Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

AD/HD debatten

Ca. 3-5 % av alle barn i Norge har AD/HD i lettere eller alvorlig grad. Her kan dere foreldre diskutere og utveksle erfaringer rundt det å ha et barn med AD/HD. Hvor får man hjelp og hva slags hjelp finnes? Send oss også gjerne tips om det er noe vi burde skrive mer om.
Blir så oppgitt over PPT....er dette vanlig prosedyre ved mistanke om ADHD?
09:39 3.12.2007
Føler meg så motløs akkurat nå....føler vi bare stanger hodet i veggen og ikke kommer noen vei.

Skal prøve å fortelle på en kort og grei måte..

Tok kontakt med PPT i fjor høst pga at vi har hatt mistanke om at datteren vår har ADHD.Hatt mistanke fra hun var et par år.Men siden det har gått så fint på skolen,har vi drøyet med å ta kontakt.I fjor høst gikk hun i tredje klasse.

Hadde en samtale med lærer og en fra PPT.Han fra PPT synes det var greit å undersøke litt nærmere for å bekrefte eller avkrefte en evnt diagnose.

Ble innkalt til et møte hos PPT,hvor vi hadde en samtale hvor han spurte om alt mulig.Alt fra familiære forhold til utvikling osv.Fikk også med et skjema for å fylle ut,som gikk på mange av de samme spørsmålene.Skolen skulle også fylle ut et skjema.

Vi ble innkalt til nytt møte for å snakke om resultatet av dette skjemaet.Ganske stort utslag på ADHD-adferd på det vi hadde fyllt ut.Men ikke på det som skolen hadde fyllt ut.Hun var en rolig jente som sjelden rekker opp handa,ikke liker å stikke seg ut.Litt lett for å la seg påvirke av andre.Virker blid og fornøyd.Etter det jeg har lest har jeg fått inntrykk av at jentene ofte kan være slik på skolen,anderledes adferd enn guttene,og derfor ikke blir så lett oppdaget.

Men han fra PPT mente at så lenge det ikke kom til uttrykk på skolen kunne det ikke være ADHD.Han hang seg veldig opp i om det kunne være litt manglende grensesetting som gjorde henne slik hjemme.Noe vi er veldig uenige i,tror ikke vi er noe slappere der enn foreldre flest.Men vi ble enige om å prøve å være veldig,veldig konsekvente en stund for å se om dette hjalp.Samtidig spurte han om vi var villige til å samarbeide med familieteamet i kommunen.Vi sa ja til dette,fordi vi ikke vil være vrange på noe vis og kunne iallfall se hva dette var og gikk ut på.

Vi var så konsekvente vi bare kunne,og var veldig nøye på grensesetting uten at dette gjorde noen særlig forandring.
Og da vi hadde en samtale med ei fra familieteamet,som forøvrig var veldig ok,følte vi at vi hadde kommet helt på feil plass.Fikk inntrykk av at dette var for familier med virkelig problemer med å fungere hjemme.Og det er ikke det som er greia her,syns vi fungerer veldig bra.Men vil gjerne finne ut av om det er ADHD hun har for å kunne gi henne best mulig hjelp.Ikke snakk om at det er normalt å være så urolig i kroppen hele tiden.

Hun fra familieteamet skjønte heller ikke helt hvorfor han fra PPT hadde sendt oss dit,hun syns heller ikke vi kom inn under noen av tilbudene de hadde å tilby.
Vi ble enige om at hun skulle ringe oss etter sommerferien igjen for å høre hvordan det gikk.

Sommerferien var over,og ting var ikke forandret til det bedre.Da hadde hun begynt i 4.kl og fått ny lærer som hun virker fornøyd med.
Vi merker at hun begynner å slite mer med lekser enn før,nå som leksemengden og vanskelighetsgraden øker.Vi bruker lang tid og mye krefter på å få gjennomført det pga urolighet og at hun sur og ukonsentrert.Legger seg under bordet,eller setter seg oppå det,går fra osv...merker også på kommentarene fra lærer på fredagssjekkene at hun har mye feil i arbeidet,er ukonsentrert osv...

