Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Gutten min har tydeligvis litt konsentrasjonsvansker, ..men adhd!??!
21:11 11.03.2008
Har en gutt på snart 4.. Han er blid, fornøyd og full av fart. Har alltid tenkt at han er en gutt med mye energi som skal ut (elsker å hoppe!) og som er litt distre, vimsete og ukonsentrert til tider (akkurat som mor si:-) ) Tok det opp i barnehagen her om dagen og lurte på hvordan de oppfattet han. Hun jeg snakket med nevnte at han var en del ukonsentrert og at han er en gutt som er lett å avlede. Nevnte spesielt påkledningssituasjoner, på tur o.s.v.OK, tenkte jeg... de ser det altså som et problem??? Fikk litt hjertebank... Skal ha en samtale med ped.leder til uka. Ettersom jeg har forstått, er det utrolig mange grader av adhd, men noen kjennetegn går vel igjen hos de fleste. Min sønn er motorisk god, men begynte ikke å gå før han var 14 mnd. er veldig forsiktig av seg. Ikke så tøff på å prøve nye ting.. Klatre, høyder...os.v. skeptisk, men prøver litt etter en stund. Ikke så tøff i trøye med andre ord. Elsker alle typer av spill, puslespill, perle, å synge pluss å spille piano(?), spiller nydelig og forsiktig... Men ALTSÅ--- eergisk, hoppende glad, og litt ukonsentrertog vimsete. Hva tenker dere?
Fint med noen innspill?
Anonym
Sv: Gutten min har tydeligvis litt konsentrasjonsvansker, ..men adhd!??!
22:19 11.03.2008
Nå har jo jeg ikke sett gutten, så det er litt vanskelig å si noe om... men han er jo bare 4 år enda, og de er jo ofte litt sånn som din:) det er litt tidlig om det ikke er av alvorlig art de problemene han har...
Bli ikke redd, det er bare en samtale:) det kan faktisk være bra at dere griper fatt i det som kan bli problemer. Det kan bli laget litt støtteopplegg rundt de "vanskelige"/urolige situasjonene, og det kan faktisk gjøre at de forsvinner. F eks at han har en voksen i nærheten i de situasjonene, som fort kan lede han på "rett vei" igjen:)
Jeg har en med ADHD + ei jente de lurte på om hadde det samme i den alderen:) vi brukte bl a det med en voksen ved siden av i de vanskelige situasjonene(mat, samlingsstund osv), og det hjalp. I dag er der få spor av de problemene:) Hun ble testet; de så at der kunne være noe, men hun har ikke den diagnosen i dag:) hun er 7 år.
lykke til på samtalen:)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem