Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Reisedebatten

Noen som har vært på Kreta med barn?
 20:19 12.03.2008
Har vært der 7 ganger før,men har da aldri tenkt på det som har med barn og reising å gjøre ;-)

Tips til hva vi bør ha med av klær,mat og utstyr?

Hva må vi tenke på når det gjelder selve reisen?flyturen og slikt.

Hva bør vi tenke på når det gjelder stranden?

Skal til Chania,Agia Marina.
lillegutt mars o7
Sv: Noen som har vært på Kreta med barn?
 10:22 25.03.2008
Vi var i Chryssi Akti, ca. 3,5 km utenfor Chania by. Det er veldig greit å ta med barn til Kreta. Har inntrykk av at de er veldig barnevennlige. Det som var det største utfordringen er at fortauene er smale (med trær gjerne plantet midt på fortauet) så det er en stor fordel å ha med trille. Bleier, våtservieter osv får en kjøpt på butikkene bla på Champion. Vi spurte ofte om vi kunne få noe kokt varmt vann på caféer og resturanter for å ha i grøt til dattera og det var aldri noe problem.
I Chryssi Akti ligger også den store leke- og barneutstyrsskjeden JUMBO. Der får en tak i alt dere måtte trenge. Vi angret på at vi hadde kjøpt trille hjemme for de hadde så stort utvalg (også kjente merker) og prisene lå endel lavere enn her hjemme. Ellers så er det en park i Chania by hvor de har dyr (bl a ender, påfugler, en spesiell geite type jeg ikke husker navnet på).

Vi drar til Platanias med to barn (9 mnd og 3 1/2 år) i slutten av april. Skal være borte i to uker. Kommer ikke til å ta med bleier, våtserviter for mer enn et par dager. Husker jeg det skal jeg komme med et innlegg etter at vi er kommet hjem.
*MeA*
 09:52 25.04.2008
Hei =)
Takk for svar =)
Hvordan gjør dere det med soving på natta,sprinkelseng/reiseseng/myggnett?

Vi skal til Agia Marina 21.juni,og vi gleeeeder oss =)=)=)

Har vært på Kreta i Chania-området ( Kato Stalos,Agia Marina,Platanias ) 7 ganger før,så det meste vet jeg,men har aldri reist med barn før,og da blir det mange spørsmål ;-)
Må nok oppsøke den babybutikken uansett...he,he ;-)

Hvor i Platanias skal dere?
Trodde ikke sesongen begynte før i mai?
lillegutt mars o7
 10:18 25.04.2008
Ja, nå er jeg kommet i ferie modus. Bare noen få dager igjen... deilig.

Vi skal bo på Plaza di Porto som er en del av Porto Platanias Beach Resort. Vi skal ha en 2-roms leilighet. Det skal være et veldig bra hotell, så jeg forventer at de kommer med en reiseseng til oss. Det har vi alltid fått tidligere når vi har reist på charterferie (4 gangen nå). Skulle vi ikke få det (noe som ville overraske meg veldig) får vi ta oss en tur på Jumbo. Vi tar med dunposen vår da. Det er en pose som vi kan skifte front på, så kan gullet sove i den om det blir kaldt på natta. Pose har vi jo med hjemmefra uansett bare for å ha i trilla hjemmefra. På hotellet har de også egne badehåndklær så våre blir liggende hjemme. Tar likevel med 2 microfiber håndklær som ikke tar plass, men som kan være greie å bruke som teppe på bakken ved behov.

Du får bare komme med spørsmål så skal jeg svare etter beste evne.

P.S Tror sesongen starter så smått i midten av april.
*MeA*
 13:03 25.04.2008
Å det så fantastisk flott ut!!!

Hvordan gjør dere med bilsete og transport?Vet jo hvordan trafikken er der nede,så jeg har kjøpt et ekstra bilsete som vi skal ha med oss.
( 5-punktsele,både bak-og-fremovervendt,festes enkelt med bilbeltet,veier lite. )
Pleier det å være bilbelter på transferbussene?
Taxiene?
Må jo ærlig innrømme at jeg husker ikke...kremt.. ;-)

Vi har lagt inn ønske om seng til Lillegutt,men hvis vi ikke får,skal foreldrene mine kjøpe til vi kommer.De reiser ned 3 uker før oss,og skal ha den 3. og siste uken sammen med oss.
Men hvordan gjør dere ang myggen og barna da?Har dere myggnett over senga?

Å nå kjenner jeg at jeg gleder meg skikkelig!Var der ikke ifjor,syns Lillegutt var for liten,og jeg savner plassen og folka!Er den beste ferieplassen ever =)
lillegutt mars o7
 13:06 25.04.2008
Forresten,hvordan gjør dere det med bleier,barnemat og reiseapotek?
Er ikke det vi har pleid å handle der nede liksom ;-)
lillegutt mars o7
 13:21 25.04.2008
Har dere eller skal dere reise om natta med fly?
Har lagt inn ønske om slik seng som er på veggen foran meg som lillegutt kan sove i,men han er nok for stor for slik seng.
Vet du hva grensa er?I kilo,lengde eller alder.
Hadde dere barnet sovende i fanget deres hele natten?Eller laget dere en "seng" ved føttene deres som barnet sov i.
lillegutt mars o7
 21:28 25.06.2008
Den parken i chania med dyr hvor ligger den? fikk ikke med oss den i 2006....Ellers noen gode tips hva man kan finne på i chania og platanias? Noen spennende kles butikker?
Reiser med 2 barn på 1 og 4år.
Veronika81
 18:36 27.06.2008
Parken liger på oversiden av den store stadioen. I tillegg til dyr er det en stor lekeplass som er fin å leke på. Resturaneten der er også veldig grei med tanke på å gå på do og stelle....

Spennende kles butikker? Vel, for barn har du i hvertfall Zara baby rett ved Goodys i Chania, men jeg shoppa ikke noen klær selv. Tips på lekefronten er å kjøpe med seg Playmobil 1 2 3. Dette er playmo beregnet på de under 4 år med ingen små deler. En kjempe populært her hjemme.
*MeA*
 22:12 12.05.2008
Da var vi tilbake fra Kreta. Koste oss kjempe masse. Hotellet var kjempe bra og absolutt å anbefalle. Hadde så mye varmt vann vi ville, to bad med badekar, aircondition og renholdet var kjempe bra (de både tørr moppet og vasket gulv og trapper!). Hotellet stilte med barneseng.

Over alt får en kjøpt bleier. Vi kjøpte på In.Ka (dagligvarekjede). Det var veldig bra utvalg med Libero, Pampers og lokale merker. En vanlig pakke kostet ca 10€ og for dobbelpakke med pampers betalte vi 18€. Lokale merker var noe billigere. På Lidl så jeg at de solgte dobbelpakkemed eget merke for 10€. Liberos Badebleier solgte de på hotellet vårt til ca 7€. Våtservieter koster i underkant av 3€ for normal pakke og hvis en ser på ingrediensene så kan en jo lese om de inneholder paranbener eller ei. Veldig mange turist butikker solgte svenske babymatglass. Hipp kosta ca 2,5 € og Semper 3,5€.
Vi hadde med mat hjemmefra, men spedde på med fukt puré og bananer.

Vi hadde ikke problermer med mygg, men de begynte å komme. Universal myggnetting for både vogn og seng kostet 6€ inne i Chania. Det er mange barneutstyrsbutikker. Barnesko er generelt veldig dyrt der og klær fås i alle prisklasser.

Vi reiste på natta både til og fra. Fikk seng på vei ned. Den er for barn opp til 12 kg og sønnen vår på ca 75 cm hadde ikke mye å gå på. Om den var nødvendig er jeg ikke så sikker på. Tror han synes det var mye lys og støy til at han sov noe særlig. I tillegg blir det dårligere beinplass for oss for vi får ikke strekt de ut under stolen forann heller. Har hørt at en kan bruke en badeball som en blåser litt luft i som en kan legge barnet på slik at de kan ligge nede på gulvet , men har ikke prøvd det selv. Ellers så var vi glade for at vi hadde triller og ikke vanlig vogn. Fortauene er så smale. På de grønne bussene kjører de stort Bil leide vi ikke, men har hørt at de har bilseter. Taxi bruker ikke sete til barn. På bussen er det heller ingen barneseter verken fra flyplassen eller ellers. Vær også oppmerksom på at hvis dere tar med barnesete så er det ikke sikkert dere får mulighet til å bruke det på bussen fra flyplassen heller for reiseselskapet regner ikke sete til barn under 2 år. Bussen vår var smekk full. En annen ting: ta vare på posen vogna blir pakket inn i for dette har de ikke i syden og har de de må dette betales ekstra for.

Ellers er leker veldig billig der. Både på Jumbo og andre lekebutikker inne i Chania. Spesielt populært var Playmobil 1 2 3 som er beregnet på barn fra 1 1/2, men vår på 9 mnd synes det var kjempe spennende. Hjelmer og armer på figurene sitter fast så de kan kun enten sitte eller stå. Fant ingen løse små deler bortsett fra et skilt som vi la vekk.