Hun fra familieteamet tar kontakt,jeg forteller hvordan det ligger an.Vi blir enige om at jeg skal snakke med den nye læreren på konf.time for å høre hvordan han oppfatter henne på skolen,og så tar jeg ny kontakt med han fra PPT.

På konferansetimen sier læreren at hun er over normalen ukonsentrert,lar seg veldig lett distrahere av andre(plassert henne bakerst i et hjørne så hun slipper å sitt å snu seg for å følge med på hva som skjer bak henne).Hun rekker sjelden det hun bør i timene,og får dermed med seg eksra lekser hjem.

Han skal uansett i et møte med han fra PPT senere samm uken,pga en annen elev,og skal ta opp saken med han.

Han fra PPT ringer igjen uken etter det og spør hvordan det går.Er vi i gang med familieteamet nå?
Jeg svarer at nei,vi er ikke det,og forteller hvordan det ble når vi hadde et møte der.Han virker overrasket.Får inntrykk av at han syns det er dumt,og han vet ikke helt hva han skal si.Stotrer og stammer......og kommer til slutt fram til at han tar kontakt med henne fra fam.teamet for å høre hva de skal gjøre.Virker som han håpet å være kvitt oss.

Hun fra fam.teamet ringer etter noen dager.Spør om vi er interessert i et møte med fam.teamet,PPT og lærer.Spør hva som er formålet med dette,og han fra PPT mente det var for å kunne se hva slags hjelp hun kunne få på skolen,evnt.hjelp i hjemmet.Vi sa ja til dette,men jeg kjenner at jeg rett og slatt begynner å koke.Det er flott hvis hun kan få hjelp på skolen,får allerede ekstratimer i matte.Men vi føler absolutt ikke behov for hjelp i hjemmet!Jeg føler vi er en fint fungerende oppegående familie,som ikke har problemer i det hele tatt med å takle situasjonen.

Det vi ønsker er en henvisning til BUP for å enten bekrefte eller avkrefte en mulig diagnose!Da føler jeg at hun ved en evnt diagnose også har større muligheter til å få riktig hjelp!

Er det vanlig at en må mellom så mye styr før de henviser til BUP?Vet om en annen familie som også har slitt veldig med PPT her i kommunen før de fikk en henvisning til BUP.Men de fikk til slutt,og nå har han fått diagnosen.

Og det er ikke bare oss innnenfor husets fire vegger som merker det,det er også besteforeldre,tanter og onkler og venner av oss.Har også overhørt veninner kommentere til henne "jøss,så hyper du er".

Sitter med en følelse av å være en kjempedårlig forelder etter å ha snakket med han fra PPT.Men vet heldigvis at det ikke er tilfelle(gjør selvfølgelig bommerter vi som alle andre),merker jo det på ungene,de virker glade og er veldig kjærlige.Varmer godt når vi får tegninger med kommentarer som "dette er den beste familien jeg noen gang har hatt" :-)

Hva er deres erfaringer?Veldig takknemlig for svar:-)

snirkeline
Sv: Blir så oppgitt over PPT....er dette vanlig prosedyre ved mistanke om ADHD?
09:40 3.12.2007
Ble visst ganske langt allikevel dette her,selv om jeg skulle prøve å gjøre det kort:-)
snirkeline
22:19 3.12.2007
Hørtes veldig tungvindt ut, ja. Tror det går lettere å få henvisning til BUP om du har skolen med deg. I tillegg kan det være greit å vite at det faktisk er fastlegen din som henviser til BUP, ikke PPT. Så om det kjører seg helt fast, så kan dere prøve å gå til legen, selv om det blir vvanskeligere uten støtte fra BUP.
engletrollet
22:39 3.12.2007
Skjønner dette er slitsomt ja.
MEN du kan gå igjennom fastlegen din og be han videresende deg til bup. Det er faktisk ingen regel på at ppt skal inn først, men en litt snarvei for bup for å slippe unna mye papirarbeid.
Så blir det for mye tull, kontakt lege og snakk med h*n.

