BarnetMitt: 9-12 år
For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Tennåringsproblem- tips til hvor jeg kan få hjelp? |
15:18 12.01.2008 |
|---|---|
Har ei jente på 15 år som volder meg mye hodebry. Har ingen i min nære krets som jeg kan få råd av, og lurer på om noen her vet om det er noen steder jeg kan henvende meg for å få råd?? Sikkert noen her også med tennåringsproblemer. Jenta mi er 15 år, går i 10.kl og har fått seg kjæreste. De har vært sammen noen mnd nå. Han er to år eldre og hun føler seg myyye eldre enn hun er. For å gjøre dette kort så har jeg problem med å få aksept for reglene jeg setter bla med overnatting til kjæresten, innetid på fredag og lørdagskvelder. Dette har ført til at hun bor heime bare for at hun må, jeg og mannen min er bare i veien for hennes lykke. Hun er fryktelig stygg med familien sin, hun roper og skriker og viser oss en kald skulder. dette er utolig sårende da vi er så utrolig glad i henne. De eneste gangene hun kan være vennlig med oss er når hun skal ha noe, eller når kjæresten er hjemme sammen med henne. Slik ønsker jeg ikke å fortsette mitt forhold til min kjære datter, men hva skal jeg gjøre for at hun skal roe seg og forstå at vi bare vil henne godt..?? trenger gode råd. |
|
| Kiri | |
Sv: Tennåringsproblem- tips til hvor jeg kan få hjelp? |
20:43 30.01.2008 |
|---|---|
Jeg tror dessverre ikke jeg har noen råd å komme med, men vil bare få tipse om helsestasjonen som er et lavterskeltilbud, og som kan vise dere veien videre til evt annen hjelp dersom de ikke har noen veiledning å komme med selv. Lykke til! |
|
| Anonym | |
11:12 23.02.2008 |
|---|---|
Hei! Dette høres ikke ut som noen ønskelig situasjon for familien. Det eneste jeg har å komme med, er at du må prøve å få til en dialog med henne. Hun er jo stor nå, og hun føler seg mye eldre enn det hun er akkurat i den alderen, så det er vanskelig for henne å forstå at dere bare vil henne godt med reglene dere setter. Hun føler nok at hun blir behandlet som et barn av dere når hun selv føler seg voksen. Kanskje dere kan prøve å lage litt regler ilag? Få henne til å føle at hun får være med å bestemme, selv om du kontrollerer det hele? Nei, dette er vanskelig, men hvis dere hadde fått til en dialog der dere kunne forklart hverandre hva dere føler, så kunne det kanskje blitt lettere..? |
|
| Anonym | |
13:26 17.03.2008 |
|---|---|
Fammilievernkontorene hjelper til med denne typen problemer også, ikke bare med forhold mellom de voksne. Ring dem og spør. |
|
| Poamin | |
23:47 21.05.2008 |
|---|---|
hei HI, jeg vil bare komme med et lite innslag. jeg er jo selv meget ung, bare innom å titter litt rundt om på forumene. men jeg husker da jeg var 15 år å hadde fått meg kjæreste. ikke fikk jeg overnatte, ikke sitte på bil til unge sjåfører, ikke ditt og ikke datt. til min store frustrasjon. men, det med overnatting, er det fordi du er redd de skal ha sex? for du vet, de gjør akkurat det samme på dagen som på natten. så den har jeg aldri helt forstått. hu er jo tross alt 15. under lavalder ja, men.. ville snakket med henne om prevansjon jeg, vist at jeg stoler på henne, å la henne få litt frie tøyler når det gjelder kjæresten. kanskje hun åpner seg mer for deg da? uansett da, så er det slik i de fleste tennåringshjem, at jentene er litt sure å fæle mot sine foreldre. det er jo mye som raser i kroppen dems og de skjønner rett og slett ikke hvorfor dere er så "slemme". for det er det dere er i hennes verden. dett er jo bare en fase i livet som kommer til å gå over, og helt erlig så hadde jeg syntes at å ta kontakt med famileværn og slike innblandelser bare gjør saken værre mellom dere. for det kommer hun til å reagere negativt på, trust me. i min oppvekst var vi alltid en sånn prate familie, mamma måtte prate om alt hvis det var noe. men dette kom godt ut egentli, selv om jeg ikke ville det akkurat i den alderen, så innerst inne, så ville jeg gjerne snakke med henne om tingene som raste i hode mitt likevel. det kan jo lønne seg å prøve? vet ikke helt hvor jeg kom med dette innlegget jeg, men ville bare dele litt erfaring fra en ungdoms side også. det er desværre du som må jekke på krava først, hu gjør det ikke. å holde hardt mot hard gjør det bare værre. hvis henne litt tillit, å du får tillit tilbake=) lykke til=) |
|
| Anonym | |
12:54 1.08.2008 |
|---|---|
Hva slags grenser har du satt på innetid og overnatting ? I utgangspunktet ville jeg satt klokka 24.00 for fredager & lørdager og 22.00 andre dager. Tviler på at en 15åring har "behov" for å overnatte med kjæresten, det er greit nok at en venter med overnattinger til en er lovlig - minimum, videre er det spørsmål om det er snakk om overnatting når en er alene hjemme eller om kjærestene "flytter sammen" i helgen og blir en del av familien. Hvorvidt ungene/tenåringene knuller rundt på dagtid eller kveldstid er vanskelig å kontrollere, en annen sak er om en ønsker å oppmuntre til ett "tidlig" aktivt sexual liv. Vi er foreldre og i utgangspunktet onde mennesker - ikke nødvendigvis gode og ettergivende.... |
|
| Anonym | |
23:18 1.08.2008 |
|---|---|
Jeg ville aldrig latt en 15 aaring overnattet hos kjaeresten. Syntes det er alt for tidligt. Tenker at om man lar henne overnatte, saa godtar man at hun har sex. Og det bor man vel ikke, selv om hun kanskje har det paa dagtid. Eller saa tror jeg ogsaa at det er ett problem som mange sliter med. Onskar deg lukke til, og haaper at dere finner en losning. |
|
| lillebror er " forsinket" | |