For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Mobiltelefon
11:04 23.02.2008
Jeg har en datter på snart 10 år, som vi vurderer å gi mobiltelefon til fødselsdagen. Hun er blitt så stor nå, at hun ofte er ute med venner og finner på ting, og da vi bor svært usentralt, fører dette til mye kjøring og henting, og mobilkontakt føles svært nødvendig for oss.
Det jeg egentlig lurer på, er hva andre mener er "rett" alder for mobiltelefon, og eventuellt om noen har en telefon å anbefale til førstegangs...?
Anonym
Sv: Mobiltelefon
19:43 23.02.2008
Mine fikk mobiltelefon da de var 10 år, da begynte de som din datter å delta på flere aktiviteter og var mer ute med venner.
Men hva som egner seg som "førstegangstelefon" tør jeg ikke si noe om... Det skiftes jo stadig, og noen mener det ene og noen det andre! Prat med de som selger telefoner...
Eneste rådet mitt er at du ikke kjøper en som koster massevis med penger... Ikke alle 10-åringer er like ansvarsfulle, og man opplever at de glemmer hvor de har lagt den, de mister den osv. :-)
10 år er meget grei alder for tlf ja ;o)))
Min på 9 fikk det rett før han ble 9, men det var fordi han alltid var på farten og det var lettere for meg å få kontakt..... hehe
Min fikk mobil da hun var åtte. Hun går ikke på sfo, og vi har ingen hustelefon, så det var hovedgrunnen til at hun fikk den. Hun bruker den ikke så veldig mye, har brukt ca 80 kr på kontantkortet siden februar, men vi har også trådløs familie. Fikk en ganske billig telefon, men den fungerer bra.
Selv mente jeg tidligere, at mobil var noe barna kunne få når de skulle flytte på hybel i samband med vgs. Men etter at jeg og eksen min gikk fra hverandre i 2006, kjøpte vi mobil til dattera vår, som nå blir 11 år, i julegave samme år.
Pappaen hennes jobber off-shore, og bruker å ringe henne mens han er på jobb, for å høre åssen det går, osv.
I tillegg er hun mye ute, og er med på forskjellige aktiviteter. Da er det greit at hun ahr tlf, så vi kan få tak i henne, om det skulle være noe.
Men når man kjøper tlf til unger, bør man tenke på at de bør tåle en trøkk, for det kan være at de blir mistet i gulvet, o.l. og er mer utsatt for vann, enn det voksnes tlf er. Selv om barn kan være flinke til å ta vare på tingene sine, kan det skje et uhell. Det skjer oftere med barn, enn hos voksne;O)
Jeg mener nå at 10 år bør barnet minst være før de får mobil. De skal kunne tenke over forbruk og å ta vare på mobilen også. Og for en 6-7 åring er ikke dette alltid like lett.