntrykk, alt det som kommer inn i løpet av en skoledag? Og ikke minst: få leke litt på egen hånd. Han er 6 år!
(jeg kan vedde at mange skolebarn i tillegg sitter å ser på TV om kveldene - og får enda mera inntrykk kastet over seg)
Aktiviteter kveldstid er helt fint det, men det forutsetter at barnet etter skoleslutt kan gå hjem å puste ut en stund, bable med foreldrene, leke, spise middag.
Personlig synes jeg det er utrolig vanskelig å "få ut noe" av noe som helst om programet blir får tett og for mye. Da handler det bare om kvantitet. Kvalitéten gir man blaffen i.
Barn er lagd av samme materiale som oss voksne.
Anonym
Sv: Organisert aktivitet for 6.åringen?
20:42 16.03.2008
Nå er ikke min 6 riktig enda, men han er veldig aktiv. Han spiller ishockey, fotball og går på svømming. Det er jo litt etter hvor aktive foreldrene er også kanskje. Vi har alltid holdt på med masse idrett så det er liksom naturlig at han også holder på. Men det er aldri noe press. Sier han at han ikke vil, så er det greit. Han har valgt idrettene selv.Bortsett fra svømminga, det har vi sagt at han "må".
Jeg syns det er veldig positivt med aktiviteter. Sånn som nå....vi har nettopp flyttet og han har begynt på fotball her vi bor nå. De er 35 gutter født i 02 på laget og 16 av disse skal begynne på skolen sammen til høsten. De blir litt kjent og det blir kanskje lettere å begynne på skolen.