Reisedebatten
Tips/råd- 1 åring på lang flytur |
22:50 13.02.2008 |
|---|---|
Hei! Vi vurderer sterk å reise til Venezuela med vår vår lille snuppe i sommer, for å besøke noen venner. Hun vil da være litt over 1 år, og det er så mange som er så negative til at vi skal ta henne med på så lang tur. Tenker jo litt selv på om det bare vil være en negativ opplevelse for henne med så lang flytur (rundt 10 timer). Hun er jo akkurat på det stadiet hvor hun begynner å gå (krabber som en gal allerede) og det er vel ikke akkurat lett å få henne til å sitte stille da... Og nytt spørsmål melder seg- flyselskapene legger opp til at 1 åringer skal sitte på fanget og ikke ha eget sete. Hvordan fungere det på så lang tur, med soving osv??? Er jo veldig stor prisforskjell om vi må ha eget sete til henne. Alle dere som har reist til Thailand for eksempel, hva har dere gjort? Og tidsforskjell- hvordan funker det? Vil gjerne dra, og vi er ganske sporty av oss når det gjelder å ta med oss snuppa på tur. Vil bare ikke gjøre noe dumt, klarer ikke helt å se for meg hvordan hun kommer til å være når hun er 1... Noen som har noen gode/dårlige erfaringer, råd eller tips å komme med så setter jeg stor pris på det??? |
|
| HeidiPeidiBeibi | |
Sv: Tips/råd- 1 åring på lang flytur |
10:24 14.02.2008 |
|---|---|
Min erfaring med våre tre barn er at det varierer veldig hvordan de takler sånne lange reiser. Tidsforskjell har aldri vært noe stort problem for noen av våre, men det er klart rytmen blir litt forskjøvet. På den annen side er vel ikke tidsforskjellen til Venezuela det verste heller? Fire eller fem timer, kanskje? Noe eget sete tror jeg ikke jeg ville investert i. Sjansen for at hun uansett helst vil tilbringe tiden på fanget ditt er stor. Sjekk med flyselskapet om du kan få basinette. Ulike selskaper har litt ulik policy mht. hvor mye barna kan veie osv., men sjekk med byrå/flyselskap. Når går flyet? Hvis flyet forlater Europa om kvelden og kommer frem neste dag, er det ikke så mye mas med brutt døgnrytme. Er det dagflight, er det mer mas. Sørg for å ha med frukt, kjeks og den slags. Det kan oppstå forsinkelser underveis, og da er det greit å ha en ekstra seigmann, et ekstra kosedyr eller en leke å fiske opp. Det er ikke gitt at datteren din vil ha det som ev. blir tilbudt på flyet. Jeg vet ikke hvor dere bytter fly, men enkelte flyplasser er mer masete enn andre. Vi har gjort det til en grunnregel å aldri mer bytte fly i Paris. London er masete, mye forsinkelser, men for så vidt ok. Mange fly til Latin-Amerika går via Madrid, den flyplasen er ok, selv om spanjolene ikke tar røyekeforbud og den slags særlig høytidelig. Ikke hør på folk som sier at man ikke skal dra langt med små unger. Sikkert velment, men de vet ikke hva de snakker om. Vi drar våre unger rundt i hele verden. De bli reisevant, flinke til å takle nye situasjoner, i det hele tatt får de et bedre perspektiv på tilværelsen. |
|
| Far til tre | |
Sv: Tips/råd- 1 åring på lang flytur |
10:59 15.02.2008 |
|---|---|
Vi har bestemt oss for å dra :) Takk for gode råd! Flyet går tidlig tidlig på morgenen fra Oslo- 6.45, og så er det mellomlanding i Frankfurt. Er med Lufthansa. Sjekka med de, og vi kunne få basinette. Trodde ikke det gikk til 1 åringer jeg, må sjekke litt med vekt osv, men da er jo et problem løst iallefall :) |
|
| HeidiPeidiBeibi | |