Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 6-8 år

For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
umoden 6-åring?
 00:39 1.03.2008
Hei. Jeg bor ilag med samboeren min som har en 6 årig gutt fra ett tidligere forhold. Vi har han annenhver helg og er bekymret for utviklingen hans. Han snakker ikke rent, faktisk snakker han dårligere enn en 3,5 åring vi kjenner. Om vi retter på ordene og forklarer hvordan de skal sies klarer han ikke alltid å uttale dem riktig da heller. Er dette normalt for en gutt som snart har gått 6 mnd på skole?Ofte går han også i sin egen verden og registrerer ikke at vi snakker til han, og om han gjør det skjønner han ikke hva vi mener.

I følge skolen er han flink å lære å skrive og er veldig interessert i å lære å skrive bokstaver, men han har ikke særlig med venner og blir holdt utenfor. Når vi spør han om han har lekt med noen sier han at de andre barna bare av og til har tid å leke med han...Mest sannsynlig kommer dette av at det er en pedagog der som følger med barna og har fått beskjed om å innkludere han mer i leken med de andre. Altså organisert lek.

Ett annet problem er at han aldri blir fornøyd når vi finner på utflukter og artige ting i helgene. Er vi på kino sier han filmen ikke var gøy i etterkant og vi ser på han at han syns den er gøy mens vi ser filmen. Han blir sur og tverr om ikke han får viljen sin i alt og bare setter seg opp ett sta ansikt og holder på det. Samboeren min og jeg har prøvd å si til han at det ikke er akseptabel oppførsel og at han bare må gjøre som han får beskjed på. Likevel er han sta og sier han ikke gidder. Dette fører ofte til at vi blir sinte unødvendig og han ødelegger for seg selv. Hva kan vi gjøre?

blir glad for noen råd:)
mecluc
umoden 6-åring?
 00:44 1.03.2008
glemte gså å si at han ikke er snill mot katten noen ganger. Han er snill når han vet vi ser på eller følger med han og når han tror vi ikke ser prøver han å være stygg mot den. Vi har forklart han dette såååå mange ganger hvordan han må behandle dyret og at den føler smerte og kan bli redd som oss mennesker. Men likevel gjør han det. Hvorfor? Når vi tar han i å være stygg sier han at han bare ville kose med den, men en katt liker ikke å bli løpt etter, bli dradd frem fra gjemmestedet og bli holdt fast mot sin vilje....
mecluc
Sv: umoden 6-åring?
 10:30 3.03.2008
Jeg kan ikke se at 6-åringen du beskriver er unormal. I barnehagen til min 6-åring er de flere på samme alder, der 2 av dem ikke snakker helt rent. Et råd: ikke irettesett når han ikke snakker rent, men snakk tydelig til han, gjerne ved å på en naturlig måte gjenta ordet, sånn at han hører det riktig, men ikke blir korrigert. Hør evt med skolen om det er noen grunn til å bekymre seg for språket hans.

At en 6-åring går litt i sin egen verden, og at ofte må si navnet hans flere enn 1 gang før han hører er veldig normalt :)

Ut fra hva jeg leser får han gode tilbakemeldinger fra skolen på det faglige, men at han kanskje ikke har veldig mange venner. Det beste dere kan gjøre da er å involvere dere sammen med skolen/de andre foreldrene. Inviter et barn i klassen hjem etter skoletid, og et annet barn en annen gang. Hør med de andre foreldrene om noen av barna går på feks allidrett og meld han i så fall på der, så får han muligheten til å bli kjent med barna i andre settinger enn bare skolen.

Når det gjelder aktiviteter/utflukter. I stedet for å iherdig gå inn for pedagogiske aktiviteter, hør hva han har lyst til først. La han være med på å planlegge. Og kanskje setter han pris på planløse dager også :)

Ut fra hva du skriver virker det som om du/dere har et noe negativt syn på han, og det merker han. Relasjonen mellom dere er dere som voksnes ansvar, ikke hans. Dere skal selvfølgelig reagere på negativ adferd, men for hver gang du riser bør du rose mange ganger. Han har sikkert mange positive sider som dere kan fokusere på.

Og pass på at ikke dine negative følelser smitter over på pappan. Dere må ikke bli en "front" mot gutten.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------