Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Over 35 år og prøver å bli gravid

snart 45 og trenger virkelig noen råd!
 16:33 7.03.2008
Jeg nærmer meg 45 år i mai. Dvs en voksen alder i forhold til å bli gravid. Problemet mitt er at jeg befinner meg i en situasjon som nesten fremtrer som marerittaktig. Føler at dette tar så på psykisk, at jeg blir stående nesten handlingslammet i en stor vond byll. Tror rett og slett at jeg trenger klarhet, og muligens kan jeg få noe av den her.
Av forskjellige grunner har tiden gått og ønsket om å få barn har kommet først over 40. For et år siden traff jeg en mann jeg innledet et forhold til. Han hade sterilisert seg. Men, han valgte selv å refertiliseres sist sommer. Håpet økte om at det kanskje var en liten sjanse. Første sædprøven var god. Men, så, ny sædprøve i forrige uke viste meget dårlig; 3-4 spermier per synsfelt? Plutselig ble alt som å møte en vegg hvor skjebnen er bestemt og jeg ikke kan leve i håpet i det minste. Nå vet jeg ikke hva eller hvordan jeg skal tenke eller velge. Er redd jeg står på grensen til å bli tungt deprimert, mye med tanken også på hvordan jeg tidligere har valgt. Og, er redd at jeg ikke skal takle at livet ble slik. Skulle gjerne hatt noen klare svar å forholdt meg til. Feks hvor stor sjanse er det egentlig for å kunne bli gravid i min alder? Teoretisk sett med et normalt antall spermier. Og. er det i det hele tatt noen som har fått det til? Trenger så sårt å vite, for om ikke annet prøve å forlike meg med tanken om at det ikke kan gå. Isteden for å ha et håp som kanskje er helt håpløst og i tillegg har sjansen for å ødelegge relasjonen jeg er i.
Kjenner dere noen over 45 som har fått barn? Setter veldig pris på å få noen svar, for nå er livet veldig gyngende ustabilt...
Hilsen Anne
malve
Sv: snart 45 og trenger virkelig noen råd!
 22:37 8.03.2008
Anne Marie Ottersen fikk barn da hun var 46, men jeg kjenner henne ikke da ;o) Det er ei inne på SnartMamma som er 45 og venter tvillinger, så vidt jeg har skjønt....så de finnes :)

Sakset fra SnartGravid:
Samme hva leger, naboer, venner eller andre sier: dette er de nakne fakta:

2003: Antall fødte av mor over 45 år: 50
2004: --------------- ----------------------: 45

2003: Antall fødte av mor mellom 40 og 44 år: 1221
2004:----------------- -------- --------------------------: 1271

Så håp er der! :o)

Hvis mannen har dårlig sædkvalitet, er jeg usikker på hva som er lurest. Men, kan dere ikke snakke med lege om det? Lykke til! Ikke gi opp! Plutselig slår dere til!
Aiax
 23:23 8.03.2008
du har 6 prosent sjangse hver eggløsning og 10 prosent sjangse viss du får hjelp, trur ikke du kan få hjelp her i norge siden du er over 40,men i utlandet,så det koster:) i usa er det klinikker som lover deg 70 prosent sikkert at du blir gravid med deres hjelp..men de setter inn inntil 4 egg og det er jo risikofyllt...du skal også være forberedt på at de 12 første ukene er usikkre når mor er over 40 og far over 50..nesten 50 prosent sjangse for abort de 12 første ukene...fæle tall,men dette er desverre sannheten..viss eg var deg ville eg betalt private seriøse klinikker i utlandet for hjelp snarest,viss din kjære ikke har sæd som fungerer bra nok,har dere diskutert donor sæd? har dere også diskutert muligheten for adopsjon? etiopia godtar dere i den alderen,men då må dere adoptere litt eldre barn..husk det finnes 18 måter å få barn på...min oldemor fikk sin yngste datter i en alder av 48 år,helt naturlig...du kan være heldig vet du:)
maria isabell
 00:49 9.03.2008
Hei!
Jeg blir også 45 år i mai. Fyller første, så jeg er vel til og med litt eldre ;-)
Vi er litt i samme båt. Har prøvd en stund. Ble gravid for 1 1/2 år siden, men mistet. Har tatt pergo og har eggløsning, men kjæresten har problemer med å få sædutløsning. Spesiellt når vi absolutt må. Ikke lett å få det til uten spermier. Og vi er jo veldig pressa på tida pga min alder. Stressende faktorer som tærer på.
Vårt neste skritt nå er at vi har tatt kontakt med Nordica i Kjøbenhavn. De kan hjelpe oss, sier de. Min FSH er ikke så høy. Så det er håp. Og de gjør noe som heter Assisted Hatching, som gjør at egget letter fester seg. Spesiellt bra for oss i vår alder.
Der kan de også gå inn å hente ut sæd og preparere den. For dere vil det vel kanskje være aktuellt med Mikroinsemination (ICSI). Dvs at de velger ut en sædcelle som de stikker inn i eggecellen. Trenger bare en da.
Sjekk det ut selv på: www.nordica.org
Så det er fremdeles håp for oss også.
Lykke til!
*lillerosin*
 11:52 9.03.2008
Hei,

Bare et lite innspill vedr ikke klarer å få utløsning. Er jo grusomt å miste en syklus uten forsøk (syns jeg da, er også opp i årene og har ikke lyst til å miste et eneste forsøk). Har partner med det samme problemet. Løsningen er at han i fred og ro får utløsning, samler det i et glass og over i sprøyte. Ingen ideell løsning, men en blir faktisk vant til det og tror ikke kvaliteten på sæd blir særlig dårligere. Har i hvert fall blitt gravid med den metoden to ganger.
Anonym
 09:30 9.03.2008
Jeg har nettopp blitt 45, og har blitt gravid 4 ganger på halvannet år. Dessverre har jeg mistet, men det er ikke alltid statistikken holder mål vedrørende det å bli gravid naturlig. Jeg har nettopp bedt om hjelp til å beholde spiren, hvis jeg er så heldig å bli gravid igjen. Ikke gi opp!
Anonym
 20:59 9.03.2008
..
malve
 21:11 9.03.2008
Hei dere.
Tusen takk for at dere har tatt dere bryet med å svare! Setter veldig pris på det.
Og, det var en lettelse å få noen svar.
Kikket innom flere ganger, og så var det null svar. Det gjorde ikke ting bedre...

Hjelper å få vite hva som "foregår" utenfor min egen verden. Hva som er fakta, hva som er tull, hva som er realiteter. Hva andre vet og selv har prøvd. Det er så mye som sliter i en slik "hastetid". Ikke minst sorg eller anger over hvordan man har valgt livet tidligere, noe som har fått store konsekvenser i ettertid. Det å både helbrede sorgen over hvordan man har valgt, og samtidig sorgen over at man kanskje ikke lenger har noe valg. Livet er jo også slik, at man ikke alltid skjønner konsekvensene av sine valg, før det er for sent eller før man treffer et menneske man virkelig kunne tenke seg barn med, men litt sent i livet.

Har nå nesten vært i en handlingslammet situasjon. Slik sett nesten gitt opp tanken om at det var hjelp å få for en på min alder.
Er det noen som har erfaring med assisted hatching? Og fortell gjenre enda mer om kvinner som fått barn over 44! Det hjelper på humøret!
malve
 15:33 10.03.2008
Mange over 45 som får, ikke mist motet. :-) Ble i hvert fall oppmuntret da en gyn jeg var hos sa at han ikke er opptatt av alder, men verdier. En 48-åring kan ha flotte verdier, mens en 25-åring elendige verdier. Har for min egen del tenkt at sorg og anger over tidligere valg får jeg ta når det virkelig er for sent, det er evig nok tid til det senere - men frykter de tankene dersom det ikke skulle lykkes.
Men nå er det viktig å bruke de mulighetene som finnes. Vet dessverre ikke noe om assisted hatching.
miss gunnilla
 18:48 10.03.2008
Hei malve:))
Jeg vil bare si at jeg skjønner deg veldig godt...jeg er 42 år og har ingen barn enda, helt tragisk..Har vært gravid noen ganger men mistet i SA...
Men jeg gir ikke opp håpet!!!!

Det må ikke du gjøre heller, mange som blir gravide i vår alder.Blir nok vår tur snart også:)))

Masse lykke til:))
Optimist er jeg fortsatt!!
 12:13 11.03.2008
Bare et lite innspill: hva med å starte adopsjonsprosess samtidig med at dere fortsetter å prøve å lage deres eget barn? Det ene utelukker jo ikke det andre, og hvis dere tenker at dere kan tenke dere også å adoptere et barn, så ikke nøl! Jeg kjenner ingen som har adoptert barn som ikke føler at det er deres eget! Men uansett: lykke til, jeg vet hvordan det er å være i en situasjon som deres.
Anonym
 21:30 11.03.2008
Og mange barn i Norge som ikke kan bo sammen med egen familie trenger gode, solide fosterhjem å vokse opp i. Noe å tenke på?
Anonym
 10:38 12.03.2008
Hei dere.
Vil bare si at det er en enorm støtte å få deres innspill. Det letter alle tanker og følelser. Det gjør ting mere konkret. Og ikke minst det å høre at man ikke er helt alene...Tar med meg alt som blir sagt.
Håper dere får alt det gode..!

PS Har tenkt på; Grunnen til at det fødes så få barn av kvinner over 40 er jo ikke bare at det er dårlige odds. Husk, de fleste har fått barn da, og prøver ikke en gang å bli gravide. Hade alle prøvd, så er jeg sikker på at det ville ha vært så mange flere! Ikke sant...! Så, noe håp bør det være.
malve
 12:33 25.03.2008
Läste att din man hade refertiliseres.
Min man hade steilisert seg. Vi undrar var man kan refertiliseres i Denmark?
Hur mycket kostar det?
Skulle bli glad om du vill svara.

Jag känner några som har varit i 45års åldern och fått barn. Men dom har fått hjälp med microinjektion. Så visst kan det gå.
Önskar dig lycka till.

Hilsen Linda

Lindis
 15:08 25.03.2008
Hei Linda.
Jeg vet ikke i Danmark, men søk på refertelisering på Internet, så får du sikkert noen treff. Ellers vet jeg at Volvat i Norge gjør det. Det koster rundt 10 000 kr. Sikkert litt billigere i Sverige ville jeg tro.
Hilsen Malve

PS Du burde lage en liten profil på din side. Da kan man sende svar direkte till deg.
malve
 18:03 25.03.2008
Tack för svaret.
Sökte på refertilisering i danmark på Internet och då kom denne sida upp. Trodde att det var nån dansk-sida. Men den e norsk?
Jag har lite svårt att skilja på danska o norska när det står skrivit :)

Vi har bara hittat en i Sverige som gör refertelisering men det koster runt 40 000 kr. Sen är det långt dit. Hade varit närmare till Danmark..
Men jag får väl leta vidare på Internet.

Linda
Lindis
 16:09 27.03.2008
Hei malve!

Jeg er litt yngre enn deg, men fikk barn med min steriliserte mann når jeg var 42 (han var 37).

Vi hadde 2 levendefødte barn og 2 SA i perioden 1996-2003. Orket ikke mer styr med aborter etc så mannen steriliserte seg. Angret fryktelig på denne avgjørelsen så mannen refertiliserte seg etter ca 8 mndr. MEN sædprøver viste null spermier etter rerfertilisering som var misslykket.

Besøkte Klinikk Hausken i Haugesund i 2006. De behandler kvinner som er i alle fall oppimot 48 år, men de ser jo på om du har egg som kan modnes frem og slikt.

Vi gjennomgikk ett forsøk kalt ICSI/TESA/PESA. Fra meg hentet de ut 17 egg. Fra min mann gikk de inn med nål i testikler og bi-testikler og tok ut fine, friske sædceller.

Tro det eller ei, men av de to befruktede eggene de satte inn fikk vi en skjønn guttebaby i 2006. Barnet nærmer seg nå 10 mndr, og jeg produserer fremdeles melk og runder snart 43 år. Hvilken gave etter alt det rotet jeg selv laget til!

Jeg vil sterkt anbefale deg at du prøver ved en privat fertilitetsklinikk med samme metoden vi gjennomgikk. Ved klinikk Hausken blir 16% av de over 40 gravide og får barn. Det er tall over landsgjennomsnittet. Sjekk gjerne hjemmesiden til Klinikk Hausken. Lykke til!
Anonym
 16:14 27.03.2008
Til Anne:

Forresten så glemte jeg å nevne at min mormor fikk barn som 43-åring og 47-åring.

hilsen Anonym men også Anne
Anonym
 16:30 27.03.2008
Meg igjen Anne:

Jeg fikk et barn i 2007 - ikke 2006 - men resten av historien er riktig fortalt;o)

Anne
Anonym
 08:18 12.04.2008
...i verste fall kan man bruke prøverør hvor sædcellen skytes direkte inn i egget uten å måtte svømme først! :-) Litt mer plunder det, da, så jeg skjønner at naturmetoden foretrekkes! :-)

...kanskje man ikke har krav på sånn hjelp heller i din alder i Norge, men se til England eller Danmark, mulighetene er der!
Anonym
 14:36 1.07.2008
hei malve
Fikk så lyst til å svare deg. Jeg var hos legen 10 juni for å ta en blodprøve som skulle bekrefte at jeg hadde kommet i overgangsalderen(jeg er 48 og et halvt) Skal si jeg ble sjokkert da legen kunne fortelle at jeg var gravid!!!!! Er inne i min 9 uke nå. Jeg var/er plaget med depresjoner og gikk på medisin, men måtte jo slutte med det over natta. Det var ganske tøft. Fikk jo abstinenser på grunn av at jeg sluttet så brått, det heter seg jo at man skal trappe ned over en tid. Har en sønn på 7 år fra et tidligere forhold, og vi slet i over 7 år for å bli gravide. Var gjennom prøverør, men lyktes ikke. Det var en så stor påkjenning at jeg ville ikke gjennom det en gang til. Tre måneder senere var jeg gravid på naturmåten!! Det rare er at jeg har brukt p-piller så å si hele tiden siden jeg traff han jeg er sammen med nå, bortsett fra det siste halve året. Jeg trodde jo ikke at jeg kunne bli gravid i min alder!! Vi har vært sammen i snart 2,5 år, og nå har vi bestemt oss for å flytte sammen. Jeg håper virkelig at alt ordner seg for deg/dere også. Masse klemma og koz!!!!
bella lolita
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------