Dette er et forum for de som har "to tette". Det vil si for de som har fått barn med 24 måneder eller mindre imellom. Her kan dere utveksle tanker og idéer med andre i samme situasjon. Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Ang permisjon - sykemelding..
20:06 22.01.2008
Er det noen som har peiling på NAV`s lover og regler?
Jeg har vært i svangerskapspermisjon nå, den gikk ut nå i januar. Jeg sa opp jobben min i permisjonen for å kunne søke meg 100% dagjobb etter permisjonen. Men pga ny graviditet med bekkenløsning ble jeg nå sykemeldt fra permisjonen sluttet..
Hva blir da grunnlaget for sykepenger?
NAV her visste ikke, men begynte å snakke om at jeg skulle få samme grunnlag som dagpenger/arb.ledighetstrygd... Det kan vel ikke stemme??....
Er det noen som kan noe om dette?...
hmm..
dette har jeg også lurt på!
Min perm slutter i mars, og jeg har ny termin i september, Rekker akkurat ikke å ha jobbet 6 av de siste 10 mnd, og har sagt opp jobben. Legen sa til meg at han ikke kunne sykmelde meg pga at jeg ikke hadde jobb...
Så jeg er helt fortvilet her. Orker ikke jobbe pga bekkenløsning som har "blusset opp" fra forrige svangerskap, og ekstrem kvalme..
Tar legen min feil? Kan jeg sykmeldes?
Anonym
Sv: Ang permisjon - sykemelding..
10:23 31.01.2008
Hei Anonym
Du kan starte permisjonen inntil 12 uker før termin dersom det kan hjelpe. Regn litt på det, og se om du da har jobbet 6 av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon.
Dersom du synes det er dumt å bruke av mye av permisjonen før fødsel, har du jo mulighet til å ta ett års ulønnet permisjon i forlengelsen av barselpermisjonen.
Tusen takk myst!
Jeg er litt fortvilet siden formen er så dårlig..
12 uker før ja. Det visste jeg ikke. Må man ha noen spesiell grunn til å starte så lenge før?
NAV er ikke alltid så villige til å hjelpe.
Men kan jeg bli sykmeldt NÅ istendenfor å starte i en ny jobb, selvom jeg har sagt opp den gamle?
Er forvirret... :-/
Godt noen har peiling her =)
Anonym
Sv: Ang permisjon - sykemelding..
14:00 31.01.2008
Hei Anonym
Jeg tviler sterkt på at du kan sykemeldes uten jobb. Hva skal du sykemeldes fra? Din egen fritid?
Du trenger ingen spesiell grunn for å starte permisjonen 12 uker før termin. Se forøvrig www.nav.no for mer info.
Jo, du kan sykemeldes selv om du ikke har jobb, og da skal du stå i den lønna du hadde før forrige permisjon. Du sykemeldes altså fra arbeidssøking og sykemeldingen skal gå til NAV arbeid. men du må jo melde deg arbeidsledig også da. Ikke sikker på hva som skjer med karantenetiden hvis du har sagt opp jobben selv.
Legen kan altså sykemelde deg til arbeidssøking i inntil 12 uker før du må inn på arb.ledighetstrygd, men sykdommen må selvfølgelig være reell og han må kunne sette en diagnose som han/hun går god for. De andre trygdereglene kjenner jeg ikke til dessverre.