For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Noen spørsmål til dere som har 7 åringer
11:04 19.12.2007
Saken er : samboer har en datter fra før, som ikke bor i nærheten av oss, så vi har henne aldri når det er skoledager. men dette er hva jenta selv forteller og noe hva moren har sagt.
-Hun legger seg klokka 21.00, vi synes det er alt for sent
- hun får bestemme selv hva hun skal ha på seg,hun kan godt ta på seg en tynn sommer t- skjorte og en en tynn genser utenpå. selv på kaldeste vinteren.
Hun spiser ikke frokost om morgenen, for det har hun ikke "tid til" i følge 7 åringen selv.
Det jeg lurer på er om vi overreagerer ? greit og vite før vi tar det opp med moren ( hun blir alltid rasende og tar sånt som kritikk)
€Friele€€med tintin og tippy€
Sv: Noen spørsmål til dere som har 7 åringer
12:16 20.12.2007
Leggetiden er nok ikke så uvanlig, min 7åring legger seg kl 20, og blir nesten "mobbet" på skolen fordi det er tidlig. Klær er det jeg som bestemmer, kan jo ikke forvente at en 7åring vet hva som er varmt nok i dag. Været varierer jo også mer enn det gjorde før. Prøver å få inn frokost, men er ikke så lett å tvinge i de mat heller, hva med å foreslå frokost på SFO dersom dette benyttes? Ta det opp med moren, men kanskje ikke alt på en gang og måten det gjøres på kan jo også ha noe å si...
Anonym
22:16 20.12.2007
Leggetida er sikkert ok hvis ikke hun er vanskelig å vekke om morgenen. Mine (7 og snart 9 år) legger seg 20, men får lov å lese eller høre lydbok til ca 2030. Unger er forskjellig. Noen trenger mye søvn, andre mindre. Eldste sovner ofte før hun på 7 her i huset, men like "våken" om morgenen.
Mine bestemmer hva de skal ha på seg, MEN jeg gir beskjed hvis det er for lite, eller annen grunn til at de ikke kan bruke de klærne. Så de ville fått beskjed om en varmere genser his jeg mener det er for lite. De må jo få prøve å lære seg bekledning, men selvsagt uten å bli syke.
Frokost burde hun spise, enten hjemme eller på SFO. Hvis hun ikke har "tid" burde hun stå opp tidligere... Hvis det er leggetida som gjør at hun er trøtt om morgenen og ikke har tid å spise frokost er det kanskje en ide at hun legger seg litt tidligere
vanskelig å vite hvordan dere skal ta det opp, hvis hun tar kritikk dårlig
Jeg hadde ikke blitt "rasende", men hadde ikke likt om jeg ble "rettet" på hvis barnet ellers egentlig har det bra.
PrinsesseSjefen
22:19 20.12.2007
beklager elendig formulert siste setning.
prøver å si at hvis hun
ikke er ekstra trøtt om morgenen
ikke fryser
ikke er sur,grinete og ukonsentrert uten frokost
så hadde jeg ikke gjort noe stort ut av det
PrinsesseSjefen
02:12 3.01.2008
Gutt 8 år legger seg 19.30-20.00 på skoledager. Han har et søvnbehov på ca 11 timer og står opp ca halv 7-7.
Jente 6.5 år legger seg 19.00-19.15 på skoledager. Hun har et søvnbehov på ca 12-12.5 time og står også opp halv 7-7.
Barn har forskjellig søvnbehov. Mellomste her blir rett og slett slakk og dårlig om hun ikke får den søvnen hun trenger og må hentes på skolen.
Klær bestemmer vi, hvertfall type klær, de kan velge hvilken farge og slik, men vi bestemmer tykk/tynn.
Frokost spiser de ikke hjemme noen av de, men de spiser på Sfo når de kommer dit, så de får frokost før skolen starter (og det er jo viktig for læringen).
Vanskelig det å gi beskjed når det er noen som dere vet tar det dårlig. Strengt tatt så er det jo mora som bestemmer, men om det går ut over helse og læring til barnet så vil jo jeg si det bør tas opp (men det er jo bare min personlige mening).
Men bare sånn for å si det, barn i den alderen (hvertfall de hos oss) kan gjerne si de får lov til det å det hos den andre foreldren bare for å få det slik hun/han vil (de 2 eldste er barn vi har fra før, eldste min, mellomste hans, eldste bor delt hos oss og pappaen og mellomste bor fast hos oss og kun i helger hos mammaen). De sier gjerne de får være oppe mye lenger hos den andre foreldren bare for å få være lenger oppe hos oss.
Sassy.
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem