Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Reisedebatten

Thailand med 3 mnd. baby - trenger råd!!!
 13:56 28.01.2008
Hei!
Skal dra til Krabi (Railey Beach) med vår 3 mnd. gammel sønn i mars.
Trenger litt reisetips......noen som har erfaring?

* Vogn
Skal vi bruke vår egen eller investere i en paraplytrille (evt. hvilken?)
Leser at man bør være 6 mnd.....mens andre sier noe annet....
Vi skal mellomlande og bør ha noe vi kan bruke...tips?

* Redningsvest?
Har alle med det?

* Bleier?

* Amming
Jeg fullammer, hva med hygienen her? Bør brystene vaskes/steriliseres før han får mat? Evt. med hva?

Andre gode tips??????

SVÆRT TAKKNEMLIG!!!!!

Klem fra meg :))
Lykkespiren :-))
Sv: Thailand med 3 mnd. baby - trenger råd!!!
 15:27 28.01.2008
Har ingen erfaring med å reise med barn, men skal også til Thailand i mars, gutten vår er da 5 mnd. Var selv i Thailand for 2 år siden og vil heller være litt "føre var" og ta med kjente og kjære produkter og utstyr til mini...

Vi har kjøpt reisetrille som er mindre og enklere å ta med seg rundt enn vår opprinnelige vogn (har Emmaljunga City Cross). Den heter Peg-Perego Pilko P3 (tror jeg), vi stod mellom den og Maclaren. Kjøpte den pga litt mer postring, bøyle foran og ikke minst den var på tilbud ;-) Den kan legges så godt som helt ned og jeg tror den er "god" nok til å ha mini i den i 19 dager.

Vi tar med redningsvest. Regner med at det blir en del båtturer og jeg tar ikke med meg gutten min ut på båttur uten (kan godt hende man får tak i billig og bra redningsvest der, men tar ikke sjansen på det)!!!

Tar med et par pakker med bleier og maaaaaaasse våtservietter jeg vet han tåler. Ryktene sier at de har Pampers der, men at de ikke er av samme kvalitet som vi er vant til. Tenkte da å bruke bleiene vi tar med hjemmefra på natten og spare til hjemreisen om vi ikke har med nok (skal være borte i 19 dager, så blir jo en del bleier).

Har også lurt litt på dette med amming. Tror du ikke det funker å skylle med flaskevann før man ammer? Kommer til å ta med en boks med mme, et par kartonger med ferdigblandet mme og grøt av noe slag. Jeg fullammer også og kommer til å gjøre det til vi kommer hjem om ikke det skjer noe på veien. Men tar med meg litt i tilfelle jeg skulle få betennelse eller andre uforutsette problemer med ammingen. Både grøten og mme som de har der, inneholder visst fryktelig mye sukker og smaker annerledes enn det vi kjøper her hjemme, så derfor syns jeg det er trygt å ta med litt. Setter det jo bare igjen om jeg ikke får bruk for det ;-)

Ellers kommer vi til å ta med alt av stelleprodukter til mini. Vi kommer jo ikke til å ha med noe bagasje til oss selv på vei ned dit, så da har vi plass til mange produkter til han som vi bruker opp der nede eller legger igjen om vi må. Jeg har tenkt å ta med solkrem til han, så jeg VET at jeg får en trygg og barnevennlig beskyttelse mot solen. Fikk tips fra en her inne om Samsonite sin pop-up reiseseng som veier 0,8 kg, men har ikke sett den selv. Jeg tror kanskje vi tar med en mykbag til å ha i vognen om natten.

Myggnetting, myggmiddel, shampo, zinksalve, paracet og nesespray skal vi også ta med hjemme fra.

Vår hs var veldig negativ til at vi skulle reise og var veldig opptatt av vaksineprogrammet. Ville passet på å ta 3 mnd vaksinen før dere drar så er han litt ekstra beskyttet. Ellers fikk jeg beskjed om å lære han å drikke vann ved siden av mm. Litt vanskelig når han ikke tar flaske eller kopp, men skal prøve...

Når det gjelder selve flyreisen, har vi bestilt babyseng på flyet. I tillegg, tror jeg at jeg skal skaffe meg et bæresjal vi kan bruke når vi mellomlander og mens vi venter på bagasjen. Har babybjørn, men tror det blir for tungt og varmt med den.

Dette ble et langt og rotete innlegg, men ble litt ivrig... ;-)
siv79
 21:34 28.01.2008
Hei! Masse bra tips du kommer med der Siv79. Vi reiser med snuppe på 4 mnd om noen dager og leser alt av råd og tips!
Jeg ville bare supplere med noen opplysninger om ting vi har tenkt/funnet ut. Vi skal være borte så lenge at vi nok blir nødt for å kjøpe bleier der nede når lageret hjemmefra går tomt og har fått følgende opplysninger:

-Hvis man kjøper "pampers" på gatehjørnets lille kiosk/kolonial så er den antageligvis fake og av dårligere kvalitet enn vi er vant med.
Men hvis man drar til et av de større kjøpesentrene så får man tak i bleier som duger (Huggies, Mamy poko og pampers skal visst finnes og være ok å bruke har vi hørt).

-Vi gjør også som dere, tar med omtrent ingenting til oss selv og alt mulig til snuppa. Men det finnes faktisk f.eks natusan badesåpe etc til baby der, så akkurat det tar vi ikke med. Vi tar med litt våtservietter, også tar vi med en sånn pakke med libero papirservietter 130 stk. Tenker at man drar jo alltid rundt på vannflasker der nede, så man kan fukte papirserviettene med flaskevann.

-Håndsprit! Vi har med massevis av antibac servietter og flasker med Rene Hender håndsprit. Håndhygienen er alfa og omega hvis man skal holde seg frisk.

-Av leker til babyen tar vi med kun plastleker som vi kan vaske med antibac servietter dersom de faller i bakken, evt koke dem,. Tar også med mange smokkesnorer slik at vi kan feste både smokker og leker og unngå basselusker fra bakken.

-Svømmetruser (de billige stripete frotte trusene som man får tak i på bogerud tekstil, spar kjøp etc). Så kan babyen slippe å ha på bleier i mange timer pr dag. Kan bare ligge i den trusa på et håndkle og slipper både å bruke opp så mange bleier og bli så klam i baken.

-Redningsvester finnes kanskje til så små, men man får jo ikke redningsvest f.eks på longtailbåtene etc. Og kravene til sikkerhet er helt andre enn vi er vant med. Vi har hørt at enkelte steder leier ut, men vi tar med.
Planlegger-mamma
 11:28 29.01.2008
skrev akkurat pm... men kopierer det hit også jeg.. kan jo hende det er fler som har lyst på de rådene....

hi hi, ja er det ikke rart hvor mange som er skeptiske? Jeg er ikke det.. og ahr snakket med to ulike hs nå og ingen av de var skepiske... så jeg drar med god samvittighet! Ang amming, så skal jo salvann virke litt desinfiserende, så tror nok ikk eman trenger vaske så mye jeg... kan være lurt å skifte bikini med en gang så ikke puppene blir kalde.. jeg har nemlig hatt brystbetennesle... har ikke lyst på det igjen! Tar kosttilskuddet lecitin for å forebygge... og har uhverfall tenkt til å fortsette til etter turen! ER en butikk her i fredrikstad som selger den reisesenga.. heter de håpefulle... har akkurat hentet den hos ei venninne nå jeg da.. låne er kjekt! Er ikke så stor, ca som er vognbag liksom.. hvos du har soft bag så funker sikkert det også! Madrassen i senga er ikke så bra så jeg vurderer å ta med madrassen fra vogna i tillegg.. evt madrassen fra stokkesenga vår.. den lille.. hvis den passer da.. har ikke prøv enda... lillegutt her er vant til å sove i vogna si og i stokkesenga, de er jo begge små og runde, så håper det er kjekt for han ... siden jo senga på flyet og den pop up senga er små og runde også.. blir spennende å se! Håper jo også han sover godt i vogna.. hadde jo vært kos å kunne gå ut å spise mens han sover i vogna ved bordet! Redningsvest tror jeg er greit å ha med.. vi har ihvertfall kjøpt det med.. trenger det jo til sommeren uansett! Stoler ikke på at longtailbåtene har det akkurat! og båt uten redingsvest er ikke bra! Og båt må man jo kjøre i thailand.. ellers kunne man jo bare dratt til mallorca liksom! seng på flyet er verdt vær eneste krone ja! Vi har fått det bekreftet her også, og håper det stemmer når vi kommer på flyplassen også da! Ellers blir det en laaaang tur! Hs min anbefalte meg å spørre etter solkrem med fysisk filter... spurte etter det på parfymeriet her om daegn og Clarins sin har vist det.. den til barn... den har jeg også fått anbefalt av en hudpleier så jeg tror jeg satser på den.. kjøper den på gardermoen regner jeg med... så høy faktor som mulig... 25 ville jeg tenke kanskje er litt for lavt.. er det jeg starter ferien med selv liksom... har ellers kjøpt uv-drakt til lillegutt her... fra australia.. stingray... veninna mi sa den var veldig grei.. ble ikke klam eller noe.. den kan de jo ogsp bade i.. så slipper man smøre dem så alt alt for mye liksom! håper du fikk noen gode tips der! Jeg sto også mellom peg perego og maclaren... valgte den siste jeg da.. mest for at jeg tenkt at den kanskje er bedre når han er litt større... også hadde den en utolig bra reisebag... som det blir plass til mer enn bare vogna i! Skal stappe alt av bleier i den ihverfall!!! God tur! Bare 3 uker til vio drar nå!! Gleder meg!
stine1977
 22:52 29.01.2008
Hei og takk for KJEMPEFLOTTE råd :-))
Her var det mye jeg ikke hadde tenkt på!! BRA!!

Redningsvest var jo kjekt.... (nå følte jeg meg som en dårlig mor.... ;-))
Jeg tar nok også med det dere skriver. Tror kanskje jeg tar med egen vogn og tar sjansen på at den holder....føler liksom at han vil "drukne" i en paraplytrille og ikke roe seg så godt i den...han er jo bare 3 mnd da..... !!

Ellers har vi fått baby coat på flyet og vugge i bungalowen, så det blir bra! :-)

Hva tar dere med dere av tepper, dyner etc? Bør vel ta med litt her?
Hva med parasoll?

Nedtellingen har startet her også...gleder oss veldig!!
 07:53 1.02.2008
Nei, nå synes jeg dere tar utrolig i her, dere reiser jo med et flyttelass! Thailand, og de fleste land som nordmenn reiser til, er ikke uutvikla u-land. De har minst like godt utvalg av ting til baby og småbarn som det Norge har. Babyer og småbarn lever godt også der. Du sier ikke noe om hvor lenge dere skal være borte, men sannsynligvis skal dere kanskje på pakketur og bo relativt sivilisert?

Dersom det er tilfellet, og du fullammer, så hadde jeg tatt med en god reisetrille. Ja, det er riktig at produsentene sier at ungene skal være seks måneder for å ligge i noen av disse, men alt med måte. Vi har kjøpt reisetrillen Carena Easy til vår lille gutt på tre måneder. Den bruker han allerede med vognskinn og voksipose på shoppingturer og han ligger godt i den, men bruker den selvsagt ikke i 12 timer av gangen foreløpig. Han er et lite vanedyr, så tenker at det er viktig at han venner seg til å sove i den før vi drar, slik at den oppfattes som et trygt og godt sted å være. Myggnett er også et must i Thailand, da det av og til er utbrudd av myggbårne sykdommer. Jeg bruker alltid lyst myggnett og lyse klær, det liker ikke myggen noe særlig. Det er også lurt å droppe parfymerte produkter som kremer, sjampo osv slik at man slipper så mye myggstikk på kveldene.

Antibac servietter - ja, tar alltid med en bråte av disse.

Bleier, sinksalve, bleier etc. - det hadde jeg aldri reist med, annet enn det forbruk man trenger på selve turen. Selv på svært avsidesliggende øyer i Malaysia og Vietnam har de klart å skaffe gode merker som fungerer godt. Det er også svært godt utdanna farmasøyter på apotekene der nede og de er velvillige til å bestille det meste av slike ting som babyer trenger.

Ellers er en tynn ullpysj grei viss dere har leilighet/hotellrom med aircon. Og skru den ikke så lavt at det blir for kaldt i rommet, det er lett å få luftveisinfeksjoner for store og små dersom det er 30 grader ute og 20 inne. Dersom man kan klare seg med å bruke bare vifta inne, så er det det beste, men kommer selvfølgelig an på temperaturen.

Bassinet på flyet er supert, ei ringslynge til å bære babyen i kan også være fint, men er langtifra alle babyer som liker det dersom man ikke starter tidlig. Når ungen bare er tre måneder er han litt i grenseland for å sitte i Baby Bjørn, så ringslynge eller Mei Tai er nok å foretrekke. Ringslynga vår bruker vi forresten også som teppe og gardin i vogna, den er i lyst linstoff og passer til flere ting. Lillegutt har ligget der noen timer siden første levedøgn, og roer seg fint der. Er også kjekt på flyplasser og kjappe shoppingturer.

Vår lille gutt på tre måneder har vært på sydentur og til Brussel, og kost seg godt med mor og far. Til sommeren skal vi tilbringe tre måneder pappaperm i Thailand og gleder oss stort. Han får en Hepatitt-vaksine før vi drar på langtur, men regner med at gode boforhold og et godt helsevesen gjør turen til en hyggelig opplevelse.

Lykke til på reise!

Emblaa *Fødeklar*
 10:33 1.02.2008
jeg tar vel mest med meg det meste(bleier etc) fordi jeg da slipper å bruke tid på å lete etter det der nede... de to ukene vi har der nede har vi tenkt til å bare slappe av med oss to og lillegutt... ikke fly i matbutikker for å lete etter bleier liksom... Thailand har alt hvis man bare leter etter det, så skulle jeg vært lenger borte hadde det blitt noe annet... men for oss er det rett å slett for å gjøre ting her hjemme før ferien starter!
stine1977
 20:04 4.02.2008
Heisann!

Kommer akkurat hjem fra Krabi-området, gled deg! Veldig flott der.
Vi hadde med bleier, mat og alt mulig vi trodde vi ville få bruk for. (Satte igjen endel antibacservietter når vi dro derfra i forrige uke..:) Brukte det jo selvfølgelig, men ikke hele lageret som vi hadde med..
De selger antibac-greier på apotekene der nede også, så det er ingen krise om du tar med for lite..

Vi kjøpte litt bleier der nede nå på slutten, husker ikke navnene, men de er helt ok. Ikke den latterlig dårlige kvaliteten jeg hadde blitt advart mot på forhånd i det hele tatt.. I Ao Nang på supermarkedet i hovedgata fant vi også Pampers Active Baby (som de heter der), opplevde ikke de som noe dårligere enn de vi har her hjemme.

Dro også med oss masse badebleier. De fleste ligger igjen hos en svensk familie der nede nå.. Brukte en halv pakke på en mnd. Når vi var på stranden var det like greit å ha ham naken, og siden mini bæsjer tidlig hver dag var det stort sett unnagjort når vi skulle ut og bade, og ergo litt "tryggere".

Vi hadde med redningsvest, og vil anbefale deg å bruke plass på det. Veeeldig dårlig magefølelse den ene dagen vi skulle ut i båt og hadde glemt den på hotellet.. Den var med de andre gangene for å si det sånn! Ble mye båtkjøring på oss, veldig flotte øyer i området som jeg vil anbefale, og da er vest til den lille et must.

Vår knott var 9mnd da vi reiste, så jeg fullammet ikke. Men, han har økt puppespisingen voldsomt mens vi var der, og med min velsignelse. Det bidro til nok væskeinntak og beskytter mot mye rart.
Skjønner ikke hvorfor du skal desinfisere puppen først? Mot hva? Med mindre du skal bade i kloakken ser jeg ikke poenget. En dusj en gang om dagen med såpe og vann holder lenge. Jeg prøvde å holde solkremen unna akkurat brystvortene pga ammingen, og det var null problem. Litt sand på puppen etter litt bading og sånn, men det reagerte han ikke på. Spiste så mye sand selv likevel:)

Så tilbake til bleier igjen.. Ville fått transferen deres (hvis dere ikke blir hentet i fellesbuss?) til å stoppe på tur fra flyplassen på Tesco Lotus. Det er ikke så langt fra flyplassen på tur inn til Krabi. Der finner du alt du trenger av bleier, mat og babyremedier. Møtte flere som hadde gjort det. Så slipper man litt vekt på flyet ned.. På den andre siden er det fint å fylle kofferten med noe som ikke skal være med hjem, for det er mye bra shopping der:)

Vi kjøpte litt mat til han der nede, og den beste erfaringen har vi med fruktmosene fra Heinz (de finnes nesten overalt..) middagslassutvalget er det verre med, og grøt kjøpte vi ikke.

Vi hadde med en Ole Brummtrille vi hadde arvet. Dårlige forhold for vogn mange steder, men deilig å ha et sted de kan sove. Brukte ringslynga mye, mei taien ble for varm.

Babyseng trengs ikke ta med, det får man på hotellet. Når de vet at man reiser med infant setter de det på rommet.

Og til slutt mitt beste tips:
Reis på turene til Krabispesialisten/Thailand Travelling! Bruk disse hvis dere skal på utflukter. Det er helt fantastisk. Nydelig varm lunsj servert på stranden, god service, hyggelige guider, billigere enn f.eks. Star Tour, vi ble så glade i dem. På de øyturene vi reiste med dem hadde de med egen "nanny" til mini, så fikk jeg og pappan gått en liten tur alene, spist lunsjen i fred og sånt. (Vel, de var kanskje ikke sent med som barnevakt, men de hadde så mange ansatte med, at det ble sånn!) Deilig! Drevet av en norsk dame som har bodd der lenge og virkelig har skjønt begrepet service!

Og, siden du skal til Railey, ta et klatrekurs! Veldig bra klatring der, også for en skikkelig fersking som meg:)
Mmmmmmamman
 08:18 8.02.2008
Hei,
Jeg ser du har fått mange gode tips allerede, men jeg vil bare understreke noe: På Railay er det fint lite å få kjøpt! Det vil si at hvertfall til babyen, så MÅ du ha med alt du trenger av bleier, våtservietter og annet utstyr. Det går an å ta longtailbåt inn til AoNang for å handle hvis noe er glemt, men på selve Railay er det ikke noe som helst babyutstyr å få tak i med unntak av solkrem. Vi reiste dit i februar i fjor med en jente på 16 måneder og fikk ikke bagasjen vår før 2 dager etter ankomst, så dette vet jeg alt om!! Som noen sier i kommentarene her, så er det ikke et u-land du skal til, men likevel så føltes det slik når vi kom til Railay uten annet enn håndbagasjen....

Angående mellomlandinger etc, så vil jeg sterkt anbefale å ta med bæresele eller sjal. Det er også veldig greit å bruke når du skal feks i longtailbåtene.

Angående vogn, så ville jeg absolutt hatt en minst mulig vogn, gjerne en paraplytrille. Selv om alle er hjelpsomme og hjelper deg om bord i båter og opp trapper etc, så er det greit å ikke ha en tung kombivogn å dra på :-) Vi hadde med vår BabyDan ToGo trille og den kan anbefales for små babyer også. Den er veldig skjermet og har en veldig bra solskjerm i forhold til mange triller. I tillegg til vogna hadde vi en sånn solparasoll til å feste på, og den var et must hele turen. Det ville jeg tatt med uansett hva slags vogn du går for.

Redningsvest vil jeg absolutt anbefale. Det er langt fra alle longtailbåter som har redningsvester, og jeg så ingen beregnet for små babyer

Ellers så hadde vi med masse Antibac som vi vasket oss med hele dagen omtrent....

Til slutt vil jeg bare si at jeg er kjempemisunnelig og skulle virkelig ønske det var meg som snart var på vei til Railay.... en fantastisk plass der det bare er totalt avslappende og herlig...Gleder meg til det er vår tur igjen til neste år :-)
Mikitussa
 08:53 19.02.2008
Hei, har ikke lest alle innleggene her så nøye, men jeg komakkurat hjem fra Thailand med en 2-åring.

Jeg vil absolutt anbefalte å ta med nok bleier hjemmefra. Vi tok med litt for lite , og kjøpte der nede, men kvaliteten var mye dårligere, d.v.s at vi måtte skifte bleie mye oftere enn med de bleiene vi hadde med hjemmefra, fordi sugeevnen var mye dårligere, og da blir bleieforbruket også mye større.

;-o
 18:50 17.03.2008
Nettopp tilbake fra 19 herlige dager i Thailand :-)
Prinsen vår har kost seg max - han virkelig nøt av sol og varme :-) Bare å kunne ligge i bleien og slippe kulden. Aldri sett han så fornøyd og glad :-))

Alt gikk kjempebra. Lurt å ha med nok bleier, vi fikk visst en pakke for mye med oss - ellers antibac etc., paraply til vogna, solkrem, redningsvest, liten håndvifte, Babybjørn.

Det tror jeg var alt. Vi hadde med vår egen vogn og var SVÆRT fornøyd at vi valgte det og ingen paraplytrille.

Lykke til alle andre reiselystne :))
 21:30 24.03.2008
Jeg hadde aldri dratt til Thailand med en vanlig vogn, trange fortauer og i tuktuker (er vel farlig å si vi har hatt mini inne en av disse usikret på dib, men men...) er det mye letter å få inn en trille enn en stor vogn. Vi hadde mini i babybjørn når vi satt i tuktuk. Når babyen bare er 3mnd kan dere kanskje kjøpe en mykbag å ha i vogna så vil det ikke være stor forskjell? Vi hadde med Peg Perege Pliko P3 som en annen anbefaler også og har vært veldig fornøyd med den!

Bleier får man kjøpt der nede. Vi var litt uheldig med noen vi kjøpte som ikke var riktig i str, men noen andre vi kjøpte var bra. Vi hadde med nok bleier til de første dagene, alle nettene og reisen hjem for å være helt sikre på at vi hadde gode bleier da. I butikkene på Kata hvor vi bodde fikk man bare kjøpt 4pk med bleier, men på de større senterene får man kjøpt vanlige pakker.

Vi hadde ikke med redningsvest. Var på to båtturer og fikk da lånt redningsvest til han, visste også at så lenge jeg og samboeren ikke var bevisstløse selv, så kan vi klare å svømme med han så om ikke redningsveste var like bra som de her i norge, så ville den redde han til vi kunne nå han. Vi hadde med "badebukse" til han til bading. Synes ikke barn skal være nakne i sola som noen andre her sa de hadde gjort.
Anonym
 20:01 28.03.2008
Vogn avhenger selvsagt hvor du skal i Thailand. Vi var på Railay Beach og det var helt PERFEKT å ha med sin egen vogn. Drar du til større byer, er det selvsagt annerledes.

For vår del var det et must å ha med bleier. Bleiene som var i butikkene hvor vi bodde var svært dårlige og dyre.

:))
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------