Vi har vært i systemet i 1 1/2 ÅR nå og vært mye til møter men ikke så mye tull pga en ppt arbeider, fikk litt inntrykk at han kanskje ikke kan så mye med jenter og adhd. Kanskje finn noe på nett, skriv ut og ta med. Sett gul strek under og si at det er dere som tilbringer meste parten av tiden med barnet og føler dette må gå videre.

Uansett lykke til=)
**Angelica**
22:47 3.12.2007
Takk for at dere tok dere tid til å lese og svare meg:-)

Tenkte at jeg skulle ta kontakt med fastlegen min dersom vi føler vi ikke kommer noen vei etter neste møte,som vi skal ha på skolen 12.desember.
Har tatt det opp med henne tidligere,fortalt hvordan ting er og hun er heldigvis veldig forståelsesfull og grei:-)

Jeg har faktisk gjort som du foreslår Angelica,for et par dager siden lette jeg opp endel info om jenter og ADHD og skrev ut.Tenkte å ta med det til møtet,for der står det veldig mye vi kjenner oss godt igjen i.

Har ikke lyst til å gi oss på dette nå,vi føler at det er "noe",og mener at det må da være bedre å finne ut av det nå som hun er 9 år enn å kanskje vente til hun er blitt 15 år før hun får en diagnose.Og kanskje har langt større problemer enn i dag....

Og det må da være lettere å gi henne riktig hjelp hvis en får en diagnose på det,enn å sette i gang tiltak uten at en riktig vet hva som er årsaken til problemene.Virker heldigvis som den nye læreren er oppegående og oppmerksom:-)
snirkeline
13:20 9.12.2007
Hei
Jeg er lærer og jobber tett med elever med diagnosen ADHD, i tillegg har jeg ei datter med diagnosen.
Som du allerede har fått tips om, så er veien å gå via fastlegen, eller du kan også ta direkte kontakt med BUP.

Til møtet du skal på den 12., vil jeg anbefale deg å ha satt deg godt inn i alt du har funnet om jenter og ADHD, bruk merkepenn og marker det du synes er spesielt likt med din datter.
Et annet forslag er at du bruker de få dagene som er igjen til møtet å skrive ned hvordan dagene er hos dere, både før hun drar på skolen, under leksegjøring og etterpå...
Deltar hun med noe fast på fritida?

Til slutt anbefaler jeg dere å møte begge foreldrene, OM dere har anledning til det! Eller du kan ta med noen som kjenner deg og jenta di, både på godt og vondt! Det er ofte tøft å møte så mange når man skal diskutere sitt eget barns beste. Da er det godt å være to, slik at man har noen å støtte seg til...

Lykke til...
Troillpia
22:17 17.12.2007
Tusen takk for gode råd:-)

Nå ble det ikke noe av det møtet den 12,pga at minsten ble innlagt på sykehuset med lungebetennelse samme dag.Men vi har fått ny dato 15.januar.

Har heldigvis en mann å ha med meg,godt å være to syns jeg.Skal bruke dagene fremover på å skrive litt dagbok om hvordan hverdagen er her hjemme,var et fint tips:-)Ellers så har jeg rett og slett latt kameraet gå litt i det skjulte fordi en sitter med en følelse av å ikke bli trodd....

Har også funnet endel beskrivelser på nettet om jenter med ADHD,som vi kjenner oss igjen i med mesteparten.Så der har jeg streket under:-)
snirkeline
21:58 27.12.2007
Hei.

Jeg har også en datter på 9år som er i nesten samme situasjon.HUn begynte på ny skole i høst ettersom det ble lagt til en stor skole.hun fikk i 3klasse litt ekstra hjelp på skolen,selv om de da bare var 7 stykker i klassen.fra 1-3kl var hun veldig med.en av de bedre tror jeg,men så begynte lasset å tippe.hun stoppet nesten opp med lesingen og trengte veldig mye hjelp hjemme,men var veldig ukonsentret.nesten det samme som du baekriver din datter.under/oppå bordet og måtte ikke bli distahert av en eneste lyd.
nå har vi vært i samtale med skolen,møte med ppt og de har sendt henvisning til fastlege,så vidre til bup-håpe det skjer noe fort,for det er viktig for våre barn i deres aldre.lykke til på møtet den 15 januar:-)siw
siwerten
09:47 18.01.2008
Da har vi vært på møtet med PPT og skolen,og endelig blir vi sendt til BUP for utredning:-)Så det er jeg lettet over:-)

Han fra PPT skulle skrive et brev som skulle legges ved henvisningen fra legen.Han trodde ikke han klarte å ha det ferdig før litt ut i februar.Men nå skjer det ihvertfall endelig noe,selv om det sikkert er langt frem enda:-)
snirkeline
17:03 18.01.2008
Så flott at hjulet endelig har begynt å gå rundt for dere! Men vær forberedt på at slikt kan ta tid, og i beste fall, OM det viser seg at hun f.eks har ADHD, vil hun eventuelt neppe bli tildelt noen ekstra ressurser før til høsten...

Inntil da er det kjempeviktig at du og skolen spiller på lag, og det var det jeg hadde lyst å kommentere.
Du skriver at hun får lite gjort på skolen, og dermed får ekstra lekser med seg hjem. Dette synes jeg høres forferdelig demotiverende ut for ei jente som muligens har ADHD, og som sliter fra før med skolearbeidet. I tillegg legges det ekstra byrder på skuldrene til dere hjemme...
Snakk med skolen om hvilke tiltak de iverksetter (bortsett fra klasseromsplasseringen) for å motivere jenta di til å få gjort noe på skolen? Husk,- at alle elever har rett til tilpasset undervisning.

Det vi gjør med elever som er under utredning for en diagnose, er at vi straks setter igang flere tiltak for å gjøre skoledagen mest mulig motiverende og positiv for eleven.
Det har også din datter krav på...

Lykke til :-)
Troillpia
21:23 21.01.2008
Vi har blitt enige sammen med lærer om at hun et par dager i uka,iallfall til å begynne med,skal gjøre en lekse i tilsynstimen på skolen.For å lette noe på mengden på ettermiddagen.

Hun skal få to oppgaver å velge mellom.Første dagen i dag,og hun hadde valgt å gjøre flere lekser enn nødvenig.Syns det var deilig å slippe å ha dem i ettermiddag.Var kjempefornøyd selv.Skal prøve dette noen uker fo å se hvordan det fungerer.

Og når hun har vært flink og jobbet iherdig med en oppgave i timen,får hun sitte et kvarters tid på data etterpå.Hun har også fått lov til å skrive fortellinger,hjemmelekse,på data som hun kan skrive ut.Tror det skal gå litt lettere.Hun elsker å skrive på den.

Så ser litt lysere på ing nå.Tusen takk for svar:-)
snirkeline
13:22 25.01.2008
Hei du!

Det virker som du beskriver dattera vår. Vi fikk henne inn på ppt. Fylte ut de skjemaene som dere gjorde. Samme konklusjon, mye mer problemer hjemme enn på skolen. Men likevel nok til at hun ble sendt videre til BUP med en gang. Også her kom konklusjonen mer problemer hjemme enn på skolen, men likevel nok til at hun fikk diagnosen adhd.

Hun begynte på ritalinbehandling, og vi fikk endelig oppleve en annen side av henne. Plutselig gikk skolearbeidet som en lek. Leksene går som en drøm.

Men det tok ett år fra hun ble henvist til PPT før hun fikk time på BUP, så du bør regne med at det kan ta litt tid, men dere er ihvertfall inne i systemet, så nå går det rette veien. Lykke til videre.....
Anonym
23:25 25.01.2008
Det er faktisk ofte sånn at desse barna er roligere på skolen enn hjemme. SFO er ofte mer likt hjemme enn skolen er. Jeg tror dette kommer av sde ulike strukturene; SFO/hjemme - friere og mer selvvalgte ting. Skole - fag, forberedt hva de skal gjøre og alle gjør det samme, mindre forstyrrelser, mindre selvvalg osv

jeg har en sønn(ADHD) som har vært gjennom barneskolen; hos han var det slik at jeg og SFO beskrev samme gutten, samme problem. mens skolen så ikke de samme tingene:)
Anonym
09:14 30.01.2008
Vi satte i gang prosedyre for ca 10 mnd siden. Inngang er PPT. Vi er nå i gang med utredning BUP. Gutten er snart 10 år.

For oss gikk det super raskt.

Men det hører med til historien at han har vært inne i hjelpeapparatet med div plager siden han var 6 mnd.

Det vi har lært er at det tar lang tid, ikke nødvendig vis fordi vi ikke blir tatt på alvor, men fordi ulike mennesker som er inne i bildet har ulike ideer om hva det kan være og hva som kan hjelpe. Vi også opplever at han har det bedre på skolen enn hjemme, men der er det konkludert med at pga mer entydige roller er det lettere for han der. Det er i samspill med andre der han må stole på sin egen sosiale kompetanse det skjærer seg.

Jeg har aldri fått følelsen av at vi blir mistenkeliggjort, men det er muligens fordi jeg er trygg på at vi gjør så godt vi kan, og at jeg bruker ventetiden på å lese meg opp i fagbøker. Jeg noterer mye som jeg mener er pussig og har dermed et mer koplett bilde med meg enn det jeg kommer på å si akkurat der og då.
dansejentes mamma
18:18 8.03.2008
Bup kan bare gi diagnosen adhd.IKKE ppt.Di suge.Har hatt mye trøbbel med dem.Di sa sønnen min hadde ikke adhd etter en lek som tok 45 minutt.Sprøtt.Fikk komme meg til bup,der sa di att ppt har ikke lov å gi dianose på adhd.Ppt såg min sønn som en blid grei gutt.Kunne vridd dem.Sint sint.Hold deg til bup,da går det bra..Men eg har hørt det er forskjell på plasser bup.Det er en kamp.Håld ut,ikke gi deg.
SHTE
16:51 26.03.2008
Håper du får den hjelp og støtte fra BUP som de skal gi. Jobber selv i en kommune og på en skole, og VET at slikt tar tid. Har hatt foreldre i klassen min som har gått til BUP utenom skolen og fått hjelp, så det høres bra ut at du endelig har fått gehør hos dem.
Når det gjelder videre hjelp, vet jeg om foreldre som har jenter som ikke har noe påvist diagnose som har prøvd homopatmedisin med stort hell.
Et tips ifht lekser som vi har gjort i klassene våre, er at foreldrene får ukeplan/arbeidsplan på fredager. Foreldre til barn med litt konsentrasjonsprobl. har derfor mulighet til å bruke litt av søndag ettermiddag (etter eget ønske naturligvis) på å forberede ungen på hva som skal skje neste uke. Da har arbeidsinnsatsen blitt større og leksene blitt mindre...
Lykke til videre!
Anonym
17:50 30.03.2008
ppt gir ingen diagnose på adhd,bare bup.Ingen hjelp på ppt eller forståelse.fikk hjelp med en gang hos bup
Anonym
08:32 31.03.2008
En liten oppdatering....
Vi var til vurderingssamtale hos BUP i starten av forrige uke.
Han vi snakket med stilte mange sp.mål og noterte ned et par a-4 ark og fylte ut et spørreskjema.Så skulle de vurdere dagen etter om hun skulle utredes videre.Han var kjempekoselig han vi snakket med,virket endelig som vi ble tatt på alvor.

Så etter et par dager,fikk vi brev om at det blir utredning.Er litt ventetid,blir innkalt innen 19.aug,men da skjer det iallfall noe:-)
Har fyllt ut et spørreskjema som skulle besvares på nett også.
snirkeline
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------