Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Hvor ofte vasker dere jentene deres nedentil?
 13:22 14.02.2008
Har jente på 4,5 år. Etter at hun sluttet med bleier, har vi forsatt å vakse henne med en klut nedentil en gang hver dag. Vasker også bort det hvite som er utenfor de indre kjønnsleppene.

Så begynte jeg å tenke, skal man gjøre det? ??? Har hørt fra ei venninne at de vasker jenta si bare en gang i uka nedentil...
2+1=gøy*
Sv: Hvor ofte vasker dere jentene deres nedentil?
 14:54 14.02.2008
Hei! Har en jente som blir 4 år til sommeren, henne vasker vi nedentil morgen og kveld. Om kvelden dusjer hun, mens om morgenen bruker vi en vaskeklut til å vaske ansikt, hender og neden til. Hvis ikke vil hun jo lukte noe voldsomt tiss!
Anonym
 15:12 14.02.2008
Vi gjør det bare 2-3 ganger i uka. Har aldri opplevd noen lukt eller andre prøblemer med det. Hun er nettop fylt 3.
Poamin
 15:29 14.02.2008
På mine jenter har jeg alltid vaska med klut hver morgen, brukte ikke såpe. Så dusja eller bada de som regel hver kveld. Vask nedentil en gang i uka eller 2-3 ganger i uka høres lite ut, selv om det kanskje ikke lukter. Men dette handler jo også om hvilke rutiner og vaner de skal ha videre på vei mot pubertet og voksen.
Jeg tror at de innarbeide rutinene man lærer som barn, de tar man med seg seinere... og som ungdom/voksen holder det ikke med vask nedentil 2-3 ganger i uka, og slett ikke bare en gang.
Det som er viktig er at såpe ikke er nødvendig :-)
Troillpia
 14:15 17.02.2008
Hm, litt betenkelig å dusje barna hver kveld synes jeg (selv om en ikke bruker såpe) Tenk på den sarte huden!!
Ingen, hverken barn eller voksne har godt av å dusje hver dag, ifølge hudleger.
Jenta mi på 4,5 år dusjer 2 ganger pr.uke, og vaskes nedentil ved behov, f.eks. etter å ha bæsja.
Rutiner er greit å lære barna, men de rutinene forandres jo når de blir større...eller? Jenta mi legger seg halv 8 om kvelden nå, men det er jo ikke dermed sagt at hun skal legge seg i den tiden, når hun blir ungdom/voksen....

Anonym
 15:26 22.02.2008
Å sammenligne vaskerutiner med leggerutiner ble litt feil for meg. Jeg er enig med Troillpia og de som sier at gode rutiner for kroppslig hygiene må innøves tidlig. Jeg har jobbet med mennesker i alle aldre i mange år, og har sett voksne som knapt vasker seg fordi de ikke "ble lært til det" som barn.
Anonym
 19:51 17.02.2008
Hei.
Min 5-åring bades ca 2 ganger i uken, men hun blir vasket nedentil en gang om dagen:kvelden. Det er kun med klut og vann. Har vurdert å vaske henne om morgenen også, men det er jo ikke noe "skittent" som skjer på natten, så jeg tror det holder med en kveldsvask...

Til spørsmålet ditt da: Å vaske en gang for dagen tror jeg i alle fall er nok. Jeg er ikke nøye med å vaske bort det hvite egentlig, men tar det hvis jeg ser det (ser jo ikke akkurat etter).. Fint om andre kan svare på dette spørsmålet ditt også.

At venninnen din vasker jenta si kun en gang i uken høres veldig veldig lite ut...

Anonym
 13:03 21.02.2008
Både sønnen som nå er stor og datteren min som er 4 dusjer hver morgen, og det har vi alle her i heimen gjort i alle tider. Fin rutine å få med seg tidlig. Vasking av hender før mat og ellers etter behov og litt vask før leggetid. Det hender at vi bytter på dusjing og klutvaskingen morgen vs kveld. Dvs at hvis dusjing har foregått om morgenen, kan klutvasking være tingen om kvelden (særlig på vinteren). Om sommeren er det mest dusjing om kvelden ......... Men èn dusj/hovedvask av hele kroppen hver dag MÅ til synes nå jeg.....
Anonym
 11:58 1.03.2008
min jente er 4,5år og hun dusjer underlivet hver morgen. men dusjer/bader hele seg 1gang i uka.
føler det er riktig å vaske seg hver morgen selv for de små.
når de brukte bleie ble de jo ofte vasket, men nå som de ikke bruker det synes jeg ihvertfall en gang om dagen.
men jeg tenker på huden ellers, derfor dusjer vi bare tissen og rompa. deilig å være ren før man tar på ren truse da. det synes jo vi også
barnII 15.02.08
 23:45 1.03.2008
Jeg syns også de bør vaskes omtrent hver dag, men ikke dusjes hver dag. Men varsker dere de bare utenpå tissen liksom, eller vasker dere de litt nøye innimellom leppene? Det er vel der det blir liggende det som evt kan lage lukt og kløe?
Anonym
 00:36 2.03.2008
Jeg synes det er en selvfølge å vaske henne morgen og kveld nedentil...jeg gjør det samme på meg selv!!

Noe annet er ekkelt+som skrevet over her så er det en god vane
Jeg bruker av og til litt krem på kluten for at det ikke skal være ubehagelig
Anonym
 20:16 2.03.2008
Enig med deg, har alltid tenkt på det som en selvfølge å vaske ansikt og stump morgen og kveld, og gjør det samme selv, når jeg ikke dusjer..

Fin vane er det også til puberteten ja..
Prinsessa&pøbelr@kkeren
 15:03 4.03.2008
Vi har ei jente på 3 år og vasker henne etter behov, men en gang til dagen blir det hvertfall. Hun er ikke så flink til å tørke seg ordentlig alltid (går litt fort i svingene :-)) Jeg synes det kan være litt vanskelig å vaske godt mellom kjønnsleppene, men et tips er å bruke bomull med litt olje på, da glir det lett av og hun blir ikke så lett sår av kluten.
Anonym
 11:16 5.03.2008
Her er det vel egentlig ikke noe fasit svar, men OK...jeg slenger inn min del! Vi har 2 jenter på 3 og 4 1/2. Vi gir jentene bad i badekaret med dusj etterpå 3 ganger i uken, her er det faste dager - man. ons. og lordag morgen. Alle andre dager vasker har vi morgen vask med klut og vann (kanskje litt Asan) i ansikt, under armer og nedentil. Bruker en tynn og myk klut og har aldri hatt problemer med at de blir såre. Når det gjelder dette hvite - så er det faktisk min tro at dette egentlig ikke trnegs eller burde vaskes bort. Selvsagt det som er overflodig, men jeg har faktiskt fått ellers sa vår barnelege at dette hvite har en beskyttende funksjon i underlivet og at det er helt naturlig. Vasker man nedentil hver dag bad/dusj/eller klut og det fremdeles er noe hvitt lag der så sier det vel seg selv at det SKAL være litt der. Har ikke sett så mye til det, men det hender noe overflodig kommer av under vask, men jeg pirker ikke inni der etter det akkurat. Bare vasker helt vanlig slik jeg ville gjore med meg selv. Så sånn gjor vi!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------