Aleneforeldre BarnetMitt
Her kan du utveksle erfaringer rundt det å være alene, få tips om fine turer man kan dra på og rettigheter du kanskje ikke var klar over at du hadde. Få støtte og sukke litt selv også.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Vennlig hilsen jordmor Siri
Når far truer |
11:05 3.01.2008 |
|---|---|
Har en sønn på tre år. Siden han ble født, har jeg og barnefar hatt et anstrengt forhold til hverandre. Grunnen til at jeg gikk fra han rett etter barnet ble født, var han voldelige temperamang til sin tidligere sønn, hans sinne mot et av mine barn fra tidligere forhold og en del andre ting. Far kommer fra Irak, og har trolig tatt sin tidligere sønn med uten mors samtykke (noe han også har sagt selv). Etter bruddet kom det en masse trusler om at han skulle ta gutten med seg til sitt hjemland, noe jeg selvfølglig ikke fikk tatt opp på bånd. I tilegg kom det en del andre trusler som jeg heller ikke fikk dokumentert. Han fikk se barnet under tilsyn, noe han etter hvert fikk skrevet en kontrakt på. I kontrakten som nå ble skrevet for ca to år siden, står det at han kan komme hit på besøk to ganger i året (han bor på andre siden av landet), og at jeg skal komme dit en gang i året. I tilegg til at han ikke skal betale bidrag) Slik har det vært siden. Og situasjonen har roet seg ned. Men i sommer begynte det så smått igjen. Etter at jeg og gutten hadde vært hos han i 10 dager. Begynte han å innbille familien sin at vi var forlovet (selv om jeg har kjærest). Kontakten begynte å ta seg, noe jeg syntes var greit, for det virket som han hadde forandret seg, og fått mer orden på livet sitt. Jeg snakket også en del med han om det som hadde skjedd, og forklarte hvordan vi hadde hatt det den perioden hvor han truet og trakkaserte meg. En tid hvor jeg gikk med voldsalarm og sov på sofaen med en kjøkkenkniv ved siden av meg, i tilfelle han gjorde alvor av truslene sine. Prøvde å få han til å forstå, slik at det ikke skulle skje igjen i tilfelle han skulle bli sint igjen (noe han blir når han ikke får viljen sin). Så skjer det igjen. Rett før jul, noen dager før jeg og gutten skulle reise på besøk for å feire jul sammen med faren ( som han hadde truet seg til), ringer han og har et forslag til meg. Dette går ut på at han har funnet seg en jobb, hvor han er "14 dager på" og resten fri. Friperioden sin skal han bo sammen med oss, hvor venner skal være sammen med sønnen på andre siden landet. Dette går jeg selvfølgelig ikke med på. Han blir fryktelig sint. Kaller meg for div ting (som jeg ikke ønsker å ta med her), og til slutt truer han gjentatte ganger med å stikke av med sønnen til sitt hjemland. Dette resluterer i at vi ikke reiser på besøk til han. Han har nå bestilt time hos familieværnkontoret og truer med rettsak. Er nå redd for at han skal vinne denne saken, og få gutten på besøk til seg. Da er det gangske så sikkert at jeg ikke ser noe mer til gutten. Som faren også gjentatte ganger har sagt: Gutter tilhører faren sin, -Ikke noen mannfolk skal få ta min plass som far til gutten, -Når barna er tre år, trenger de ikke moren sin lenger. Dette er ting som han har sagt også i perioder når han ikke har vært sint. Jeg har ikke så mye dokumentasjon for det han har sagt. Bare skrevet ned en del av det (når jeg har vært i stand til det). Faren er også veldig flink til å spille en stakkarslig, snill mann. Dette fikk jeg erfare etter et møte med familiværnkontoret, hvor de ikke kunne skjønne den redselen jeg hadde for mannen. Han virker jo så "kjekk og snill" mente de. Er det noen som har noe erfaring med noe slikt? Jeg ønsker heller ikke at barnet skal miste all kontakt med faren sin. Men at det skal skje under kontrolerte omgivelser. |
|
| Anonym | |
Sv: Når far truer |
19:46 4.01.2008 |
|---|---|
som man reder så ligger man...er dere overassket??? Alle dere som får unger med muslimer??? |
|
| Anonym | |
Sv: Når far truer |
14:20 9.01.2008 |
|---|---|
må si det var et utrolig teit svar av "anonym" (!) over. og hva var vitsen med DET liksom?? forøvrig nok av truende norske menn, medlem i kirkesamfunn og litt av hvert. Når det gjelder hovedinnlegger: det er viktig at du skriver opp ting slik du også gjør. sted, tid, eventuelle vitner og hva som blir sagt og gjort. også ting som at barn ikke trenger mora si o.l. kan være aktuelt. ved en eventuell rettssak vil din advokat bli perle-glad over at du har gjort denne jobben!!! i forhold til trusler kan det være aktuelt å politianmelde disse, og det bør du gjøre når det er grunnlag for det. vet ikke på hvilket grunnlag han har opphold, men dette kan også kanskje få konsekvenser for hans oppholdstillatelse (nå eller når situasjonen i Irak blir roligere). i forhold til en rettssak vil det være aktuelt også å innkalle vitner o.l., og trusler, anmeldelser o.l. vil selvfølgelig også være viktig. her og nå bør du fortsette å dokumentere. hvis du ikke har det allerede, kan det være aktuelt å få telefon med opptaksfunksjon, og ta opp samtaler (det er fullt lovlig å ta opp egne samtaler i eget hjem). Kanskje det hadde vært bra for deg å få noen å snakke med. Vet ikke riktig hvem som er best egnet, kanskje du kunne ringe det lokale krisesenteret, de har sikkert mulighet for å veilede deg videre. Saksbehandler på fremmedsaker på det politikammeret du hører til kan kanskje også være aktuell, så du kan få mer informasjon ifht. både trusler, politianmeldelse og dette med å ta barn ut av riket. da er det sikkert best å ringe og få en avtale hvor du kan komme. forøvrig må barnet uansett ha eget pass, og han kan ikke få pass til barnet uten ditt samtykke. |
|
| Anonym | |