Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
er styrken for liten???????Hjelp meg.Trenger andres synspunkter
00:16 10.03.2008
Min sønn er 8 år.Får bare 40mg RITALIN-tabletter.Kun 4 ganger til dagen.10mg hver 3 time.Legen,bup sier han kan ikke ha større dose til hans kropp.Er ikke vanlig å gi større enn 40mg.Når han skal legge seg,har medisinene gått ut.Helvete på kveldene,som regel.Er som å knippse med fingrene.Ifra snill til pyton.Vet han ikke kan noe for det.Ser han angrer.Han sier det selv.Begynte med 20mg ritalinkappsel.virka kun 6 timer.klokka 2 på dagen var di ute,så gikk han hele dagen uten.Er det mulig????kunne få en tablett på 10mg klokka 5.va nytter det??går noen timer før han kan ta den,så når den lille på 10 virker,går den ut lenge før leggetid.Svinger hele tiden,Di vil ikke gi mere.Spørte om å få 20+20 kappsel,,men nei.For stor dose sa di.Jeg sa,men han får jo 40 i tablett??nei,kunne ikke det.så min sønn har kun tablettene.Herk å huske tidene:(:(
Anonym
Sv: er styrken for liten???????Hjelp meg.Trenger andres synspunkter
00:45 10.03.2008
Min hadde 30 mg ved den alderen, 3 ganger om dagen. Det hjalp, men tok jo ikkje alt vekk. Kvelden er som du seier, i taklampa og vanskelig, slik som ofte morgonen også er. Du kan ikkje gje meir enn legen seier, men du bør få på plass gode regimer for kvelden, slik at dokke får jamne rutiner. Det kan hjelpe litt:)
Der finst 36 mg kapsel (Concerta, virkestoffet er samme som Ritalin). Dei syns eg gjorde dagene jamnare, om du forstår:)
Ellers så kan du jo vurdere Strattera. Den er ikkje sentralstimmulerande som Ritalin, og skal ha virketid i ca 24 timar. det vil jo dekke heile døgnet. Vi har ikkje prøv den, så eg berre seier det eg har fått forklart, for vi vurderer den.
Det er noke herk å huske ritalin-tablettane, ja.
Du skal også huske at får ungen for stor dose, så kan det virke mot si hensikt; ungen kan vise symptom på hyperaktivitet pga for stor dose.
Anonym
Sv: er styrken for liten???????Hjelp meg.Trenger andres synspunkter
20:53 10.03.2008
Takker for svaret:)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem