For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Bursdagsgave til 7-8 åring? Penger eller gave?
15:45 10.03.2008
Jeg synes at det fleste barn har alt fra før. Er det galt å gi penger istedenfor gave? Mitt barn har fått utrolig mye dill og dall fra bursdagsgjestene. Hva synes dere om det?? Det kunne man spare til noe , kunne man kjøpe det man ønsker seg eller støre ting. Eller er det dumt? Mitt barn er glad å spare til store ting. =0)
håper på mange mening. =0)
Anonym
Sv: Bursdagsgave til 7-8 åring? Penger eller gave?
09:08 11.03.2008
Både ja og nei :-). Det er selvsagt ikke galt eller feil å gi penger i en bursdag. Mine barn blir glade for å få penger, de, selv om de ikke er spesielt glad i å spare. Men de blir enda gladere for gaver.
Jeg tenker ofte at ungene får "dill" fordi foreldrene har litt dårlig fantasi til å finne på bursdagsgaver, og så blir ungene bedt i mange bursdager i løpet av et år så gavene skal helst ikke koste skjorta heller. I klassen til min andreklassing for eksempel er de 24 elever. De aller fleste ber alle av samme kjønn, det er hhv 13 og 11 bursdager i løpet av skoleåret. Pluss de (få) som ber hele klassen. Så kommer de andre bursdagene i tillegg, de til nabobarna som går i en annen klasse for eksempel. Det er helt vanlig med 2 bursdager i måneden. Og så har jeg 3 barn, så da kan du jo gange opp :-).
Selv prøver jeg å styre unna "dill", men gi gaver likevel. Noe som kan være nyttig nok til å foreldrene syns det er OK, og ålreit nok til at ungene setter pris på det. Mine barn syns også det er mye morsommere å gi en gave enn en konvolutt med kort og penger.
Sv: Bursdagsgave til 7-8 åring? Penger eller gave?
21:54 11.03.2008
Min eldste blir glad for penger, da kan hun kjøpe seg noe hun ønsker seg. Synes også det blir mye dilldall som ikke er godt for noe. Men det kommer litt an på hvor godt jeg kjenner barnet hun skal i bursdag til. Noen av venninnene hennes kjenner jeg godt, og vet hva de liker, da kjøper vi gave. Andre kjenner jeg mindre godt og da synes jeg det er bedre med penger, så slipper jeg å bomme totalt!
(Hadde en megabom her for litt siden, en av venninnene hennes sa hun ønsket seg øredobber for hun skulle få hull i ørene. Glad og fornøyd over glimrede gaveidee sprang jeg til nærmeste gullsmed. Det med hull i ørene viste seg å være et løfte som var blitt trukket tilbake pga. dårlig oppførsel, så det ble litt rar stemmning da datteren min kom med dem i gave...Og mor lærte: skjekk med foreldrene:-))