Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Røykedebatten

Som gravid forventes det fra alle kanter at du skal klare å stumpe sigaretten. Men de fleste som har vært i klørne på Kong Nikotin vet at dette er lettere sagt enn gjort. Her kan dere gleder og frustrasjoner, og fortelle hverandre hvordan dere har klart dere - på godt og vondt.
Min måte å stumpe røyken på....
15:04 16.01.2008

Hei på dere :-)

Jeg velger å rette innlegget mot røykeslutt generelt, og ikke kun rett dette mot røykeslutt og svangerskap. Jeg synes rett og slett mange av disse terrorinnleggene mot røykerne er forkastelige og usmakelige. I tillegg er forfatterne av disse innleggene så feige at de kun skriver anonymt.
Mest sannsynllig er nok menneskene bak disse "mobb-røykerne-innleggene" så lite empatiske og selvopphøyende at de trenger å rakke ned på en gruppe før å føle seg selv bedre.
Ignorer dem, og ikke kast bort energi på å svare dem.
Alle har vi en eller annen last. Noen er mindre sunne enn andre. Hvor mange av dere biter negler?
Dere er vel klar over at der får i dere like mye bakterier ved å bite på en negl, som om dere skulle slikke under doringen?

Så fra doring til røyking....

Jeg har, endelig etter 18 år, greid å stumpe røyken. Noe jeg trodde ikke var mulig. Jeg er et sterkt "vanemenneske", som sliter hvis rutiner blir forandret, og røyken satt sterkt i meg, kan jeg love.
Jeg er ikke gravid, så sånn sett var det ingen som tvinga meg til dette. Men motivasjonen min var penger, først og fremst. Tanken på at min mann og jeg røyka opp over femti tusen i året, fikk meg til å grøsse. Tenk på hva man kunne gjort for de penga?
Helse - også en motivasjon. Jeg har ikke lyst til å bli middelaldrene og redd for hjerte, kreft og blodpropp. Vel er jeg kun 32 år i dag, og har god helse. Men det kan jo forandre seg etterhvert som årene går, hvem vet. Og jeg vil ikke bidra noe mer til at det skjer.

Først måtte jeg finne fram motivasjonen. Hvorfor? Og dette må være en årsak som er så sterk at den overvinner lysten til å fortsette å røyke. For meg var det først og fremst økonomi. Hvor deilig det var å gå på butikken, og betale for varene, uten at det ble plusset på 150,- i røyk i tillegg. Over tusen kroner i uka, gikk det, til røyk til min mann og meg tilsammen. Fryktelig mye penger, som vi kunne lagt i andre ting vi har lyst på.

Vi startet med å gå ut å røyke. Uansett vær og temperaturer. Det å gå ut, reduserer antall røyk pr dag, samme hvor mye eller lite du røyker. tiltaket blir større ved å gå ut.
Og kjenne hvor delig luft det bli inne, ved at det ikke røykes innendørs lengere! Det var en skikkelig oppptur :-)
Jeg reduserte fra ca 20 om dagen, til 7-8 om dagen. Lot det gå MINST to timer mellom hver røyk. Bryt vaner. Forandre på tidspunkt for røykinga. I tillegg til at du trapper ned på nikotinen, bryter du også vanene du har i forbindelse med røyken.
Bruk noen dager på nedtrappingen, og bruk også dagene til å tenke gjennom hva som gjør at du vil slutte. Slik bygger du opp motivasjonen fram til den røykfrie dagen kommer.
Ok, sett en dato for total stopp. Eller ikke. Jeg gjorde det ikke. Jeg sto bare opp en morgen, og tenkte.... nei, nå skal jeg se hvor lenge jeg klarer å holde meg før jeg går ut å ta dagens første.
Jaha... dagens første har jeg ennå ikke tatt. Siste røyk kvelden før ble min siste.

Jeg tror kunsten for mange kan være å trappe ned i en periode, før man slutter helt. Vi er veldig forskjellige i forhold til hvor fysisk avhengige vi er, og hvor stor del av avhengigheten er psykisk. Det sies at den psykiske avhengigheten er sterkere en den fysiske, og det tror jeg på. Psyken har vært den verste gjennom denne prosessen.

Vi har vært fire stykk som har sluttet omtrent samtidig. Det hjelper mye. Jeg var den siste, min mann lå tre dager for meg. Men tenk at det er for din egen del at du gjør dette (dere som ikke er gravide i tillegg hvertfall).
Regn ut hvor mye penger dere bruker på røyk hvert år. Hva annet kunne du ha brukt disse pengene på? En gedigen tur til USA? Cruise i Karibia? Ny 42 tommers flatskjerm, ny skinnsofa og ny Jenssen seng, og i tillegg ha mere penger igjen?
Man er ved god helse nå når man er unge og virile, jepp. Men hva med den dagen du beveger deg mot 50? Vil du være like trygg da, på at hjerteinfarktet ikke ligger og lurer på deg?
Hvilken motivasjon er den sterkeste?

Men - lysta må være der. Uten motivasjon kommer man ingen vei.- Og motivasjonen i oss er individuell. Det hjelper ikke hva andre sier er best, hvis man ikke finner motivasjonen selv. Da blir andre innblanding bare enda mer provoserende.

Lykke til til dere som prøver :-)

Mammalucia
Sv: Min måte å stumpe røyken på....
16:17 31.01.2008
kom igjen:) du får forklart deg å eg tror eg slutter å røyke når røykpakken er tom. de blir den i dag:) de er nesten sånn at eg tenker '' skal eg røyke alle nå elle kaste di'' mannen min er røyker å eg er røyker men eg vil ikke ha røyking inne når me bygge hus til sommeren. så vis eg slutte nå så slutte han og=) vett egentlig ikke ka eg ville frem til=) hehe
takk takk=)
Mini-lilly*VilHaBaby*11pp*
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------