Her kan dere utveksle erfaringer om barns sykdom fra de er nyfødte til de er i tenårene. Noen ganger er det kjekt å høre om andres erfaringer og gode råd, eller kanskje du har noen erfaringer å dele med andre selv?
Slit den med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Hva kan være årsaken til for dårlig vektøkning hos småbarn?
21:36 24.11.2007
Vesla vår legger for dårlig på seg. Hun er nå 14 mnd, og de siste 7 mnd har hun bare lagt på seg 700 gram totalt slik at kurven hennes er ganske flat, og har krysset 2-3 percentiler, det samme gjelder hodeomkrets og lengde. Var hos barnelege på fredag, og barnelegen sa at det i det minste var bra at det var samsvar mellom lengde, vekt og hodeomkrets, men hun så og virket veldig bekymret, og vesla skal ta masse blodprøver på mandag: cøliakitest, masse allergitester, jern og noe med lever og nyre. Storesøster har refluks og melkeallergi som ble oppdaget når hun var 18 mnd, og hun vokste også dårlig, men ikke så dårlig som den minste. Barnelegen sa at kurven til storesøster så MYE bedre ut enn lillesøster sin. Storesøster hadde typiske refluks-symptomer med oppkast og mye skriking, spiste minimalt og sov dårlig. Lillesøster som nå ikke øker i vekt har ingen slike symptomer, men skal sjekkes for refluks likevel, men ventetiden er laaang.... Vesla virker frisk, med unntak at hun har astma (står på flutide), og ofte (daglig) er tett. Hun er også forkjølet hele tiden. Hun har god apetitt, så manglende vektøkning/vekst kommer ikke av at hun spiser for lite. Har heller ikke diare/oppkast. Ble så forfjamset av at legen virket så bekymret at jeg glemte å stille spørsmål. Hva kan den manglende vektøkningen skyldes, i og med at hun er blid og fornøyd, aktiv og spiser bra? Ble bekymret når jeg kom hjem, og så hvor lite hun egentlig har lagt på seg, blir jo bare 100 g i mnd de siste 7 mnd...
Elle Vilde
Sv: Hva kan være årsaken til for dårlig vektøkning hos småbarn?
22:50 10.12.2007
hei kan jeg spørre va tulla di veier??
vi har det samme problemet her me vår tulle på 16 mnd... er inne til veing hver mnd på helsestasjon for nå er vekta begynt å gå ner????
forstår ingenting, hu ete mye mer en broren på 4 og veldi aktiv!!!
hu veie 8400g og e 76 long..
juni baby???
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem