BarnetMitt: 6-8 år
For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Skolestart for jente født i november 2003 |
22:41 2.01.2008 |
|---|---|
Hei, Er det noen som erfaringer med tidlig skolestart for barna sine? Jenta min fyller i november og vil være 5 år når hun begynner på skolen. Hun er en flott jente som ikke henger etter i barnehagen men hun er veldig følsom. Hun blir helt knust dersom noe feks kaller henne dum, eller dersom hun ikke får til ting osv. Noen erfaringer? |
|
| Søtmons | |
Sv: Skolestart for jente født i november 2003 |
22:56 2.01.2008 |
|---|---|
Min datter er et desemberbarn, og begynte på skolen som femåring, hun også. Jeg tenkte det samme som deg, men på tross av andre problemer vi har, så har det heldigvis gått greit på skolen. :) Det som jeg har vet er viktig (uansett modenhet), er at man spiller på lag med lærerne. Man bør ikke baksnakke lærerne, eller kritisere leksene, eller vise andre negative holdninger til skolen slik at ungen hører eller merker det. Holdningene smitter veldig lett, og når ungene møter opp på skolen med negative holdninger, så skjærer det seg lettere. Prøv å gjøre skoler og lekser til noe som er positivt. :) Det hjelper veldig dersom dere kjenner til andre barn som skal begynne i klassen. Da kan ungene bli kjent på forhånd, og dere kan kanskje finne på noe gøy sammen før skolestart. :) |
|
| Blir jeg som min mor? :s | |
02:02 3.01.2008 |
|---|---|
Heisann Nå har det vært skolestart for 6-åringer siden 1997, og like lenge har det begynt elever som har fylt 6 år både 2, 3 og 4 mnd etter skolestart. Jeg tror ikke man trenger å fokusere så veldig på at barnet er en "ung" 1. klassing. De aller fleste lærerne er obs på at de har med små barn å gjøre, og at modninga er svært sprikende, og prøver etter beste evne å ta hensyn til dette! :-) Jeg er helt sikker på at det vil gå bra med jenta di når hun starter til høsten... |
|
| Troillpia | |
17:22 15.03.2008 |
|---|---|
Obs. de siste årene er det bare blitt mer og mer fokus på lesetrening også i første klasse. Noen venninner som har eldre barn som begynte som 5/6 åringer hadde bare lek. Det er også masse lekser fra første stund nå...var ikke slik for noen år siden, mulig det varierer fra skole til skole...ikke vet jeg. |
|
| Sira65 | |
22:39 12.01.2008 |
|---|---|
Sønnen min er også født i november, og jeg var veldig spent da han begynnte på skolen. Det har gått over all forventning. Han trives kjempegodt på skolen og tar bussen frem og tilbake hver dag. Etter jul gledet han seg til å komme tilbake til skolen. Han gikk i en liten barnehage, og nyter at det er flere barn på hans alder. Jeg tror det er lettere for han å få være seg selv på skolen enn det var i barnehagen, der han ikke hadde så mange lekekamerater å velge blandt. Akademisk har det også gått greit. Han går nå i 2.klasse, og har lært å lese nå i høst. Men det har ikke vært unormalt for de andre barna i klassen. Der er veldig stor variasjon. I matematikk har han klart seg veldig bra, men der har han også vært mer interessert. Sønnen min drar med et smil om munnen om morgenen og kommer hjem med et smil om munnen på ettermiddagen. I hans tilfelle hadde det vært feil å holde han tilbake et år. |
|
| Thala | |
09:21 30.01.2008 |
|---|---|
har en gutt som er desemberbarn og også vi var i tvil hvordan det ville gå. I tillegg har han et annet morsmål, så kontaktet vi PP tjeneste for en vudering i samarbeid med barnehagen han gikk i. Denne prossessen startet vi med barnehagestart i fireårsalderen, han snakket ikke norsk den gangen. Resultatet ble, at vi fikk velge selv hva vi ønsker (ikke akurat stor hjelp?). Da det nærmet seg skoleinnskrivningen, ble den halvdagsbarnehagen nedlagt og 12 av de 20 barn som gikk der skulle begynne på skolen. Da var det naturlig for oss å sende ham òg. Det gikk veldig greit, verken språkvansker eller lærevansker. Hadde vi utsatt skolestart, så tror jeg at han ville ha kommet til å kjede seg i første klasse, den er veldig leken. Han går nå i tredje klasse. Faglig følger han godt med, med vi har lagt merke til, at han sliter litt med det sosiale, er ikke "tøff" nok. Mange av guttene har storesøsken, kanskje det er en faktor òg? I tilegg er det stor avstand mellom ham og den nestyngste gutten, ca et halvt år. Men han trives, går stort sett gjerne ut av huset om morgen, og vi foreldre legger kanskje for mye vekt på hvem han leker med. Han har jo venner utenfor skolen, men er samme årskull. |
|
| Anonym | |
17:19 15.03.2008 |
|---|---|
Hei. Dette er nok ganske varierende fra barn til barn. Vi har to barn som er født seint på året. Eldstemann går allt på skolen og i 1. klasse var det et slit må jeg si. Han hadde store problemer med å passe på seg selv og tingene sine. Han begynte seint å gå til skolen selv (etter 3. halvår), men sosialt har han fungert bra. Faglig har det ikke gått bra, men nå får han heldigvis masse ekstra hjelp (etter utredning fra PPT). Vår konklusjon (basert på dårlig erfaring) er at vi ikke orker en 5 åring til i skolen...de er rett og slett for små....så vi har søkt utsatt skolestart for datteren vår og PPT anbefaler heldigvis at hun får det. Hun er født rett før nyttår da...og i stede for å være aller aller minst...får hun blir hun i stede størst og sikkert skoleklar i massevis! Lykke til hva enn du/dere velger...og husk at det går an å søke om utsatt skolestart for de født seint på året, men dere må så klart vurdere hvor moden hun er. |
|
| Sira65 | |
00:25 17.03.2008 |
|---|---|
Vi har to jenter som er født i november og desember. Jente1 (hun som er født i desember) har klart seg helt fint, men det var en stund vi var litt bekymret for henne. Hun har klart seg fint sosialt hele veien, men hun var så fryktelig ukonsentrert helt ut til midten av andreklasse før det begynte å hjelpe. Hun har surret noe voldsomt med votter, skiftetøy etc på garderobeplassen sin også... Nå går det fint og hun henger ikke etter faglig. Vi var selvfølgelig veldig spent når jente2 (født i november) skulle begynne. Det har gått mye bedre. Hun strever ikke med konsentrasjonen, og hun har en helt annen orden på garderobeplassen sin enn jente1 :) Så jeg tror det har en hel del med personlighet å gjøre også. Er nok en fordel å være født før sommerferien :D men slikt er jo ikke alltid så lett å planlegge... Vi har en gutt som begynner på skolen om et år, og keg kan ikke tenke meg å søke om utsatt skolestart på han heller, han er født helt i slutten av oktober. Han kommer til å være overmoden for å begynne på skolen når den dagen kommer! Barn er superforskjellige :) |
|
| sistemann79 | |