Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Belønningssystem for 11 åring jente
09:33 3.12.2007
Min datter er 11 år. Jeg synes det er på tide at hun har faste oppgaver i hjemmet og at hun har gode rutiner på lekse lesing.

Jeg har kommet dit hen at ett belønningssystemer kan være en god motivasjonsfaktor for henne. Gjerne ett belønningssystem for lekselesing og ett for oppgaver i hjemmet.

Jeg ønsker å høre fra andre som har iverksatt belønningssystemer for sine 11 åringer. Jeg vil vite hvordan dere andre har lagt opp belønningssystemene, hvilke oppgaver/lekser hun miniumum på gjøre hver dag/ukentlig, og verdier/poeng, for eksempel i form av tall, "smilefjes" eller "stjerne" for utført oppgave/lekse. Hvor stor må verdien være totalt før det blir belønning og hva må barna gjøre som ett minimum uten påskjønnelse? Og tilslutt hva er belønnningen deres? Neste steg i belønningssystemet må være å fjerne oppgaver som har blitt innkjørt og som "sitter" og finne nye oppgaver og streke seg mot og utføre og sette listen for belønning høyere etter hvert. Det skal gjelde for skolearbeid og oppgaver i hjemmet.

Jeg vil høre om deres erfaringer, ideer og forslag.

Jeg mener en 11 åring kan pålegges ansvar og oppgaver i hjemmet og at ett minimum av lekser må gjøres hver dag.
mamma til jente 11 år
Sv: Belønningssystem for 11 åring jente
21:47 3.12.2007
Vår jente på 10 år har et avkryssningsskjema til utfylling hver uke, der er det lekselesing og feks. ryddet rommet, gått med søppel, skrellt poteter, hentet posten m.m
Når hun har gjort noen av oppgavene krysser hun selv av på listen.
Hun har 50 kr i ukelønn og for å få den hele summen har vi blitt enige om at hun må ha 10 kryss i uken for gjennomførte oppgaver tilsammen.
Det fungerer for oss:)
Anonym
Sv: Belønningssystem for 11 åring jente
10:44 14.01.2008
Har en gutt på samme alder. I denne alderen har de fått god peiling på verdien av penger, og følgende variant har fungert bra hos oss. Lag verdisatser (ant kr) på ulike småjobber hun er i stand til å gjøre, og heng det en synlig plass. Noter ned i løpet av uka hva hun har gjort, og summer når dagen for ukelønnsutbetaling er der.

Lykke til!
bamsemamsen
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)