hei jeg er nå 40 år og har hatt fibro i 20 år, har barn på 20 til 3 år.
de første årene tok jeg skjeldent noe tabletter, men etter at min mann ble ryggoperert og ble mere invalid enn meg, tok jeg både somadrill og paralgin for å klare å sove og få slappe av i muskla.
det gikk for langt til jeg skjønte at NÅ må vi skjerpe oss. min mann som ble verre i ryggen etter operasjonen, tok mere og oftere enn meg så situasjonen så ikke bra ut.
da vi flyttet til spania i 2000 så sluttet jeg med alt, og fikk de to siste barna der, min mann brukte smertestillende et år etter meg, men så selv at dette kunne ikke fortsette.
vi lærte oss å leve med smertene, vi måtte!!!!!!
man ender jo opp som narkoman. og vi er veldig glad i livet og barna.
i sommer kjøpte vi en ellipse maskin, ca 1000 kr her nede, for jeg hadde lagt på meg litt og ville prøve å trene, noe jeg aldri har gjort på 40 år.
jeg må få si at jeg har siste årene i spania, blitt verre i albuer og knær, knærne låser seg og hoftene er ikke bra etter 5 barn.
jeg røyker ikke men 5 min på maskinen, trodde jeg skulle dø.
vel jeg hold ut og etter 3 mnd var minuttene oppe i 27, og kiloene var borte, pusten var rolig og best av alt, leddene mine var betraktelig bedre, ikke smertefri, men mye bedre.
ellipsemasinen gir ikke stølhet eller belastning på ledd.
min overvektige mor har nå kjøpt samme, hun er enda på 5 minutter, men det går fremover.
jeg trener nå annenhver eller hver dag og får overskudd til barna, og sover mye bedre, fordi jeg trener om kvelden da barna sover, tar en varm dusj og sover.
vil bare si at dere må ikke bare synes synd på dere selv å ta tabletter, prøv å endre litt på hverdagdagen.
dere får det bedre og dere får mere overskudd til barna.
selv er jeg ufør siden 20 års alder, men har det bedre nå enn før.
|