For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
iq
21:23 19.02.2008
Jeg lurer på om jeg bør ta en iq test på min 7 år gamle gutt.
Anonym
Sv: iq
21:38 19.02.2008
Ble ikke helt ferdig...
Han har store konsentrasjonsvansker, ingen venner (utenom noen få på skolen), klarer altså ikke å fungere sosialt. Skjønner ikke det sosiale samspillet. Han oppfører seg ufint mot dyr og mindre barn. Virker som om han ikke forstår at de får vondt når han dytter eller kaster ting på de ect. Han klarer ikke å følge med på skolen i fagene.
Når vi gir han beskjeder får han de ikke med seg. Vi gir en og en beskjed, setter oss ned på hans nivå for å oppnå øyekontakt, men fem sekunder etter han har fått beskjeden har han "glemt den".
Han var sent ute språklig, kan enda ikke snakke helt rent og har ikke forstått helt hvordan de forskjellige ordene skal settes i en setning, (vanskelig å forklare).
Han er mer mentalt og følelsesmessig på nivå med en 4-5 åring...
Fryktelig frustrerende... Broren på 9 år var ikke sånn i det hele tatt. Helt motsatt faktisk. Han har alltid vært veldig smart, nesten over gjennomsnittet.
Er dette normalt for en 7 åring? Kan det være lurt å ta en test? Kanskje vi kan behandle han på en annen måte hvis vi vet han ikke er som alle andre?
Huff dette hørtes fælt ut...
Anonym
11:05 20.02.2008
IQ test: NEI! Det har nok ikke med det å gjøre. EQ er en helt annen sak.
Det jeg ville gjort var å ta kontakt med ppt. Be om et møte og foklar hvordan dette virker, hvordan han har det osv. De kan nok finne frem til tester som passer han. La ppt i samarbeid med dere foreldre og skolen sette i gang tiltak som kan hjelpe han.
Dette bør du følge opp. Starten i skolen har så mye og si for videre læring. Jo lenger tid det går jo mere kan han slite på skolen. Det at ikke det sosiale fungerer vil jo gjøre at han ikke trives på skolen.
Ring PPT allerede i dag. Dette er ting som tar tid så jo raskere du kommer i gang jo bedre er det!
Anonym
21:41 20.02.2008
Hva gjør skolen? De burde jo ha fanget det opp hvis noe ikke stemmer. Ta kontakt med kontaktlæreren og hør på vedkommendes synspunkter. For meg høres det ut som om han trenger ekstra oppfølging, hvorfor har han ikke fått det? Har han gått i barnehage tidligere, i såfall reagerte de på hvordan han var?
Tror nok heller ikke en iq test er tingen, heller ppt eller bup!
Dette høres ikke arti ut, men jeg er enig med de andre at dere bør kontakte PPT. Synes det er veldig rart at skolen ikke har reagert! De er der for å følge opp barna. Jeg jobber selv som assistent i skolen, og følger elever med ADHD, tourettes og autisme. Jeg synes derfor det er veldig viktig å ta tak i ting før det blir for sent. Hvis dere er i tvil, så iallefall for å utelukke. Ikke for å skremme deg altså..., men jeg er selv veldig obs på tegn med mine egne også. Nr to hos oss skal på skolen til høsten, og har ikke den beste konsentrasjonen, men det kan være at jeg er veldig obs på pga jobben jeg har, og ser hvor mye værre ting kan være om de ikke får den hjelpen de trenger fra starten av. (jeg jobber i U.skolen) Håper dere får den hjelpen dere trenger.
Nei, jeg synes ikke dere skal iq-teste han. Ta heller kontakt med PPT via skolen, eller start med å høre hva skolen mener. Kan det være at dere forventer for mye av han i lys av at storebror var tidlig ute?
Nå ble jeg litt nysgjerrig. Har han noen særinteresser, noe som oppsluker ham helt eller han er svært dyktig til/ kan mye om? (Siden du vurderer å teste IQ) Har han venner, klarer han å etablere nye vennskap?
Anonym
13:29 26.05.2008
Kanskje han har Asperger syndrom? (Lett autisme) De kan være ekstremt dyktige eller ha stor interesse for et eller flere områder, og være nesten blank på andre områder. De sliter ofte med å "lese" sosiale settinger, mange av dem liker ikke endringer, nye ting i hverdagen. De har en tendens til å snakke med høyere stemme enn situasjonen tilsier.
Eller kanskje han rett og slett føler seg veldig utilpass i hverdagen og lar det gå ut over andre. Uansett hva det er - ikke gi opp å finne ut av det.
Lykke til :)
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem