Nesten 10 % av alle mellom 4 og 15 år tisser i sengen på ett eller annet tidspunkt. Og for noen er dette ett stort problem. Her kan dere dele deres erfaringer med andre og hente tips og råd.
Tisser seg ofte ut,hva skal jeg gjøre?
19:15 31.01.2008
Jeg har en datter på 3 1/2 år som sluttet med bleie i fjor sommer like etter at hun fylte 3 år.
Men nå skjer det bare oftere og oftere at hun tisser seg ut(går på rommet for å gjøre det virker det som) Tisser og besjer på badegulvet å setter seg på do etter at hun har gjort det!!
Hun tisser seg også ofte ut i barnehagen,men det er fordi de er for sløve til å ta henne med på do.
Hva skal jeg gjøre med dette hjemme???
Hadde dette uhellet igjen i kveld før hun skulle legge seg, og av frustrasjon ble det dratt på en bleie som lå igjen etter at hun sluttet.
Har prøvd å snakket med henne om det, forklart henne.
Men nå bynner frustrasjonen å ta overhånd!!!
Jeg ønsker jo ikke at hun skal begynne med bleie igjen,men akkurat nå ser jeg ingen annen løsning.
Dette kalles for regresjon og er faktisk helt normalt, selv om det selvsagt oppleves veldig frustrerende. Mange barn begynner altså å tisse å bæsje på seg igjen etter å hva vært tørre en stund uten at noen kan gi svar på hvorfor dette skjer. Jeg jobber i barnehage og ser dette fenomenet nokså ofte. Fortvilte foreldre ber oss og helsesøster leger om råd til hvordan de skal få en slutt på tissingen uten at vi kan gi noe godt svar. Det er nemlig barnet selv som må finne ut av dette, det er bare hun/han som kan løse det. Å begynne å ta barnet med på do til faste tider høres ofte ut som en god ide i starten, men dette gjør jo bare at barnet venner seg til at mor/far passer på at hun/han kommer seg på do i tide. Kjefte eller på annen måte forsøke å irette sette barnet gjelder skjelden, i slike situasjoner er ofte all form for oppmerksomhet god oppmerksom, og kan medføre at barnet holder det gående enda lenger. Mange truer med bleier, dette er etter mitt syn helt feil. Man kan godt og bør etter min mening innføre bleier igjen, men ikke som straff. Det skal skje som en konsekvens av at barnet tisser på seg og ikke klarer å gå på do. Barnet kan dette, det har lært seg å være renslig og har ikke minstet denne evnen. Det er i hodet problemet sitter, det er der lysten til å gå på do er borte. Det å ta på barnet bleier igjen er ikke noe problem, utover at det for mange foreldre vil anses for å være et nederlag, at de som foreldre har sviktet i oppdragelsen på en måte. Dette er selvsagt bare tull. Barnet vil ikke bli avhengig av bleier igjen om man tar på de bleie en kortere periode. For det er hva dette handler om, for en kortere periode. Barnet vil like fort som hun/han begynte å tisse på seg igjen, slutte med det og begynne å gå på do igjen. Dette gjelder selv om barnet har brukt bleier en periode. Bleiene har gitt både barn og froeldre ro en periode og redusert følgene og stresset med tissingen til et minimum. Dette tjener altså alle parter på. Så senk skuldrene, pust ut, innse at dette ikke er deres feil eller noe dere kan styre. Gi jenta deres litt tid så finner hun fort ut av dette på egenhånd.