For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Bæsj til besvær!!!
12:45 25.02.2008
Vår datter på 6 år bæsjer på seg! Hver dag bruker vi 3-4 truser fordi hun ikke vil gå på do. Vi har prøvd alt! Motivasjon i form av belønninger, samtaler med BUP, lærer, barnehage når hun gikk der, gradvis avvenning med bleier, doøving. Det rare er at hun uten noen problemer går på do for å tisse. Vi blir veldig slitne av dette og er naturligvis bekymret for henne. Hun har alltid vært en forsiktig jente som ikke liker å stikke seg ut og få for mye oppmerksomhet. Vi prøver nå å motivere henne så hun skal få bedre selvtillit og håper at dette skal hjelpe henne slik at hun tør å gå på do å bæsje. Vi har også en gutt på 5 som aldri har hatt dette problemet. Jenta vår er ellers en glad, omtenksom og blid person. Er det noen som har slitt med det samme? Noen som har et veeeeeldig godt råd å gi oss???
Litt pussig, for hun kjenner kanskje selv at det lukter vondt, for ikke å snakke om reaksjonene hun kan få fra andre om de kjenner at det lukter.
Gutten vår var mindre, men vi hadde flere bæsjetruser om dagen i verste fall (han tisset på do, men ikke bæsjet - gikk å holdt seg). Grei og flink gutt ellers, men dette pågikk lenge. Til slutt ble jeg så lei at han fikk beskjed om at han måtte skylle trusene sine selv om han ikke gikk på do. Han måtte skylle en - med hyl og skrik - og så var det slutt på hele problemet.
Det var kanskje stygt gjort, men vi fant ingen forklaring på hvorfor han ikke ville bæsje på do, prøvd belønninger etc, og jeg var så lei av de trusene.
Pr i dag går han på do og gjør både bimmelim og bommelom og er ellers en blid og harmonisk gutt uten traumer pga trusevask - så vidt vi kan se :)
Anonym
Sv: Bæsj til besvær!!!
13:21 29.05.2008
Ja, dette er dere ikke alene om.
Gutten min hadde samme problemet og her var grunnen at det tidligere hadde gjort vondt å gå på do pga. flere perioder med forstoppelse.
Nå har det løsnet.
Vi har måttet sende han på do med bok hver kveld og enkelte dager også om morningen.
Da sitter han der og leser i 5-15 min. av og til vil han faktisk sitte i en halvtime.
Det tok litt tid, men nå har han nesten ingen uhell og han trives også veldig godt med å sitte på do å lese om kveldene.
vi hadde det problemet med ste datteren min oxo..hun bæsjet vel ikke på seg direkte men hadde hver dag skikkelig stripe i trusa...og hun hadde oxo en forstoppelse så hun ikke klarte å få det ut men at det sto hele tiden avf. i endetarms åpningen...ikke noe man liksom kikker etter på en 6år gammel jente...men legen fant jo fort ut dette og hun fikk behandling og er "bra" nå...om stripa kommer tilbake så må vi gi henne dulfalac*mildt avførings middel* og mye vann så forsvinner det i gjenn!!!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem