Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Samlivsbrudd

Her kan du som lurer på et brudd er i ett eller er ferdig med ett utveksle erfaringer på godt og ondt.
Slit det med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hva gjør jeg nå? Blitt alenemor i jula :(
03:21 2.01.2008
Sitter her og gråter, har blitt alene, ikke fordi jeg vil, men fordi jeg må. Pappan til ungene mine har vært utro. Han angrer og gråter. Jeg gråter. Men jeg ser ingen utvei. Jeg skal ringe i morgen å si opp jobben min. jeg har nettopp fått den, og kan ikke skjønne hvordan det er mulig å jobbe 100 % nå, ikke har jeg krav på sykemelding heller, siden jeg har vært sykemeldt så lenge fra før. Og her sitter jeg med lungebetennelse og feber. det er virkelig ikke MIN tid nå..

Men jeg har bestilt meg time hos nav til fredagen. men det er så lenge til. Faren har enda ikke byttet adresse, men jeg tror han flytter til sine foreldre så lenge.

Men hva skjer nå? hvor lang tid tar det før jeg kan søke om alenemorsstønad? hvor lang tid tar det før den kommer? hva gjør jeg med to barn, ikke penger? Pappaen komme til å være her litt histen og pisten, jeg kommer ikke til å ha så mye avlastning siden han ikke kan ha de hos sine foreldre, han nekter å finne seg leilighet for han vil bare tilbake hit. Bare synd det går ut over tiden min til å tenke, og følelsen av å være alene.. Han vil også måtte ha de fleste tingene sine her, siden foreldrene ikke har noe særlig plass til noenting hos seg..

hva vil nav si da? de ser jo alt er her også... aner ikke hva jeg skal gjøre...
Anonym
Sv: Hva gjør jeg nå? Blitt alenemor i jula :(
17:16 2.01.2008
Først av alt vil jeg gi deg dagens STØRSTE *KLEM*
og så vil jeg fortelle at jeg også står midt opp i et samlivsbrudd nå med 3 små barn.

Nå må du ikke ta store avgjørelser når du fortsatt er i "krise" modus.

Kan bare skrive hva jeg ville ha gjort og så er det opp til deg om du ønsker å ta noe til deg eller ei.

I din situasjon så ville jeg ha
1. ikke si opp jobben, du kommer til å trenge inntekt for å forsørge barna dine. Så FØR du tar en så drastisk avgjørelse så setter du deg først ned og legger opp et budsjett over inntekt og utgifter som aleneforsørger. Ring arbeidsgiver i morgen og si at dessverre så har du vært så uheldig å få lungebetennelse og om du kan få noen fridager siden du ikke har krav på sykepenger. Sannsynligvis så forstår han det. Du trenger ikke å fortelle han akkurat nå at du er midt opp i et samlivsbrudd, gi deg tid til å tenke nøye igjennom ting først.

2. Så går du på møte med nav og forhører deg om hva du kan forvente at stønader, spørr om ekstra barnetrygd (du får kun 1 ekstra barnetrygd, selvom du har 2 bar). Og om barnetilsynstønad, slik at du har reduserte utgifter til barnepass, om bidrag og bidragsforskudd, om overgangstønad. Så skriver du all info på en lapp og tar med søknadsskjemaer hjem, fordi du først kan søke etter at barnefar har flyttet sin addressa i folkeregistreret. Gjerne få hjelp til å fylle ut skjemaene selvom du ikke skal levere de inn helt ennå. Ta med deg informasjon om barnefars inntekt og din inntekt ;)

3. Så tar du den informajsonen og legger inn på husholdnings budsjettet ditt slik at du får en grei oversikt over situasjonen.

4. hvorfor skal nav se at tingene er der også ? han må iallefall flytte sin addressa hjem til sine foreldre, fordi du får ikke noen stønader før det er gjort.

Er litt usikker men tror du får stønaden på slutten av samme måned. Men her kan det variere imellom kommuner kansje, så hør med de på fredag.

Så du må plukke deg selv opp fra kjelleren og begynne å tenke praktiske ting nå, ikke lett I know.. Er jo der selv nå. Men må man, så må man.

Jeg jobber deltid nå men har allrede begynt å se etter fulltids jobb til tross for at jeg har 3 små (3, 5 og 9 år) og at det blir tøfft er jeg helt sikker på men man må ta ansvar for å forsørge dem og prøve å skape litt økonomisk mulighet for å ikke ha tom lommebok hele tiden.

Så kjære deg, vent litt med å si opp jobben før du absoloutt må.

Jeg går selv på jobb nå selvom jeg hadde virkelig trengt tid for meg selv og bare rekke å ordne opp i de praktiske tingene. Men noen ganger så er man nødt til å finne styrke i seg selv for å gjøre det en må.

Sier du opp jobben (vet jo ikke hvor stor stillings prosent det er snakk om da) så er det ikke sikkert at du får det bedre når du tenker langsiktigt. Det er alltid lettere å få en ny jobb når man er i en jobb.

Og overgangsstønad er kun 3 år (noen regler om at den kan forlenges, se på nav. hjemmeside www.nav.no) og man får som regel mer penger til livets opphold når man er i arbeid i lengden iallefall.

Så lykke til... Dette klarer du... innstill deg selv på det.. akkurat nå så er du i kjelleren forståelig nok. Men forbered framtiden fornuftigt og ikke ta forhastete avgjørelser.

BeepBeep
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------