Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
Korreks av frekk oppførsel
23:36 3.01.2008
Hvordan reagerer dere på uønsket oppførsel hos en 8 åring? Hovedproblemet er frekk ordbruk og manipulativ teatralsk skuespill for å oppnå oppmerksomhet og være midtpunkt.
I hvilken grad har en 8 åring evne til empati?
Anonym
Sv: Korreks av frekk oppførsel
09:45 7.01.2008
Får ikke barna rettledning om hva som er galt og ikke galt, så lærer de jo det ikke. Jeg slår ned på alt som jeg synes er galt. Er man konskvent og bestemt, skjønner barna det at sånn skal det ikke være. Barna trenger grenser og det er jo fra første stund av. Har sett mye av det at foreldre har begynt å sette grenser litt for sent ja. Så barna skjønner hvilke knopper de skal trykke på hos foreldrene. Jeg synes det er alt for lite oppdragelse blant barna nå for tiden. Er egentlig ikke så rart synes jeg, for barna blir satt i barnehager fra de er 1 år. Barna blir satt i barnehage før 9 om morgenen, da har de kanskje spist frokost hjemme, så blir de hentet rundt 16.30. Da er det å lage middag fortest mulig, så få de i seng for å få de opp dagen etter til ny dag i barnehage. Så begynner de på skolen, men etter skolen er de på sfo, like lenge som de var i barnehagen. Hvor kommer foreldrene inn med barneoppdragelsen egentlig? 2 timer 5 dager for uken + kanskje at det er noen som jobber i helgene også. Synes samfunnet og det materialske har kommet alt for langt til at det er noe som heter for familieliv lenger. Men du må nok være bestemt ja.
Anonym
Sv: Korreks av frekk oppførsel
14:56 29.09.2008
Det var da voldsomt!!!
Tror du at de i barnehagen bare lar ungene seile sin egen sjø uten å lære dem noe som helst om hvordan man skal forholde seg til andre mennesker, dele på ting, sitte fint og spise, være snille med hverandre, hjelpe hverandre osv.? Da har du nok tatt feil, kjære Anonym.
Men den diskusjonen gidder jeg ikke å gå inn på.
For å svare H.I. så er jeg tilhenger av positiv oppmerksomhet og ignorering og/eller fratrekk av goder.
Gi masse oppmerksomhet når de gjør noe bra. Si HVORFOR du synes det var bra, f.eks. "Oi, nå var du kjempegrei som lot xx få låne sykkelen din. Det var fin oppførsel." eller noe sånn.
Hvis noen er frekke, så får de en sjanse til å si unnskyld. Hvis de ikke benytter den sjansen, så får de en advarsel om at et gode vil bli borte (ukepenger f.eks.). Neste gang vedkommende er frekk, så skjer akkurat det, uten noen diskusjon.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem