Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 6-8 år

For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Oi, oi, dette lukter slunken lommebok.
22:50 12.03.2008
Min datter på 6 og hennes klassevenninne har "vasket" bilen til en av lærerene med gjørme og småstein. Det er nå like før jeg river av meg håret, for dette blir slett ikke en billig affære. Noen som har peiling på om det er noen forsikringer vi kan benytte oss av i forbindelse med nesten hel-lakkering av en pen og ganske ny bil????
heartme
Sv: Oi, oi, dette lukter slunken lommebok.
18:35 13.03.2008
oioi. 6 år!

Nå ville det vært interessant å høre hva anti-straff-mafiaen på dib vil si er en passende reaksjon.... Kan du ikke være grei å legge denne ut på skravlesiden på dib?

Jeg vet dessverre ikke om noen forsikring dekker dette, men jeg har for meg at dere ikke er annet enn moralsk forpliktet til å dekke det.

Jeg tror dette er såpass dyrt at den eneste løsningen vil være å ta det på lærerens bilforsikring, og så får dere dekke egenandel / eventuelt bonustap.

Det der må da nære seg faretruende seks-siffret beløp om dere skal betal det selv?
Anonym
11:59 20.03.2008
Heisann! Huff & huff, dette var kjedelige greier,- men nå er det da gjort.

Hva sier skolen til dette da? Vil tro dere har vært i kontakt med dem? Samtidig tror jeg at de fleste skoler har ei forsikring for sine ansatte, for slike og liknende tilfeller skjer jo faktisk fra tid til annen...

En kollega av meg fikk også ripa opp ene sida på bilen av et par veldig små elever, det som skjedde der var at skolen hadde ei forsikring som dekte dette, mens elevene betalte en sum hver. Husker ikke hvor mye, eller om det var egenandelen.
Skolen vår vurderer hvert tilfelle, slike "uhell" bør jo ikke ramme foreldrene mer enn de makter økonomisk, så "straffen" har vært ulik...
Ved et annet tilfelle, hvor større elever (mellomtrinnet) var involvert, var "straffen" blant annet å jobbe ilag med vaktmesteren noen dager, til skaden var betalt.

Men uansett snakk med læreren og med ledelsen, så kommer dere helt sikkert fram til ei løsning som alle kan leve med.

Lykke til :-)
Troillpia
22:06 26.03.2008
huff og huff, en lite grei beskjed å få hjem fra skolen...

Kan bare sammenligne med en episode vi hadde hos oss selv; En nabogutt på 13 år kastet med overlegg sten og traff taket på bilen vår slik at det ble hakk i taket. I dette tilfellet viste det seg at siden det ble gjort med overlegg, så kunne foreldrene til gutten ta det på husforsikringen sin (ansvarsforsikring, men dette kan jo selvsagt være forsikringsavhengig), noe de også gjorde. Jeg har ingen anelse om hva egenandelen kom på.

For at et barn (dvs foreldrene) skal kunne straffes, må det ha blitt gjort med overlegg. Noe som desverre ser ut til å være tilfellet hos deg.

MEN: Hvis jeg ikke husker helt feil, så sjekket jeg opp følgende i norges lovverk på nett: Foreldre er kun ansvarlige for å betale en erstatningssum til skadelidende på max 5000,- Så hvis det viser seg at du ikke kan ta det på forsikring, så kan dette være en regel å vifte med hvis det blir for dyrt å ta det hele selv?
Anonym
22:26 26.03.2008
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19690613-026.html& ;emne=skadeserstatningslov*&

I ditt tilfelle gjelder antagelig §1-2
Anonym
22:36 27.03.2008
§ 1-2. (foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

Nå er det ikk eforeldrene som skal føre tilsyn med barna i skoletiden, det er skolen. Skjedde dette i skoletiden? I såfall synes jeg det er naturlig å tenke at skolens forsikring bær dekke det, da dere som foreldre ikke har noen mulighet til å holde barna under oppsyn i skoletiden.
sistemann79
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)