Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt 3-5 år

For dere med barn i alderen tre til fem år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Sjalusi/endring av adferd
 20:39 3.02.2008
Har to vakre, nydelige barn. En jente på drøyt 3 år og en gutt på 10 mnd. Har vært mye styr rundt gutten helt siden han ble født pga Kiss og endel andre problemer som ennå ikke er funnet ut av.
Jenta vår er veldig snill og omsorgsfull overfor lillebror. Hun er selvfølgelig sjalu, men dette har gått opp og ned.

Men de siste 2 månedene har hun endret seg på mange måter. Hun må ha masse oppmerksomhet hele tiden - klarer ikke leke alene, perioder med nattskrekk, spiser lite (i hele helgen har hun spist kun 1 brødskive og 1/3 av en hamburger+ litt biola og frukt), strever med å komme på do, er mutt og sutrete.Virker som hun tenker masse, og hun spør hvorfor om det meste. Hun snakker ofte ikke til oss og mamma`n unngår ho til tider - og det er ganske sårende.

De sier at hun er en helt annen jente i barnehagen

Prøver og ikke mase/kjefte så mye på henne, men ikke alltid like lett å unngå det. Vi er alle slitne og vi må jo sette ned foten et sted. Lillebroren krever masse oppmerksomhet og sover max 30 min i løpet av dagen. I det siste har han gråti og sutra flere timer om dagen. Lillebror åler seg rundt på golvet og da er det nesten ennå verre på en måte. Hun blir irritert for at hun ikke får ha lekene sine i fred, men vil heller ikke leke på rommet sitt.

Dette begynner å bekrymre meg litt. Er fortvilet over at det er sånn og får dårlig samvittighet. Men ikke så lett og tilfredstille 2 barn på så ulike utviklingstrinn. Har dessverre ingen som kan avlaste oss. Hun hadde sikkert hatt gått av at noen andre kunne gitt henne litt oppmerksomhet.

Er det noen som har opplevd lignende og har noen gode råd å komme med. Håper på mange svar, føler virkelig at jeg trenger noen tips og råd.
2-barns mor
Sv: Sjalusi/endring av adferd
 20:47 12.03.2008
Har akkurat samme problem. Vår jente er 3 1/2 år,og har endret atferd etter at hun ble storesøster i oktober. De sier også i barnehagen at hun er annerledes. Hun er så sint hele tiden, og blir fort lei seg. Jeg kjenner det sliter veldig på oss..
Lena og skatten
 21:23 17.03.2008
For at min tre åring skal kunne få leke i samme rommet som vi oppholder oss i har han fått lovt til å ha lekene på bordet. da er det enklere å kunne gi 3 åringen oppmerksomhet også.

Når det er sakt er det helt normalt at det kommer en del endringer i forhold til å få nye søsken. Kanskje ikke sjalusien kommer med en gang men når barnet kommer seg rundt er det viktig å kunne legge forholdene til rette for at de elste ikke må forlate for å få ha lekene i fred.

Vi synes det har funger veldig bra med at elste karen har fått sittet med bordet å lekt.

Lykke til
AnitaTrymLucasFrida
 22:56 20.03.2008
Hei
Ja vi sliter med det samme. Utrolig slitsomt og sårende. Han skal bestemme alt som feks. hva mamma skal ha på brødskiva ol. Også får han skikkelig raserianfall om han ikke får bestemme!!
2xLillegutt?
 08:56 31.03.2008
Dette kunne jeg skrevet selv! nattskrekk, ikke matlyst, mutt og sutrete, kort lunte og lett for å bli såret og gråte. Vår yngste er født i oktober, dvs 6 mnd nå, og jeg synes det bare tiltar ettersom lillejenta blir større og krever mer og mer oppmerksomhet hun også. Ser at ditt innlegg er skrevet for et par mnd siden, hvordan har det gått med dere?

Jeg har ingen løsninger, bare spm... prøver så godt jeg kan å både sette grenser for hvor mye man egentlig kan få sutre og grine seg til oppmerksomhet og samtidig gi eldstejenta trygghet på at jeg alltid vil være der for henne og selvom jeg også er der for babyen samtidig. ikke lett i praksis...
Hormonella de ville
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------