Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Barneoppdragelse, BarnetMitt

Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Får dårlig samvittighet
01:47 16.01.2008
Hei.

Jeg er en mor på 30 år som fikk ungen min i en ung alder. ( 22 år). Jeg har vært alenemor siden den tid.

Jeg har i all min tid vært sammen med han, uansett tid og sted. Jeg gikk gjennom harde tider, med tanke på skillsmisse. Uansett så har jeg alltid vært der for ungen min og prøvd å være far for han. Siden han ikke har noe kontakt med faren sin. Det er det minste jeg kan gjøre for ungen min, å være sammen med han. Til enhver tid. Støtte han.

Det er nå slik at, selvom jeg alltid har vært der for han. Prøvd å gjøre mitt beste. Jeg er en god mor, som gir han en god oppdragelse. Noe alle rundt meg sier. Så har jeg begynt å få dårlig samvittighet når jeg gir tid til meg selv. Han er så avhengig av meg, ikke det at det er noe dumt, absolutt ikke. Men jeg har i det siste hatt problemer med samvittigheten min med tanke på å gi meg selv tid. Og gi tid til meg selv er i den forstand at jeg kanskje tilbringer litt tid foran PC.

Jeg er nesten ALDRI ute med venner lenger. Er alltid med han, etter at han kommer fra skolen.
Vi leker sammen, gjør skolearbeid, finner på ting sammen. Men med engang jeg setter meg foran pcen eller tar en tlf til venner, så dukker samvittigheten opp.

Jeg har prøvd å snakke med venner om det. Men føler at jeg ikke får god nok svar på hvorfor det er slik? Siden venner av meg ikke har den erfaringen som å ha barn.

Jeg er kjempe kjempeglad i ungen min. Og kan ikke tenke meg et liv uten han. Fordi jeg har vært gjennom mye følelsesmessig svikt. Og derfor ser jeg min fremtid i hans gleder.

Men jeg klarer ikke å gjøre noe med samvittigheten. Hver natt legger jeg meg med den tanken og spmtegn om jeg har vært en god nok mor for sønnen min idag? Har jeg nådd mine mål jeg setter meg for morgendagen? De andre som ser meg sier at jeg ikke trenger å gjøre noe annerledes. Siden jeg gir han masse oppmerksomhet, kjærlighet, trygghet og glede.

Jeg er singel. Det at jeg er singel tærer litt på følelseslivet. Det kan føre til at jeg blir lei meg noen ganger og tenker at jeg ikke får den tryggheten jeg ønsker.

Er det noen her som har noen gode råd for hva jeg kan gjøre?

Er det normalt at jeg føler det slik?

Opplever noen andre også det samme som meg her?

Håper på seriøse svar.

EnUngMor
Sv: Får dårlig samvittighet
00:55 20.01.2008
Hei

Jeg er helt sikker på at du er ei god mor, og at du gjør en god jobb med din sønn. Men alle har vi behov for å bruke tid på oss selv, og det skal vi bruke med god samvittighet! Tror overhodet ikke at sønnen din lider om du gjør "voksenting" som han ikke kan delta på... F.eks som å være med venner, ha en fritidsinteresse... et eller annet. Tror det vil styrke både deg og din sønn på mange måter at dere ikke alltid er sammen. Når dere opplever ting hver for dere, blir det også morsommere for spesielt din sønn å kunne fortelle deg om sine opplevelser...
Er han ikke sammen med andre barn på fritida? Hva med fritidsaktiviteter?
Grunnen til at han er avhengig av deg, er jo selvfølgelig for at du alltid har vært der for han, og han vet at du alltid er der, og det er greit...Men du må før eller siden gjøre han mer selvstendig og ikke så avhengig av deg. Det tror jeg både du og han har alt å vinne på...

Mitt eneste råd til deg, er å begynne å prioritere deg selv,- nå! :-) Kanskje kan han delta på noe annet samtidig som du gjør noe, eller du besøker noen... shopper... et eller annet. Men jeg tror det er viktig at dere opplever noe hver for dere, utenom skoletida hans.

Masse lykke til :-)
Troillpia
18:22 21.01.2008
Tusen takk for svaret Troillpia :)

Jeg snakket også med en helsesøster om dette. Og hun sa faktisk også det du sier her. Det hjalp veldig å få gode råd fra henne. Og ikke minst fra deg. Takk for at du tok tiden for å svare. Jeg håper jeg kan få best mulig ut av alle rådene jeg har fått:)

Tusen takk for gode ord. Du er sikkert en god mor som kunne komme med så gode råd :)

Ha en riktig god kveld.
EnUngMor
09:34 23.01.2008
Bare hyggelig å kunne være til hjel,- og jeg er neppe noen bedre mor enn verken deg og de fleste andre :-)

Ha en flott dag! :-)
Troillpia
07:47 10.02.2008
Enten er ungen din et par helger i mnd hos far, og da overdriver du når du sier at du ALDRI har fritid for deg selv.

Eller så regner jeg med at helsesøster kan ordne med at du som 100% alenemor får avlastning ved at ungen får et week end hjem hver 3.helg.

Ja, dette går gjennom barnevernet. Men NEI, det betyr ikke at du er en dårlig mor. Kun at man mener det er bra for barnet at en 100% alenemor får noen frikvelder hvor hun kan feste eller gjøre akkurat hva hun vil, og noen morgener med mulighet for å sove lenge.

For å lade opp og kunne fortsette i lengden å fungere som en god mor med overskudd.
Anonym
09:06 4.04.2008
Jeg ble utrolig provosert over innlegget ditt "anonym"

Jeg er selv 100% alene mor til min sønn på 6 1/2 år.
Det er ikke så enkelt som du fremstiller det. Jeg har søkt barnevernet om avlastning å fått avslag med beskjed om at jeg måtte ta kontakt om det ble verre. Jeg fikk da følelsen av at jeg måtte bli alkoholiker, narkoman eller noe slikt for at barnevernet skulle ta meg på alvor.

Det å finne et avlastningshjem er følelsesmessig vanskelig. Selvfølgelig ville det vært bra når man hadde kommet så langt, men veien dit er tung å gå.

Jeg føler med deg "EnUngMor". jeg kjenner meg veldig, veldig, veldig igjen i det du skriver.
QueenVirg
23:14 19.05.2008
Du høres ut som en veldig god og samvittighetsfull mamma... kanskje i så stor grad at du faktisk gjør sønnen din en bjørnetjeneste ved å gjøre ham så avhengig av deg?

Dessuten er vel en glad, uthvilt og lykkelig mamma, en bedre mamma enn en utslitt, utmattet en?

Kanskje du bør unne deg tid for deg selv og med dine venner, evt. også komme deg ut på date-markedet igjen, for å bli en enda bedre mamma? :)

Mange spørsmål og lite svar fra meg, vet det, men det er jo noe å reflektere over...
Anonym
09:46 9.09.2008
kjenner det brister litt i hjertet når jeg leser det du har skrevet, du høres ut som en helt fantastisk mor! så mye du har gitt og fortsatt gir av deg selv til sønnen din!! det skal du jammen ha skryt for!

det med samvittigheten din, kan godt skjønne at du har det slik, det har vel de fleste i ny og ne, men gutten din har med stor sikkerhet ikke noe som helst vondt av - kanskje heller godt av - at du bruker litt tid på deg selv! kan ikkesette meg inne i din situasjon 100% i forhold til alenemamma tilværelsen, men den dårlige samvittigheten er som sagt noe jeg tror vi alle opplever. når gutten min har lagt seg for kvelden så bruker jeg gjerne noen timer på kjæresten min og meg selv - sånn ca en gang for uken låser jeg meg inne på badet, tenner masse lys, setter på litt musikk og koser meg med alt fra bodyscrub, ansiktsmaske og hårkur.

det hjelper med å slappe av og derfor også nyte tiden sammen med gutten min enda mere når vi leker & koser oss sammen.

mitt råd til deg er å prøve å overse den dårlige samvittigheten din innimellom, sakte men sikkert klare å ta deg tid til deg selv! kos deg når du snakker med venner, nyt alenetiden du har foran pc'n eller lås deg inn på badet slik som jeg ;) det er ei kneik du må komme deg over, du har LOV til å nyte livet selv om du har barn! selv om du er alenemamma med alt det ansvaret - kanskje mest fordi du er alenemamma med alt det ansvaret!! du trenger å finne en måte å koble fra "mammaen" i deg å bare være "deg" innimellom!

håper for din del at du klarer å lære deg å nyte den tiden su har uten sønnen din like mye som du nyter tiden du har sammen med ham!!

lykke til:)
tullemimor
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)