Røykedebatten
Som gravid forventes det fra alle kanter at du skal klare å stumpe sigaretten. Men de fleste som har vært i klørne på Kong Nikotin vet at dette er lettere sagt enn gjort. Her kan dere gleder og frustrasjoner, og fortelle hverandre hvordan dere har klart dere - på godt og vondt.
RØYKERE SE HIT, vær så snill og høre hva jeg har å si! |
13:57 26.02.2008 |
|---|---|
Jeg røyket under svangerskapet mitt. Og man finner mange unnskyldninger for å gjøre det. Og vi finner ingen unnskyldninger for å gjøre det... Og slik går det fram og tilbake for oss, vet at vi bør slutte, at det ikke finnes noen unnskyldning, men på ett eller annet vis... dukker det opp en unnskyldning... Og man tenker i morgen slutter jeg, neste uke slutter jeg, jeg slutter før jeg er to måneder på vei, før jeg er tre måneder på vei. Jeg er helt sikker på at det ikke finnes en eneste gravid røkende kvinne som ikke kjenner seg igjen... Vi vet at det ikke er bra for barnet, men tenker virkelig ikke tanken ut om hva som faktisk kan skje. Hva som faktisk kan skje i alle svangerskap, det verste tenkelige. Tenker du på hvordan det vil føles å få veer altfor tidlig? Tenker du hvordan du ville føle det om du aldri fikk se barnet ditt trekke pusten? Aldri få se liv i øynene til den lille? Aldri få legge barnet til brystet? Aldri få stille barnets gråt, aldri få se barnet smile? Aldri få trille tur? Aldri få oppleve noen av de forventningene du gleder deg til nå? Tenker du på hvordan det vil føles å ligge å føde et dødt barn? Jeg tenkte aldri på det. Aldri. Jeg fødte en vakker jente i uke 21. Hun var helt nydelig. Hun var død. Jeg vet ikke hvorfor det gikk så galt, det får jeg kanskje aldri vite. Jeg må takle dette, jeg må takle alle de sønderknuste forventningene mine. Jeg må på ett eller annet vis godta at hun ikke får leve opp, aldri får vise hvem hun er. Alt jeg kan gjøre for henne, det finnes ikke noe jeg kan gjøre for jenne nå. For jeg klarer ikke å få henne varm igjen, klarer ikke på magisk vis få hjertet hennes til å banke. Og jeg må leve med meg selv. Jeg må leve med at jeg røyket under svangerskapet. Jeg må leve med tanker om at det var jeg som gjorde at dun aldri fikk leve opp. Kanskje døde hun på grunn av at jeg røyket, kanskje hun døde av noe annet. Men jeg kan love deg at du vil være hard mot deg selv om du skulle oppleve det samme. Du vil tenke at det er din feil. Slutt å røyke! Tør å tenke på hva det verske tenkelige utfallet vil være. Det ville vært så godt nå, om jeg kunne fortelle meg selv at jeg gjorde det riktige, at jeg gjorde alt i min makt for at dette ikke skulle skje. Men det kan jeg ikke tenke, og uansett hva det var som gikk feil... Røyking står antakelig på listen over hva som kan utløse en risiko for at nettopp det kan skje. Jeg kommer aldri til å få fred. Så vær så snill... Tør å tenke tanken, ikke tenk at det sikkert går bra. Jeg ønsker dere lykke til i svangerskapet deres, og jeg håper dere vil slutte å røyke. Du vil få så uendelig mye tilbake, slippe den gnagende samvittigheten, vite at du gjør det riktige for barnet ditt. Og om det verste tenkelige skulle skje, vil du kunne tenke at du gjorde så godt du kunne. |
|
| Anonym | |
Sv: RØYKERE SE HIT, vær så snill og høre hva jeg har å si! |
15:02 26.02.2008 |
|---|---|
Takk! Stumpet røyken idag, er i uke 32. Har hatt perioder der jeg har holdt helt opp, men i det siste så har jeg røyket veldig mye! Men bestemte meg idag for at nok er nok! Skal klare de siste ukene! Og det er dette jeg har tenkt på, hva om barnet mitt dør? Jeg føler veldig med deg og håper du kan få fred en dag. Det er jo ikke sikkert det er det som var grunnen? klemmer |
|
| Anonym | |
15:15 26.02.2008 |
|---|---|
Det klarer du! Ønsker deg lykke til, og kos deg med den gode tanken om at du har gjort noe veldig bra for barnet ditt. Det driver deg til å ikke falle tilbake! HI |
|
| Anonym | |
22:35 19.04.2008 |
|---|---|
det var sterk kost å lese historien din, men jeg vil takke deg for at du delte dette. man tenker bestandig at slike ting er noe som hender andre, og ikke oss selv. men sannheten er jo at det kan like gjerne hende en selv. du har rett i tankegangen når man røyker, det finnes alltid et tidspunkt som passer bedre til å slutte enn akkurat nå. jeg røyker ennå litt, er 6+1 i dag. men kutter ned, og skal være røykfri i løpet av få dager. har skrevet ut en liste med hva som hender med barnet når man røyker, og tar denne fram og leser den hver gang jeg kjenner suget. i dag har jeg røkt 4 stk. mot normalt 20 før jeg fant ut jeg var gravid. men riktignok med svart samvittighet. men jeg synes ikke det er bra nok før jeg er nede på 0. håper bare mannen min vil slutte sammen med meg, det ville gjøre det mye enklere. men jeg skal klare det før mandagen med eller uten hans hjelp. har gitt meg selv disse siste dagene til å trappe ned på. og mens jeg røyker tvinger jeg meg selv til å tenke på hva jeg egentlig gjør. andre lurer sikkert på hvorfor jeg ikke bare kutter rett av, men fra 20 til 0 over natten gir visse abstinenser. så et par dagers nedtrapping vil kansje gjøre det enklere. |
|
| Anonym | |
23:17 24.04.2008 |
|---|---|
dette var sterke saker.....men du har så rett! jeg tok min siste røyk for 32 min siden. røykte først så sa jeg til samboeren min at dette er min siste røyk. han skal slutte sammen med meg. i morgen skal jeg til legen så han kan få noe for røyke kuttet har hørt om en kur som skal vere veldig bra å så får han med denne kuren motivere meg og guide meg gjennom dette. er utrolig glad for hans støtte.er i uke 21 og vi skule ha sluttet lenge før,men han har ikke vert motivert og jeg klarer det ikke om han skal fortsette. men da jeg fortalte at om han slutter så bidrar han mye i svangerskapet og for barnet vårt. nå er han motivert! og jeg også. kom på dette forumet for vet jeg vil trenge støtte. til de som bare kjefter kan jeg si at det har nesten motsatt effekst så la vere. men til dere som vet hva jeg må gjennom eller skal gjennom det samme ta gjerne kontakt! dette innlege vil jeg vertfall komme til å skrive ut å ha med meg overalt!! bedre motivasjon finnes vel neppe. jeg skal tenke tanken ut. alle sammen! er ufattelig lei meg for det som har hendt deg og ønsker deg en masse lykke til videre. og takk så mye for at du deler dette. det kommer vertfal til å gjøre det letter for meg og kanskje mange mange andre. |
|
| AudiBabe | |
15:42 7.06.2008 |
|---|---|
Hei! Jeg leste at du hadde en liste med hva som hender med barnet når man røyker. hvor kan jeg finne den???? |
|
| momaja 20pp*endelig gravid* 4 | |
15:43 8.06.2008 |
|---|---|
Dette var sterkt å lese! Røyket selv før det første svangerskapet, men sluttet i uke 8. Fikk en prematur gutt som ikke klarte å puste selv. Lå med respirator, og fikk mat i sonde gjennom nesa. Pådro seg flere infeksjoner, og hadde hjernehinneblødning. Trodde som alle andre at det ikke skulle skje oss, men det gjorde det, og den som har måttet lide for det er den vakreste lille skapningen :( Å se sine egne barn lide er noe av det verste som finnes... Gutten vår ble ikke født for tidlig pga røyking, men premature rier er en kjent bivirkning av røyking. Slutt å røyk, og vit at du gjør det til det beste for deg selv og barnet ditt!!! |
|
| Anonym | |
16:42 23.06.2008 |
|---|---|
All respekt til deg som vil dele din historie! Er selv 8+6, og har sluttet. Sterkt å lese dette her, men gir meg motivasjon til å ikke ta den ene man har lyst på på kvelden. Takk.. |
|
| mavo | |
23:11 20.07.2008 |
|---|---|
Hvordan går det med deg nå da HI? Håper du har det litt lettere med deg selv! Var en utrolig sterk historie å lese! Håper mange andre, som meg, tar dette inn over seg. Takk for at du delte denne historien med oss! |
|
| Kitty vil ha kul på magen | |
13:18 1.08.2008 |
|---|---|
Jeg er nå gravid på nytt og har ikke tatt en eneste røyk etter at jeg fikk positiv test når jeg var 3 uker og noen dager på vei. Jeg mangler fremdeles min engleprinsesse og ville fremdeles gjort alt for at det skulle endt annerledes. Men jeg har det godt med at jeg gir dette barnet en god begynnelse og så håper jeg at jeg kommer i mål denne gangen og får med meg en levende baby hjem fra sykehuset. Og følelsen av at du vet at du gjør det rette, holder ut røyksuget og klarer og slutte og vet at du nå gjør det rette for det lille livet, er så uendelig mye bedre.... enn den svarte, svarte samvittigheten som riktig nok stiller suget, men husk at den er mye mye tyngre å bære. Blir veldig glad når jeg har lest at innlegget mitt har hjulpet noen til å få opp øynene og få motivasjon til å slutte! Hilsen HI |
|
| Anonym | |