Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

AD/HD debatten

Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Legen som skal gi sønnen min diagnose spurte om jeg ikke trodde jeg hadde ADHD selv.
08:10 9.02.2008
Det samme sa psykologen min i fjor. Jeg tenkte på det, men slo det fra meg. Likevel var det grunnen til at jeg sendte gutten til BUP. Dei er no ganske nær å komme med en diagnose. Han har trolig lett autisme ( asperger) og ADHD.

Jeg blir jo veldig tankefull. De vil vurdere medisinering, slik at han kan bli roligere. Det vil jo muligens gjøre ham enda særere... uroen gjør jo at han ikke er rolig nok til å bli ordentlig sær....

Vel det er jo det problemet.

Det andre er jo hva gjør jeg med at to ulike fagfolk mener jeg har ADHD.... SKal jeg gå videre men det? Få behandling? Jeg er jo 40 år, hva er vitsen? Jeg er jo fullt klar over mine styrker og svakheter, og om jeg får piller vil det muligens snu litt på balansen. Jeg er jo rimelig effektiv når jeg er klar, og om jeg blir roligere er det jo ikke sikkert jeg vil ha samme kapasitet.

Hva ville dere gjort?
dansejentes mamma
Sv: Legen som skal gi sønnen min diagnose spurte om jeg ikke trodde jeg hadde ADHD selv.
11:23 9.02.2008
Heisann...

Jeg ville vel kanskje gått gjennom utredelsesprosessen for å få det klart om du har ADHD, eller ikke. Utover det trenger det absolutt ikke skje noen endringer i livet ditt, du bestemmer jo selv om du vil medisineres eller ikke!

Mødrene til en av mine elever som har ADHD, fikk selv diagnosen for et år siden. Hun er rundt 30, og valgte å ikke begynne på noen form for medisin. Men samtidig sier hun at det har vært godt å vite at det faktisk er en årsak til hennes sinnsykt høye tempo noen ganger, og at hun nå jobber mer med seg selv i slike situasjoner...

Lykke til både du og sønnen :-)
Troillpia
Sv: Legen som skal gi sønnen min diagnose spurte om jeg ikke trodde jeg hadde ADHD selv.
10:25 16.02.2008
kan du fortelle litt om symptomene hos din sønn som gjorde jeg oppmerksom på at noe var annerledes med han? Jeg har selv en sønn på 6 som jeg sliter mye med.
aurena
08:39 23.02.2008
Det er nesten umulig å beskrive. Det er så mange små ting, som tilsammen gjør at han vil komme til å få en sammensatt diagnose.

Det som utløser misstanke om ADHD er at han ikke har ro til å gjøre noe mer enn et minutt eller to. Maur i rompa. Data, tv og spill kan han drive med, men det kan vist unger med ADHD.

Men dei er så forskjellige..... Det som er likt er uroen og at dei er så sårbare.

Det som ellers er mest påfallende med han er at han mangler språk. Eller, dvs han snakker hele tiden, men utydelig og med vekt på dei pussigaste ting. Han mister mange ord og stopper opp og ber om hjelp. Han er 10 år, og snakkar meir utydelig enn en normal unge på 5. Men så er han smart, så det er så rart.
dansejentes mamma
22:31 2.03.2008
Det du beskriver der er akkurat som å beskrive sønnen min. I tillegg har sønnen min et pågangsmot tilsvarende en elefant`s.(hehe) Han er veldig standhaftig og kommer stadig i krangel med andre.(da spesielt med meg og lillisøster) Språket hans er så som så og han har fått hjelp til dette dette i to år nå.
aurena
02:26 8.03.2008
Hei.jeg har adhd å min sønn på 8 år har adhd.FØRST søker du adhd opp på nett å leser om det,så kan du tenke:)Min sønn merket jeg alt muligt rart fra han var baby.Blir for mye å skrive.Adhd blir man født med. Ikke noe man får plutselig.konsentrasjonen,huske ting,temperemang,si ting mange ganger,kan ikke sitte lenge om gangen-skifter fort aktivitet-slår andre,ødelegger ting osv.vi er forskjellige,så alle med adhd har IKKE det samme.Beste tiden å finne diagnosen er når di begynner på skolen.Da vil det merkes med en gang.Før også:).LURER DU PÅ NOE MER,SVARER JEG GJERNE.Har vært igjennom mye selv å har vært på adhd møter.
SHTE
15:13 8.03.2008
Jeg lurer egentlig på gangen i det når du vil finne ut av deg selv.

Fastlege -> voksenpsykiatri -> behandling?
Ventetid og slikt.
dansejentes mamma
17:16 8.03.2008
Jeg sa til legen min at jeg tror jeg har adhd.Jeg fikk henvisning til psyk.venta 1-2 mnd.Hadde 2-3 timer med psyk,så fikk jeg diagnosen.enkelt å greit!!passer ikke medisinene,så slutter man.Medisinene har gjordt oss ett mye bedre liv.
SHTE
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------