Bare si i fra hvis det er mer dere lurer på. God tur dere kommer til å kose dere!
*MeA*
 10:00 13.05.2008
Hei:) Så fint at dere har hatt en fin ferie. Hadde dere bra vær?Hvordan var temp?Vi reiser til agia marina 25.mai. Gleder oss:)
lowe
 13:25 13.05.2008
Temperaturen lå på mellom 20 og 25 grader. Temperaturen var høyere enn forventet med ca 20 grader. Hadde noen regnskurer, men det stoppet oss ikke nevneverdig. Hadde med regntrekk til trillene og de ble brukt en gang.
*MeA*
 10:56 13.05.2008
Endelig finner jeg noen som har vært på hotellet vi skal på i August :)
Lyst å fortelle litt mere om selve hotellet?
Hadde dere 2 roms med hems eller uten?(vi har bestilt uten)
Var det 2 bad?
Hvordan var balkongen?var det sol på den?utsikt?
Frokost salen hvilken bygning var den i? Måtte dere gå langt for å komme til den?
Var det mye god mat på hotellet?
Hørte dere mye støy fra utelivet å gata?

Å nå gleder jeg meg til å reise! leste en plass at noen syntes hotellet var dårlig....men ble glad når jeg ser du skriver det var bra :)

Håper du har tid å skrive litt om hotellet til meg ;)
Veronika81
 13:22 13.05.2008
Hotellområdet består av Palazzo di Porto, Casa di Porto og Plaza di Porto (som vi bodde på). Vi hadde en leilighet over to etasjer og den var vel på ca 50 m2. Nede var det bad, stue/kjøkken og balkong og oppe var det soverom, bad og balkong. Den nedre balkongen hadde muligheter for å tørke klær. Begge vår balkonger pekte ut mot bassenget, mens noen hadde havutsikt. Vi bodde i 2 etg og hadde sol hele dagen og ikke noe tak over balkongene. Hvordan solforholdet var på de andre er jeg ikke sikker på siden de har tak.

Hørte også at de 2-roms som var på et plan hadde god plass (stort soverom), men der var det vel bare et bad.

Vi tok ikke med badehåndkler, for de som fulgte rommet var lov å ta med seg. De skiftet håndkler hver dag selv om du hadde tatt de som lå på rommet med deg. Da sparte vi de regne til bassenget og brukte de vi hadde fra dagen før på kvelden osv evt brukte vi de håndklene som var ca 50x70.

Kjøkkenet var enkelt utstyrt. Det var vannkoker og kaffetrakter, to kjeler og stekepanne. Vi hadde med en kniv til brød og matlaging og leatherman. Ellers var det kjøleskap og to kokeplater. Vi tok også med oss en oppvaskbøste og en litt Zalo på en liten flaske. Barne stol hadde vi ikke, men vi hadde med oss en Sit'n' sack og den fungerte kjempe bra. Tar enormt liten plass og veier ingen ting. TV var tilknyttet parabol så vi så på film på kvelden med engelsk tale og arabisk tekst, ellers var det MTV (tysk) og mye barnetv på gresk. DAttera vår fulgte ivrig med på Jordbær Matilde, My little Ponny, Loony Toons, Noddy, Lokmotivet Thomas osv.

Overalt på området var det heiser eller tilrettelagt for vogn. Frokostsalen lå i nabobygget for Plaza di Porto, men vi spiste aldri i resturanten så jeg vet ikke hvordan maten var. Bak Plaza di Porto var det en blindvei og den var det ikke mye biler på eller støy så vi hadde inntykk av at det var ganske rolig der, men nå var det jo tidlig i sesongen. En bar som lå på gata ved siden av hotellområdet åpnet ikke før kl 2200.

Jeg har kjempe godt inntrykk av hele hotellkomplekset. Det var mange basseng så hvis det blåste var det bare å gå til et av de bassengene som lå mer i le. Stranda hadde finere sand enn vi var forbredt på så det var mulig å leke der også. Lekeplassen var mer utrustet med leker enn bildene på ving viser. De har også en mini club som var åpen fra 1100- 1200 og 1600 - 1700, men barn under 4 år måtte ha med en voksen. Der kunne en tegne spille spill osv.

Var det noe som jeg hadde glemt? Spør!
*MeA*
 09:37 14.05.2008
Tusen takk for flott svar! Nå gleder jeg meg enda mere til og reise :)

Hadde dere bestilt barne seng eller kom de bare med? Skal pakke med vår reiseseng (den veier bare 2kg å går lett ned i kofferten.)
Vi er en fam på 2 voksne og 2 barn på 4 og 1 år.
Var i platanias i 06 å hadde da med en carena trille,tar med denne i år også.
Var det kommet noe nytt å spennende i Platanias?
Noen resturanger du vil anbefale?
Fant dere noen fine butikker i chania?(hvis dere var der)

Du har ikke noen side på nettet hvor du har lagt ut bilder fra turen?
Så hotellrommet ut som på bildene hos ving?
Veronika81
 11:44 14.05.2008
Seng hadde vi ikke bestilt på forhånd, men det sto der ferdig oppredd da vi kom. Husk at 1 åringen ikke har egen vekt så dere har kun 60 kg inkl håndbagasje. Senga vi fikk var en Graco seng som var helt grei så jeg hadde heller spart de kiloene og den plassen deres egen seng tar.

Vi hadde ikke vært i platannias tildligere så jeg vet ikke om det har kommet noe nytt. Stort sett spiste vi middag i leiligheten hvis vi ikke dro inn til Chania. Da spiste vi der.

I Chania har du Zara Kids rett over for der de blå bussene går fra eller ved siden av Goodys, MotherCare og endel barneutstyrsbutikker og lekebutikker i den delen av sentrum som de innfødte handler i. Hvis dere går opp mot stadioen er det en stor park. Der er det en kjempe finn lekeplass i parken i tillegg til at det er de de spesielle geitene som bor på "drageøye" som kan sees utenfor Platanias og Agia Marina, Påfugler og ender. Dette var kjempe populært hos vår jente som er nesten 4 år nå.
I Chrisi Akti (3 km uten for Chania By mot Platanias) ligger Jumbo som er en leke og barneutstyrsbutikk på størrelse med Toys 'r' us. Her er prisene på lekene noen Euro billigere enn inne i Chania. På Chrisi Akti ligger også Lidl og en STOR In.Ka.

Vi har ikke lagt ut noen bilder fra turen, men hotellresorten har egen hjemmeside: http://www.portoplatanias.gr/. Ellers så vil jeg si at bildet av den to etasjes leiligheten på ving sine sider (du ser trappa) skulle tro at den var tatt i vår leielighet. Ja, jeg vil si at bildene stemmer bortsett fra at det har kommet enda flere leker på lekeplassen.
*MeA*
 20:31 13.05.2008
Tusen takk for mange flotte tips =)=)=)
Det setter jeg pris på!
Vi kommer nok til å ta med middagsglass og spe på med fruktpurè og banan slik som dere gjorde.
Bleier tar vi nok med litt av (1 pakke),resten kjøper vi!
Vet du om det finnes slik myggnetting her hjemme?
Hmmm..vi har en trille,Baby Travel Sulky Shopper,ca samme str som Carena.Vet du hvordan den vil bli på fortauet der?
lillegutt mars o7
 11:22 14.05.2008
Hør i babyutstyrsbutikker om de har myggnetting for reise seng eller universal. Koster nok mer enn der nede, så den vurderingen får du selv ta.

Når det kommer til trilla så tror jeg det skal gå bra. Vi var nødt til å trille litt på utkanten av fortauet innimellom, men det går nok greit. Så noen norske med tvillingvogn og jeg tviler de kom seg frem. Ellers så la jeg merke til at de selger da kun tvillingvogner hvor barne sitter etter hverandre....
*MeA*
 11:47 14.05.2008
Et tips som jeg har glemt å si er at sikkerhetsutstyr som hjørnebeskyttelse, skapdørstoppere osv er veldig mye billigere der enn hjemme. På Jumbo har de et kjempe utvalg av kjente merker. Tenk ut om det er noe spesielt dere trenger før dere drar.

Sit 'n ' sak var kjempe grei å ha som barnestol på hotellet. Hadde den med på tur også, men vi fikk aldri bruk for den da.
*MeA*
 20:35 14.05.2008
Ok.Flotte greier!
Å så jeg gleder meg nå!!!!
Håper dere hadde en flott tur =)=)=)
lillegutt mars o7
 20:35 14.05.2008
Forresten,den sittegreia,er det slik i tøy du mener?
lillegutt mars o7
 20:47 14.05.2008
Ja, det er en liten stoffstol som festes på vanlige stoler. Koster ca 250,- tror jeg. Liten og tar ingen plass. Veier vel ca 180 gram. God tur det kommer til å bli kjempe bra!
*MeA*
 21:07 14.05.2008
Skal kjøpe den!
Takk =)
lillegutt mars o7
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------