For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
8 år og tisser i senga.
09:35 19.02.2008
8 åringen min har vært knusktørr siden han var 3-4 år.
Nå har han 3 netter på rad tisset i senga si.
Nå trenger jeg litt råd her. Det er ikke noe jeg vet har skjedd som kan ha utløst dette. Trives på skolen, er i jevn kontakt med de der.
Noen som har noen råd om hva vi kan finne på?
Før ble det sagt at man skulle vekke barnet på natten og få det til å gå på do, altså følge barnet på do. Men nå har de vist gått vekk fra det igjen. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
Hilsen rådløs
Anonym
Sv: 8 år og tisser i senga.
23:17 20.02.2008
Det er sant det at man ikke skal vekke de, men det er vel ikke det dere har holdt på med frem til nå?
Nå vet ikke jeg hvorfor man ikke skal vekke barna om natten og følge de på do, for det var jo vanlig før og fungerte på datteren min. Etter 3 netter var hun tør.
Jeg vekket gutten før jeg la meg. Bar han på do og bar han tilbake til sengen igjen. En kveld gjorde jeg det. Også sa jeg til han at hver kveld når han slukker lyset skal han tenke at må jeg tisse i natt skal jeg våkne. Han har vært tør i 2 netter nå. Vekket han bare første kvelden.
Samt at vi har begrenset litt av drikkingen før leggetid. Han får beskjed om å drikke mere tidligere på kvelden så vi er sikker på at han ikke er tørst.
Tar gjerne i mot flere synspunkter. Og hvorfor skal man ikke vekke de?
HI rådløs
Anonym
22:40 21.02.2008
Jeg vet at selv går jeg ikke på do om natten, og det er jo noe som er normalt for oss voksne(uten at jeg har forsket noe på det altså). Jeg kan drikke før jeg legger meg også uten noe problem og grunnen til dette er at nyrene mine (og til de fleste) senker produksjonen av urin på natten, det meste av væsken blir tatt opp igjen i kroppen. Dette er jo ikke noe som kan læres, men har med utviklingen å gjøre.
Joda det er helt greit at barn går på do om natten, men de bør da kunne våkne av det selv når de ikke sover så tungt (vi har ulike søvnfaser og vi foreldre kan jo ikke vite når barna ikke sover så tungt). Barnet bør være så våkent slik at de klarer å gå på do selv.
En annen grunn til at de ikke lenger anbefaler at man skal vekke barna er nok, hva om det ikke fungerer trass i at man vekker de og får de på do? Så kommer de i sengen igjen og får et uhell, det kan ikke være bra for selvtilliten (og det vet jeg hvordan er)
Bare så det er sagt så finnes det spesialister på området om det forsetter.
Appropos sengevæting. Min datter er 8 år, og sengevæter. 3 ganger i det siste har hun også bæsjet mens hun har sovet. Det har hun ikke gjort siden hun var 6 år, og vi er litt bekymret da vi ikke veit om det er normalt eller ikke. Syntes det er litt i overkant å skifte bæsje-bleie på en 8-åring hver morgen. Etter påske skal vi kontakte lege, men i mellomtiden, er det noen som har vært borti det før, at store unger regelmessig bæsjer på seg om natten? Er ikke noen spesiell diare-konsistens på avføringen, så er derfor litt ekstra bekymret.
Anonym
15:08 26.03.2008
Vi har/hatt flere sengevætere her i huset, faktisk i bleier til langt over den alderen datteren din er i nå. Men jeg kan ikke huske en eneste gang etter at ungene har blitt 4 år at de har bæsjet i nattbleien. Selv ikke når de har vært syke med magevirus har det vært annet en muligens litt bremsespor i bleia. Så jeg kan godt forstå at dere reagerer på dette ja. Selv når hun var 6 år burde det ha vært slutt på denne bæsjingen. Går ut i fra at dere har spurt henne ut om dette, hva sier hun selv da? Skjønner at bæsjebleie på en 8 åring ikke er det første man ønsker seg om morningen.
Mange ganger tror vi alt er helt greit,men nei.Foreldrene hvet minst:) som regel kan det vera noe han er plaget med,mobbet,gruer seg til,noe han tenker på eller noe annet.Di vil ikke si viss noe er galt.Er ikke godt og finne ut av da.Må fiske litt av og til og hale ut noe av han.Ikke presse,men prøve og la han snakke.Ta en kveld av og til og prat med han i senga når alt er rolig.Er da jeg har fått høre mye rart.Mye som er sårt og si,da må du ha en rolig kjørlig stemme:).Hvet selv da jeg var liten.Var plaget med mye,men sa ingenting til mine foreldre.Fikk ikke sette ord på det når jeg var så liten,men kunne det som voksen.Mye som var flaut og si også.gutter skal mange ganger vera tøffe,og ikke sladre.Når tissing skjer plutselig,så er det noe.Sjekk det opp:) Av erfaring,er vi foreldre di som hvet minst.Mye den gjennomgår ndg følelser,opplevelser på skolen.Det er på skolen det skjer mye.Har selv oppholdt meg litt i barnehager og skoler og har observert.T.o.m skolen er det mobbing,slåssing,osv med en gang vaktene snur ryggen til.Som jeg mener,barn er noen skikkelige mobbere.Gutter er mest utsatt.Tøffe gutter.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem