Vaksinering er et omdiskutert tema, det er det ingen tvil om. Det er heller ingen tvil om at vaksiner i hovedsak redder liv rundt om på hele kloden vår og at vaksinasjonsprogrammer har utryddet feks kopper som sykdom. Av 1000 barn som ikke er vaksinerte og får meslinger, så vil ett av dem dø, også her til lands.
Før du fatter en beslutning om hvorvidt du skal la være å vaksinere barnet ditt, så ta en skikkelig diskusjon med helsesøster eller fastlegen din.
Slit debatten med helsa, men fatt ikke beslutningen din bare på bakgrunn av innleggene her.
Vennlig hilsen jordmor Siri
AHHH.. forbaskede idioter som ikke gidder vaksinere barna sine utsetter oss andre for fare!!!
21:35 21.11.2007
Er så forbnnet på de som ikke vaksinerer barna sine - for det er dere som er skyld i at vi har kikhoste i Oslo. Om dere hadde vaksinert ville ikke min lille gutt bli utsatt for slik smitte og innleggelse på Ullevål...
Anonym
Sv: AHHH.. forbaskede idioter som ikke gidder vaksinere barna sine utsetter oss andre for fare!!!
21:46 21.11.2007
Jeg vaksinerer barnet mitt, men makan til idiotisk innlegg har jeg ikke sett før. Tror det er du som er størst idiot her!!
Anonym
Sv: AHHH.. forbaskede idioter som ikke gidder vaksinere barna sine utsetter oss andre for fare!!!
21:59 21.11.2007
Hjernedødt innlegg! Er nok ingen som kan lastes for at din sønn har fått kikhoste! Hverken vaksinerte eller uvaksinerte. Kikhostekomponenten i vaksinen virker ikke uansett om man sprøyter den inn 1, 4, 10 ganger:-)
Anonym
10:24 22.11.2007
Hvis du har slik urokkelig tro på vaksiner, hvordan har det seg at din gutt ble smittet?
Er han ikke vaksinert?
Har du revaksinert deg selv i voksen alder? Du er vel klar over at du selv utgjør en like stor potensiell smittefare som et hvilket som helst uvaksinert barn?!
Loiz
11:53 24.11.2007
Ofte så ser du smitte på de som allerede har vaksinert seg, men lett å være fort ute med din konklusjon, desverre er den feil.
**Angelica**
03:39 29.11.2007
....det er ikke så ofte svenskene kan imponere......men selv de fant ut at den drittvaksina der ikke virker.....og kutta den ut for at par tiår siden......så foruten å ha produsert "tilsamans" og "fucking åmål" samt vann-rusje-baner på 80 tallet kunne vi jo vurdert å ta etter dem iallefall på dette pungtet.....altså å kutte ut dette mer enn uvirksomme skalderet fra det allerde falne vaksineprogrammet.......som forlengst lever på overtid........
agent-007
21:04 1.12.2007
Stemmer dette, at svenskene har tatt kikehoste-biten ut av vaksinen? Ante jeg ikke.., men interessant er det.
Viventeridesember!
21:37 1.12.2007
Vært og kikket på sidene til Sosialstyrelsen, og kikhostevaksinen er ikke fjernet, var sist oppdatert mars 2007.
Viventeridesember!
21:05 1.12.2007
Men hvis barnet ditt er vaksinert, så blir han vel ikke syk? I så tilfelle blir han vel ikke på langt nær så ille som en uvaksinert?
Viventeridesember!
01:06 3.12.2007
....den var iallefall borte vekk fra det svanske vaksinasjonsprrogrammet i mange år......mulig de var teite nok til å la seg påprakke en eller annen ny versjon av det skvipet....
agent-007
11:45 3.12.2007
Var borte fra barnevaksinasjonsprogrammet mellom 1979 og frem til 1989, forøvrig gikk antall kikhostetilfeler ned i Sverige i samme periode:-)
Anonym
13:37 3.12.2007
Nei, antall kikohstetilfeller gikk OPP i denne perioden. det var derfor vaksinen ble gjeninnført.
Se f.eks her:
I Sverige gjordes ett 17 år långt uppehåll med kikhostevaccination
från 1979 till 1995. Under denna period blev kikhosta
ånyo en realitet för de flesta småbarnsföräldrar och för sjukvården.
År 1985 beräknades incidensen för barn i åldrarna
1–6 år till 3 200/100 000. Totalt diagnostiserades under
1980–1985 drygt 36 000 fall med odling eller serologi, varav
11 procent hos spädbarn och 69 procent hos barn 1–6 år
För att minska riskerna för de minsta barnen rekommenderades
spädbarnsfamiljer att undvika kontakt med individer med
kikhosta, och vid accidentell exponering förskrevs erytromycin
till barn under 1 år
Efter stora vaccinprövningar godkändes 1996 nya
s k acellulära kikhostevacciner, och kikhostevaccination
kunde återinföras i det allmänna vaccinationsprogrammet
. Det innebär att dessa vacciner infördes i en endemisk situation.
Antalet odlingsverifierade fall per månad uppvisade
före 1996 toppar var tredje vinter och dessutom en mindre
topp 1999–2000.
Därefter har förekomsten varit lägre under 2001–2003
(fra läkartidningen.se)
Anonym
19:08 3.12.2007
Jasså? Hvordan klarte svenskene å få denne publisert inn i British Medical Journal i 1981:-)
I Sverige ble vaksinering mot kikhoste avskaffet i 1979, pga. sin ineffektivitet, samt problemer med alvorlige komplikasjoner etter vaksinen. Av 5.140 tilfeller i 1978, var hele 84 prosent vaksinert tre ganger. Svenskene opplevde at det var mer kikhoste blant de vaksinerte, enn ikke-vaksinerte. (BMJ 283:696-697, 1981).
Det som var enda mer morsomt var at i samme periode som man slutte med vaksinen så sank barnedødligheten også, kan vaksinasjon være årsak til "krybbedød"?
I de første 10 årene uten vaksine var nok antall kikhostetilfeller lavere enn perioden før:-) Kilde det svenske smittskyddsverket:-)
Ser at fokuset i ettertid har vært innmeldte kikhostetilfeller!! Det betyr vel at i Sverige så virker vaksinen, men i Norge så virker den ikke i det hele tatt selv om vi benytter samme vaksine i dag:-)
Anonym
11:04 4.12.2007
Mine kilder sier det motsatte av det var FLERE tilfeller blant de ikke.vaksinerte.
Kan du oppgi referanse, altså link (har selv ,est det motsatte av det du sier bl.a. på samme sider) jeg vil gjerne lese hvor du har disse opplysningene fra (at barnedødeligheten steg og at kikhostetilfellene sank).
Anonym
11:19 4.12.2007
Her kan du se statistikk:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/statistik/kikhosta/#exp
Som du ser har tilfellene sunket drastisk siden vaksinen ble gjeninnført i 1996
På disse sidene står det også:
"Efter återinförande av kikhosta i det allmänna vaccinationsprogrammet 1996 har sjukdomen minskat kraftigt, mest i vaccinerade åldersgrupper. "
Anonym
13:29 4.12.2007
Statistikker eer kjedeligee:-) de lyver som regel, men fakta er morsommere:-)
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.4207659
Etter min mening burde vel kikhoste vært utryddet i Norge, hvis denne supervaksinen hadde virket og at de allerede har klart å få inn en ekstra boosterdose de siste 2 årene:-) Legg merke til antall smittede barn:-)
Hvis du betviler publiserte medisinske fakta i BMJ, om faktiske innrapporteringer, så får du heller klage til de fremfor å spørre meg:-)
Anonym
16:07 4.12.2007
Hva var det for en intetsigende link?
Jge bare lurte på hvorfor du sier at kikhostetilfellene i Sverige gikk ned i perioden uten vaksine, når det motsatte var tilfelle, og hvordan du kan si at det var flere uvaksinerte barn der som fikk kikhoste enn vaksinerte, når det også er beviselig feil.
Anonym
19:07 4.12.2007
Linken viser hvor effektiv kikhostevaksinen er:-) Det berømmelige smittskyddsverket har fjernet all info om perioden før 1996, så du får ringe de hvis du vil ha litt statistikker å støtte deg til for perioden 1975 og frem til 1996:-) Håper virkelig kikhosten tar seg opp igjen i Sverige også snart så kan du sikkert støtte deg til fine statistikker som viser ett eller annet. Du får ringe "søta bror " heller vennen, hvis du føler en notorisk trang til å sprøyte ungen din full av giftstoffer som følger med vaksinen:-) Og som ligger der og godgjør seg som en "udetonert bombe" i flere år, så kan du heller klø deg i panna når ungen din på et senere tidspunkt blir syk:-) Statistikk meg her og der:-)
Anonym
12:15 23.01.2008
Kikhostevaksinen varer i 5-10 år. Derfor bør alle vaksinere seg hvert 10 år, også voksne.
Til HI:
Hvordan går det med gutten din nå? Vi var også innlagt på Ullevål i november med en baby med kikhoste. Når var dere innlagt? Vi var innlagt fra begynnelsen til midten av november. Kanskje vi var der samtidig? Vet dere hvor han fikk kikhosten fra? Vår baby fikk det av en voksen slektning.
hilsen fra anonym med kikhostebaby
Anonym
13:34 23.01.2008
jasså...varer den så lenge? Hvorfor er det en drøss av vaksinerte barn fra 0-5 år som får kikhoste da?
Anonym
11:37 26.01.2008
Jeg vet bare at ifølge overlegen på Ullevål så er alle barn som kommer inn med kikhoste uvaksinerte barn. Særlig dem under 3 måned selvfølgelig som ikke har hatt sin første vaksine. Under 1 år må alle barn med kikhoste legges inn grunnet fare for liv.
Anonym
13:35 26.01.2008
Dokumenter hva denne "overlegen" på ullevål sier du!!! Hvis disse tallene som denne navnløse overlegen på ullevål sitter inne med, så er det tydelig stor forskjell fra de registrerte tilfellene i MSIS og denne "overlegen" din!
Anonym
15:09 26.01.2008
Hva mener du med "overlegen"?
Anonym
18:37 26.01.2008
sikker en "overlegen" lege tipper jeg:-)
Anonym
23:12 26.01.2008
Må si jeg synes synd på de foreldrene som er usikre på hvorvidt de skal vaksinere eller ikke. Utifra debatten her høres det ut som om de tar livet av barnet sitt hvis de vaksinerer seg og tar livet av en rekke andre barn hvis de ikke vaksinerer seg... Så lenge prosentandelen som vaksineres holder seg på dagens nivå, er dette nok for å opprettholde "herd immunity". Altså burde ikke andres barn være et ankepunkt hvis man ikke ønsker å vaksinere poden. Hvis det skulle vise seg at "herd immunity" er truet, må Folkehelsa heller jobbe med sin argumentasjon ut mot publikum. Jeg har full tiltro til Folkehelsa, men anser dem ikke for å være ufeilbarlige. Dagens anbefaling er begrunnet i det FHI anser å være reliabel forskning på området. Vet at det er en kontinuerlig debatt rundt hvilke vaksiner som skal inngå i vaksinasjonsprogrammet og dette er for meg en kvalitetsindikator. Er mer skeptisk til de som sitter på "sannheter" og vegrer seg for å skifte standpunkt i lys av ny kunnskap.
Men uansett, synes folk fortjener respekt for sitt valg det være seg om de velger vaksinering eller ikke!
Bintang
23:43 26.01.2008
Den 90% "immunity" som du varmt forsvarer har faktisk Folkehelsa ingen grunnlag til å forsvare selv, men man bruker en antakelse på at dette er riktig! Men her var det snakk om kikhoste og en anonym som hadde noe info fra en "overlegen" lege ved Ulevål sykehus:-)
Anonym
04:39 28.01.2008
....dessuten er det ikke av videre betydning hva "overlegen" eller noen annen med egeninteresser i medisinen måtte finne på å uttale seg om....kikhostevaksinen er en stooooor bløff......man velger selv om man vil la seg psykisk rævpule av denne kategorien freidige yppersteprester for deretter å hoste opp halv-dau vaksineinfisert sperm i et halv år eller to etterpå......my assssssssss............
gangster-hippie
14:08 28.01.2008
Imponerende vitenskapelig argumentasjon gangster-hippie. Brukte du samme metode for å oppnå graden din på universitet?
Anonym
14:34 28.01.2008
Legger ved noen linker fra Tidsskriftet for leger vedr. kikhoste og vaksiner. Mener ikke at man skal sluke rått alt som står i Tidsskriftet, men legger de med som et innslag i debatten (du får heller unnskylde meg for ikke å videreføre din argumentasjonslinje, hippie).
Gjør oppmerksom på at i en av artiklene er det oppført en interessekonflikt for en av forfatterne.
NB! Føler at jeg gjentar meg selv her, men dette er IKKE et forsøk på å fremlegge et fasitsvar!
Bintang
21:46 28.01.2008
.....nix.....dette var utelukkende et kreativt bidrag til ære for deg og overlegen din......bare husk å ta med deg reflux-medisinene ved neste konsultasjon......
gangster-hippie
17:32 29.01.2008
Vil ikke si at de artiklene du legger frem (fikk ikke til å åpne nr.2) fra legetidsskriftet holder mål!! Jeg savner feks. aldersinndeling på de som blir rammet! De henviser at det er sjeldent at barn mellom 1-4 år blir rammet!! Den offentlige statistikken har kun inndeling mellom 0-1 år og fra 1-10 år osv osv... Hvor ligger da disse såkalte "offentlige dokumentasjonene" som burde vært lagt frem for offentligheten!!
Hvis Legeforeninga eller forskerne sitter å "fiser" på egne innrapporteringssystemer hvor de har kontroll på "egne" tall og inndeling av hvilken gruppe som blir smittet, så er det ganske merkelig spør du meg!!
Anonym
11:46 1.02.2008
Har klippet dette fra:
http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=975143
Målet med vaksinen mot kikhoste er ikke å utrydde sykdommen, men å hindre at barn under to år skal få sykdommen. I det norske rutinevaksinasjonsprogrammet blir barna vaksinert ved tre, fem og 11 - 12 måneders alder. Vaksinen gir 80 % beskyttelse mot klassisk kikhoste, og vaksinasjonsdekningen er ca. 92 %. Vaksineindusert immunitet avtar etter ca. fem år. I 2002 var det 91 tilfeller av kikhoste hos barn under to år i Norge, mens det totalt ble meldt vel 3 000 tilfeller (2). Større barn og voksne er derfor en viktig kilde til spredning av denne bakterien, men blir selv sjelden alvorlig syke.
Det betyr at du kanskje bør angripe noen andre enn de som ikke vaksinerer barna sine?
Hva med deg selv? Revaksinering hvert 5. år ellers kan du like gjerne ha smittet barnet ditt...
maja_73
12:42 1.02.2008
Helt enig, alle voksne bør vaksinere seg hvert 5. eller 10. år. Hilsen fra en som har vaksinert seg mot kikhoste i voksen alder.
Anonym
17:23 1.02.2008
Hvorfor skal jeg vaksinere meg mot kikhoste? Jeg har hatt dette og er naturligvis immun!! Bare lettlurte og ukritiske nek som vil ha denne gifta inn i kroppen:-)
Anonym
21:16 1.02.2008
Du er kun immun mot kikhoste i ca. 5 år hvis du har hatt det, eller mindre. Jeg kjenner noen som fikk kikhoste 2 år på rad, uten behandling (dvs gjennomgått hele forløpet). Så bra var den immunitet. Jeg har hatt kikhoste 3 ganger i mitt liv (uten behandling) da jeg var 13 og 19 år og fikk det nå en tredje gang og fikk behandling. Nå har jeg vaksinert meg. Kikhostevaksinen er en av de få vaksinene som skal være mer effektiv enn å ha gjennomgått sykdommen. Du er IKKE naturlig immun hvis du har hatt kikhoste en gang! Immuniteten avtar ganske så rask!
Anonym
23:49 1.02.2008
Det der er det dummeste jeg har hørt!! Skal noen tro på dette så bør du legge frem legemelding med positiv pertussis test!! 3 ganger...Djezzzzzzzzzzeeeeeeeeeezzzzzz..... Du må være verdensmester i antall kikhostetilfeller:-)
Anonym
11:14 2.02.2008
Jeg har en positiv pertussis test fra i fjor, og alle symptomene fra pertussis de to andre gangene (kiking, kronisk hoste i 6 måneder). Men da skjønte jingen hva det var. Jeg er ikke den som holder verdensrekorden, det er bare at perussiss er svært underrapportert og misforstått. De trodde tidligere at mann fikk livslang immunitet etter gjennomgått sykdom, men det viser seg å være feil. Tidligere fikk alle jevnlig kontakt med pertussis gjennom livet sitt og opparbeidet derfor jevnlig immunitet. Nå at vi nesten ikke er i kontakt med bakterien lengre da avtar immuniteten etter noen år. Men, hvis du tror at du er immun, fint for deg.
Anonym
11:59 2.02.2008
Mycoplasmainfeksjon gir også som regel de samme symptomene som pertussis, så ettersom du kun har påvist et tilfelle av pertussis, så bør du egentlig legge denne diskusjonen død, da vi trygt kan gå ut i fra at du ikke har hatt 3 tilfeller!! Selvfølgelig er kikhoste underrapportert, det er jo tross alt ikke alle som gidder å løpe til legen med en gang ungen hoster eller blir uvell samtat legene ikke gidder å ta en test for å påvise hva som egentlig er sykdommen:-)
Anonym
17:03 5.02.2008
Hva i all verden har dette med uvaksinerte barn å gjøre? hvis ditt barn er vaksinert så burde han vel strengt tatt ikke fått kikhoste....er jo faen det samme om han går i barnehage med uvaksinerte barn!!
tulling
Ps. nei har ikke for vaksiner
Anonym
20:40 5.02.2008
Eeehm, barn blir jo vaksinerte ved 3 måneders alderen og noen barn får kikhøste før første vaksinen...og det er da det er livsfarlig å få det. Får man kikhoste etter fult 1 år er det ikke livsfarlig. Men mange babyer dør den dag i dag av kikhoste, som de får fra voksne som ikke er immune. Også i Norge får en del babyer kikhoste før de får første vaksinen. Er det relevant nå???
Anonym
11:28 7.02.2008
Det var nok ikke en Mykoplasmainfeksjon jeg hadde. Jeg har sjekket på nettet og symptomene stemmer ikke med det jeg hadde, men stemmer veldig med kikhoste. Men men, det er nok ikke no vits å prøve å overbevise noen om noe som helst når de er så fastlåst i sine egner meninger. Jeg mener fremdeles at gjennomgått kikhoste ikke gir livsvarig immunitet, fagfolk har gått tilbake fra dette siden mange voksne får kikhoste igjen selv om de har hatt det som barn. De trodde at man var livsvarig immun fordi i gamle dager hadde mann mer sjans til å oppnå kontinuerlig immunitet fordi det var kikhoste overalt og mann fikk "frisket opp" immuniteten hele tiden. Nå at kikhosten er nesten borte så er det nesten ingen som er ordentlig immune, ikke de som har gjennomgått det og ikke de som har fått vasksinen. Begge tilfeller gir kun 5-10 års immunitet.
Anonym
23:22 7.02.2008
Nå er ikke en litt lett hoste et typisk kjennetegn på kikhoste vennen. Dette bør du påvise og jeg står fremdeles fast at du må være dejn i verden som er blitt rammert flest anager av kikhoste:-) Litt hypokonder kanskje?
Anonym
23:47 7.02.2008
Jeg er overhodet ikke hypokonder. Som sagt visste jeg ikke at jeg hadde kikhoste de første to gangene. Bare hostet meg halvt i hjel, særlig den første gangen, i ca. 6 måneder. Det var ikke en lett hoste, det var kraftige hostekuler med kiking, særlig om natten. Jeg holdt hele familien min våken i månedersvis. Andre gangen var litt mindre ille og den tredje gangen var jeg nesten ikke syk, men var smittet. Hadde synsyk vondt i halsen og litt hoste (denne gangen påvist med positiv pertussis test). Tok antibiotika før det ble verre. Hadde ikke lyst til å gå gjennom det en gang til. Jeg hadde jo opparbeidet meg litt immunitet, men ikke nok til å ikke bli smittet flere ganger. Så ikke kom til meg med "en litt lett hoste vennen".
Anonym
01:30 12.02.2008
Du høres mer ut som en notorisk smittespreder av alsken basselusker spør du meg!! Greit at du har elendig immunforsvar og er opphengt i sykdommer osv, men at du går rundt å hoster litt og har ett par buser i nesa, betyr nødvendigvis ikke at du har kikhoste!! Slike hypokondere som deg er jo legens verste mareritt... kommer litt snufsende inn på kontoret å hyler at du skal ha antibiotika og revaksinasjon av alle barnevaksinene... kikhoste 3 ganger du liksom:-) Guinnes rekordbok søker etter slike som deg:-)
Anonym
16:48 12.02.2008
Kanskje du burde tatt kontakt med Guiness rekordbok da?Jeg synes synd på dine barn fordi du er en som ikke lytter til andre.
Anonym
17:28 12.02.2008
Er du dum eller...............hva faen har *å lytte* med barna hans da.
Hva med å søke litt selv, enn å lytte blindt på hva alle andre sier!!!
Du hopper vel så fort noen sier *hopp* du.
**Angelica**
18:19 12.02.2008
Dr. Yppert hører ikke på hva jeg sier når det gjelder mine egne personlige erfaringer. Det at han ikke hører på folk som har andre meninger enn seg selv er en ting, men han latterliggjør andres lidelser og erfaringer er enda verre. Jeg tør ikke tenke på hvordan han oppfører seg mot de han lever sammen med, særlig når de er uenig med han. Han hører ikke på folk, skjelder dem ut uten grunn på nettet. Tror du virkelig at han plutselig blir helt annerledes i det private? Barn som ikke blir hørt på blir følelsesmessig skadet. Eller mener du at de har godt av det?
Anonym
20:12 12.02.2008
hehe... bare rull inn puppene dine vennen:-) Mine barn har det faktisk usedvanlig godt!! Uvaksinert er de også, og noen tur til legen kan jeg faktisk ikke huske at vi har hatt!! Mulig de har et ekstremt godt utviklet immunforsvar fordi ungene ikke er vaksinert:-) Du høres jo ut som et skikkelig legekontortroll som bruker 70 % av tiden din til å sitte med noen buser i nesa, selvpåført hoste og syte her inne for å få sympati og støtte for at kroppen din er en ynglestasjon for alskens mikrober! Du skjønner det lille syke venn, at mine barn blir faktisk hørt og de sitter her rundt meg i ren latterkrampe når de har lest hva du har skrevet:-) skal hilse og ønske deg god bedring og en god varm trøsteklem fra ett par morsomme gutter som synes du virker litt sykelig:-)
Anonym
20:53 12.02.2008
hvis du føler at han ikke lytter når du prøver å fortelle, så la være å diskuter med han.
Så enkelt.
Kan ikke si det er bedre å lage en historie for hvordan man tenker folk er her inne eller hvordan man tror barna har det i andres hjem som du faktisk ikke har møtt eller kjenner, for faktum er at dette er et forum, diskusjonsforum.
Siterer deg anonym 18.19
*Tror du virkelig at han plutselig blir helt annerledes i det private?*
Hva får deg til å tro at han ikke er annerledes i virkeligheten?
**Angelica**
21:07 12.02.2008
For å si det sånn, jeg HÅPER at han er helt annerledes i virkeligheten. Men, jeg er redd for at han ikke er det. Han er så veldig ekstrem på nettet, så det må være et eller annet galt med han. Det er 100x lettere å snakke med deg. Du har rett i at jeg bør la være å diskutere med han. Fra nå av lar jeg være :-)
Anonym
21:42 12.02.2008
feige kjerring:-)
Anonym
21:59 12.02.2008
......"synes synd på barna dine som.."....my goooood......er det mulig å falle så lavt......og i tilleg være en "kikende" anonym...... barn av foreldre med selvstendig mental kapasitet lider neppe nevneverdig mere enn dine.......
den mest hyklerske feminine retoriske maktteknikk......"stakkkkkkars.....liten...."
hvorvidt du formidler ryggrad til barna dine....er muligens et større spørsmål.....anonym.....
gangster-hippie
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem