Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 6-8 år

For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Langsynthet/hodepine
09:25 11.02.2008
Hei, jeg har en gutt på 7,5 år som nettopp har fått briller. Han er -6 og -7 på øynene sine. Har får bankende hodepine når han tar av seg brillene sine. Så han holder de "på nesa" hele tiden. Og det er jo greit.

Han har også hatt hodepine et par ganger og med følgende oppkast om natta/morgenen. Har fått noen hint om at dette kan komme av at hodet slapper av om natta og at han får hodepine av det. Noen andre med slik erfaring??
Anonym
Sv: Langsynthet/hodepine
12:05 11.02.2008
Noen ting jeg ikke skjønner med innlegget ditt: Du skriver at han er langsynt og samtidig at han har minus 6 og minus 7. Da er jo nærsynt! Og nærmest blind! Neida, ikke riktig så ille, men han ser nesten ingen ting dersom han er så nærsynt (Jeg har selv vært minus 7 på begge øyne). Hvordan kan ikke dette ha vært oppdaget før nå? Synes dette høres litt rart ut. Er han nærsynt (-), eller er han langsynt (+)?
Anonym
17:50 11.02.2008
Han er langsynt, og ikke blind i det hele tatt. Litt spesielt å uttrykke seg sånn uforsiktig i dette forumet? Han har 6 og 7 på øynene og da heter det pluss kanskje? Tok vel feil...
Anonym
00:28 12.02.2008
Jenta mi er langsynt med skeive hornhinner. Hun fikk også veldig hodepine da hun forandret styrke på brillene sine. Sier ofte at hun har hodepine på morgenene, men aldri så ille som din har det, med oppkast. Kanskje dette er noe av det samme...?
Går forressten en gutt i klassen til jenta mi som også er langsynt, ble oppdaget på 6års-kontrollen, han har minus 6 på begge øynene!! Ifølge øyenlegen vår trenger de ikke se dårlig om de er langsynte, øynene korrigerer feilen selv. Det er feil-og overbelastningen som gir problemer på sikt, som dårlig syn, hodepine osv.... derfor viktig å avlaste øynene med briller!!
Monstermamma
15:44 13.02.2008
Ja, det høres jo ut som om det skule være det samme dette. Den oppkasten kune også vært en omgangssyke siden det kun har skjedd 2 ganger...

Men det høres jo veldig likt ut da hodepinen kommer om morgenen. Tenk så heldige de er at det finnes briller!

Kan du fortelle litt mer om erfaringene dine?
Anonym
22:10 16.02.2008
Hei igjen!
Noe spesielt du er ute etter å vite? Erfaringer....
Hmm, jenta startet med briller da hun var 4 (som sin mor!). Øyenlegen sa det kunne bli vanskelig å få henne til å gå med brillene ettersom hun kanskje ikke merket forskjell selv, men hun har vært kjempeflink fra dag en!! Har også brukt lapp på øyet pga sjeling. Øyenlegen sa at synsnervene er ferdig utviklet i 13-14årsalderen så da kan hun sannsynligvis slutte med briller hvis hun ønsker.
Kun positive opplevelser med brillebruken ennå. Har ikke opplevd noen som har ertet eller slengt med leppa i fht dem heller...
Monstermamma
01:43 22.02.2008
Nei han er langt ifra blind! Min gutt har +4,5 og ser faktisk ganske bra uten og. Jeg tror han får hodepine nå i starten før øynene venner seg til å ta av og på briller. Ganske vanlig.

Huff, det er et styr med disse brillene og man får litt vondt av barna. Men det går seg til. Min gutt har hatt briller i godt over et år nå og føler seg veldig komfortabel med de, men det var en omstilling.
mooomy
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)