Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

Røykedebatten

Som gravid forventes det fra alle kanter at du skal klare å stumpe sigaretten. Men de fleste som har vært i klørne på Kong Nikotin vet at dette er lettere sagt enn gjort. Her kan dere gleder og frustrasjoner, og fortelle hverandre hvordan dere har klart dere - på godt og vondt.
Noen som har røyket masse under hele svangerskapet????
14:56 15.11.2007
jeg er 36 uker på vei og har ikke klart å redusere eller slutte,, klart jeg tenker på den stakkars unge min som har en så dum mamma som ikke klarer å styre seg... men problemene med barne faren har ikke hjulpet meg så veldig heller!! kan ikke legge skylda på noen enn meg selv.. jeg er veldig bekymret, og har sååååå dårlig samvittighet, og jeg gråter mens jeg stryker over magen og sier unnskyld til babyen,, i tillegg så har det vært såmye stress, men fremdeles så forsetter jeg :(
før var jeg skikkelig imot røyking under sv, ikke det at jeg har dømt noen, men tanken på barnet, og nå er jeg midt opp i det selv!!

Snart mamma!!
Anonym
Sv: Noen som har røyket masse under hele svangerskapet????
22:49 16.11.2007
Hei du .

Skjønner såååå godt hvordan du har det.

Jeg røkte 20 om dagen før... redusert til 7 nå.
Kjempe dårlig samvittighet!

Finnes ikke synd på oss , men på babyene våre.

Men trøst deg med en ting , du er ikke alene..

Mange røyker du om dagen?
Fortalt jordmor om dette?

Klem meg.
Anonym
12:30 17.11.2007
hei:) jeg røyker 20 om dagen + - :(
jeg har nevnt det til jordmoren, hun sa at jeg burde redusere, men ikke noe særlig mere!
og til legen, da sa han bare at mange barn som blir født undervektig er på grunn av at mor har røkt under sv.k! ikke mye hjelp å få der nei.
og at barne faren har behandlet meg dårlig under hele svangerskapet har bare stresset meg til å røyke enda mere !

hvor langt på vei er du?

God klem tilbake
Anonym
20:20 17.11.2007
Jeg er 33 uker på vei.. Enn du?

Klem til deg :)
Anonym
17:01 18.11.2007
36 uker på vei... nå har barnefaren forsvinne også så det gjør ikke ting noe særli lettere heller!! Gruer meg til å føde alene :(

Klem fra trist
Anonym
17:40 18.11.2007
Kjære deg HI

Har ei søster som også ble forlatt under svangerskapet og vet hvordan du har det.
Men sånne mannfolk er ikke noe å spare på.

Men du sier du gruer deg til å føde alene. Har du ikke en nær familiemedlem eller en knall god vennine du kan stole masse på du kan ta med deg.

Jeg selv var med når min søster fikk ei lita tulle for et år siden.
Det er den største opplevelsen jeg har hatt.
Trode vel da at det var den eneste fødselen jeg kom til å få oppleve men i dag sitter her jeg med en voksen mage selv og venter et litte mirakel barn.

Hadde jeg vært vennine av deg så hadde jeg blitt med deg og delt denne store opplevelsen med deg.

Håper du finner den rette personnen til å bli med og masse lykke til med de siste ukene og fødselen.
eller føler du for en privat samtale så sender du meg en pm.

trøste klem kommer fra meg
nr1 kommer 5 april 08
23:40 21.11.2007
Jeg hadde gode venner,men nå har jeg ingen,,, jeg måtte kutte ut kotakten med alle jeg var venner med, jeg vet høres sprøtt ut, men sånn var barnefaren, og nå har han reist fra meg han også.. Skammer meg så for at jeg har tillatt meg selv å bli behandlet pp den måten, men jeg er selv oppvokst uten pappa, aldri sett han:( og pgv har jeg slik med meg selv og å stole på folk i hele mitt liv!! Så jeg fant meg i alt for at ungen min skulle ha pappan sin, selv om han kalte meg mye rart, slo meg skikkelig da jeg var 2 mnd på vei, og har mishandlet meg psykisk i alle disse mnd, nå sitter jeg og føler at alt er min skyld, han har fått meg til å tro det verste om meg selv, jeg vet ikke hva jeg skal tro, tenke eller føle nå lenger!! Jeg har blitt så utrolig svak.. ufattelig å si dette om meg selv, jeg var faktisk en stolt og selvstendig jente som på tross av alt var jeg fornøyd med det livet jeg hadde!!

Tusen takk for fine ord, setter pris på det!

Lykke til, og god klem til deg
Anonym
00:11 22.11.2007
Hei
Siter her nå å bare rister på hode,inger fortjener å ha det sånn.
Vi er for dyrbare til å oppleve dette.
Stå på du klarer dette!
nr1 kommer 5 april 08
08:46 22.11.2007
Reis deg opp , børst av deg , snart kommer det en liten skatt som trenger akkurat deg! Og da må du være klar :-)

Så bør du oppsøke hjelp , en psykolog. Snakk med jordmoren din , du har så mange rettigheter nå som du er gravid.

At samboeren din har reist fra deg , synes jeg høres mest ut som en befrielse.......
Anonym
09:24 22.11.2007
Singnerer på det anonym over her skriver.
Vet ikke jeg kjære hi om du har fått med deg mange av minne tråder som jeg har skrevet.
Der jeg selv har fortalt om det nye live jeg selv har fått etter å ha levd med en voldlig partner i flere år.
Så har du lyst til å dele erfaringer så kontakt meg med en pm.
Som jeg tenker om du bor langt unna så kansje du finner en god samtalepartner i meg.

Men sender deg mange klemmer!
nr1 kommer 5 april 08
11:32 23.11.2007
Hei HI. Jeg kan ikke si at jeg vet hvordan det er/har vært for deg dette her, men i den bransjen jeg har jobbet i har jeg sett mange sånne menn. En mann, din partner og barnets far skal ikke nekte deg venner og han skal ikke gå fra deg fordi du ikke gjør akkurat som han sier! Det er en menneskerett å selv få bestemme over sitt eget liv og sin egen kropp!

Jeg har røkt mye før - rundt 20 pr dag. Nå er jeg ti uker på vei og nede i 2-3 røyk pr dag. Samboeren min ønsker at jeg skal slutte helt og maser en del rundt det, men han kommer ikke til å gå fra meg selv om jeg ikke skulle klare det. I stede for å kjefte på meg så oppmuntrer han meg. Hver dag snakker vi om hvor mange røyk jeg har røkt og om hva vi kan gjøre for at jeg skal klare å kutte ned enda litt mer.

Gå ikke rundt å stress eller ha dårlig samvittighet fordi han mener du gjør noe galt. En graviditet skal være kos og hygge, ikke en tid full av angst og dårlig samvittighet.

Kos deg du!
rose_of_ice
21:21 23.11.2007
kjære du:-)

Du er ikke alene om å røyke under sv.skapet. forige svangerskap røykte jeg også ca 20 til dagen, nesten hele tiden. og jeg fikk en frisk fin gutt på nesten 4,5 kg og morkaken var helt fin:-)
mener ikke det er bra å røyke, men av og til er omstendigheten slik at det ikkje er lett å slutte....
Anonym
14:10 24.11.2007
så heldig du er, jeg håper barnet har det bra, jeg har kun lagt på meg 5 kg under svangerskapet, har tatt det opp med legen og han sier hele mage er bare unge, og at jeg har gått ed i vekt er helt normalt og at jeg ikke har oe å bekymre meg for, men jeg blir ikke helt rolig av de grunn,, ikke til barnet kommer ut og jeg ser at det vakre vesenet har det slik den fortjener å ha det,, alle mennesker store og spesielt de små fortjenner å ha det bra:)
Anonym
10:45 27.11.2007
Røyker fortsatt mye, 22 uker på vei... Lagt på meg 0 kilo hittil, men fått beskjed om at barnet mitt har det veldig bra, han var bra livlig når vi var på ultralyd. Han sparket til ultralydapparatet.
Mannen min er veldig sur på meg pga røykingen, for han har på en eller annen måte klart å slutte. Skulle ønske jeg fikk sette på meg et røykeplaster eller i de minste tygge litt røyketyggegummi.
Vil ikke at småen skal ha nikotin i seg, men på en eller annen måte får jeg ikke dette til. kjenner mer røyksug nå enn før, det er det værste..
Kan ikke noen komme frem til en kur?
NoClue
14:52 27.11.2007
Er selv en røyker trappet ned en del.
Røyker ca 10 om dagen,og samvitighetene slitter i meg!
Hvor mye røyker dere andre?
Anonym
15:03 27.11.2007
Ligger vel på 10 jeg også...
Anonym
19:58 27.11.2007
hadde det ikke vært for mannen min hadde jeg sikkert vært på 20, men ligger vel på 10 +
NoClue
22:35 27.11.2007
røyker 20 om dagen :(
Anonym
23:26 27.11.2007
hvor langt er dere på vei?

Jeg er i uke 34 , og røyker som nevnt tidligere 10 om dagen...
Har ikke snakket med jordmor om dette , har dere?
Anonym
17:15 28.11.2007
38 uker på vei, og røyker fremdeles 20 om dagen uff..
Anonym
00:34 29.11.2007
Jeg er og 38 uker på vei, og er godt oppi en 20 pk for dagen :s Det gikk bra med første mann, og denne er estimert til å bli godt over 4 kg. Det er INGEN unnskyldning for at jeg skal fortsette å røyke. Men klarer det bare ikke. får helt panikk og røyker ennå mer om jeg tenker på å slutte :( MEN skal ikke ha røyk med meg på føden, så satser på at jeg kan klare å slutte på sh... Lykke til alle sammen :)
Anonym
09:45 29.11.2007
Ja nei jeg skal heller ikke ha røyk med på sykehuset.
Å jeg skal heller ikke ut å røyke under fødselen what so ever!

Men jeg må få si , jeg synes det er deilig å høre at det faktisk er andre som fremdeles røyker! Rart sikkert , men det blir litt trøst.

Det er HELDIGVIS et fåtall av oss som røyker under svangerskapet.
Men de få jeg møter på..da føler jeg meg bedre.

Har dere røykere tenkt noe på om hvordan dere gjør det under ammingen?
Anonym
20:43 29.11.2007
har hørt at man skal ikke røyker 2 timer før amme tid. men jeg har ikke noe erfaring med barn og amming fra før, trodde man skulle amme hver gang dem gråter jeg..
det er sååååå godt at det er kun folk som er i samme sko som meg som har skrevet på dette innlegget:)
Blir så lei meg når jeg leser hva mange mener og ikke mener, jeg tror vi alle her som røyker har ganske dårlig samvittighet, så det er straff nok for oss, trenger liksom ikke mere da..

Lurer veldig på hvordan jeg skal gjøre det under amminga jeg også!!
Anonym
22:48 2.12.2007
Hei
Jeg er bare 8 uker på vei, og til tross for at jeg ikke er særlig kvalm eller noe, har jeg klart å redusere fra 20 om dagen til ca 1 annenhver dag. Er utrolig stolt over meg selv, men så har jeg da MYE støtte rundt meg!
At du, trådstarter, ikke klarer å slutte, må du ikke kjefte for mye på deg selv for. Dessverre er det ikke alle forunt å ha en perfekt graviditet, og så mye vondt som du har opplevd, er det ikke rart at du sliter med motivasjonen. Jeg håper du føder et nydelig, friskt barn likevel, og at du selv også får det bedre med tiden.
Jeg har også vært i et voldelig forhold, men kom meg ut av det, og har nå en flott forlovede. Så innimellom glimter livet til med litt solskinn til sånne som oss også! =) Håper du holder ut til at den tiden kommer!
Epona & julispiren
09:49 4.12.2007
Men dere som er i 3 trimester. Røyker dere full og fast enda?
Tenker dere noe over fødselen , og babyen inni magen nå?
Og første tiden etter fødselen....

Jeg røyker vel ca 10 om dagen , er i uke 35 + 2 . Jeg tenker masse på det jeg nevnte , jeg kommer sikkert til å bekke over av dårlig samvittighet når jeg ser babyen....
Så sliter jeg veldig for tiden , med å skjønne at det faktisk mest sannsynlig kommer et barn ut av magen min.. Hvilken tilstand er den i... Jeg sliter noe fryktelig for tiden. Skikkeli Skikkelig. Vær natt våkner jeg , og føler på meg at en fødsel er nærmere enn hva jeg er klar over.. å da tenker jeg : Nei nei nei , jeg er ikke klar for dette!! Ikke for å bli mor , men å se resultatet av hva jeg har gjort!
Anonym
12:23 5.12.2007
Hei jeg er 12 uker,å har ikke klart å sluttet.. syns det er utrolig vanskelig,blir stresset bare av å tenke på att jeg må slutte helt,å d er ikke lettere med en mann som sitter å sier hva jeg gjør med barnet hver gang jeg tar en røyk. Det gir meg veldig dårlig samvittighet,men jeg bare klarer ikke slutte helt,røykt ca 20 stk før jeg ble gravid å trappet ned til 5 ca med engang jeg fant ut jeg va gravid... Noen som har noen råd om hvordan jeg kan takle min mann?????? holder på å sprenge....!!!
Anonym
01:52 8.12.2007
Jeg var største stor røykeren ever,jeg!!! Røyka ca 25-30 pr dag. Fikk røyk billig der jeg jobbet 7kr pakka så det var enkelt kjede røyke seg.
Men etter jeg fikk vite at jeg var gravid sluttet jeg en uke
etterpå... Tror det er bare noe du MÅ bestemme deg for... Det er trosalt et barn som ikke kan stå ansvar for at mor gir babyn sin nikotin... tenk nøyye over det jenter... lykketil!!!
wiggity wack
15:24 9.12.2007
HEI:)
Jeg er personen som har skrevet hoved innlegget!!
Hadde termin 16.12.07, men natt til Tirsdag skjedde det noe, jeg gikk rund og var så urolig, turde ikke gå og legge meg, klokken ble 24:00 jeg gikk inn på rommet og begynte å pakke hente settet til babyn og ting til meg selv, så tenkte jeg jeg at resten kan jeg gjøre i morgen, pluteselig var klokken 01:30, jeg la meg på sofaen, fordi jeg hadde en rar følelse om at hvis jeg legger meg så kommer jeg til å føde i senga,i det jeg la meg ned så begynte vannet og gå, jeg trodde jeg tissa på meg, det føltes veldig slik, men det bare rant og rant masse vann og jeg skjønte hva som var på gang..... jeg ringte og vekte mamma,, hun ringte til ei venninde av henne, dem skulle kjøre meg til sykehuset, tar ca 1 time og kjøre, jeg tok klærna som jeg hadde gjort klart og gikk ut tenkte jeg kunne gå mot bilen, for unegen kan komme når som helst.. bilen kom, hun som kjørte ringte etter sykebilen, så fikk vi beskjed om å kjøre til sykehuset og derfra kjøre i ambulance.. Jeg ristet av smerte og kulde, fikk så frysninger... turen virket som en evighet...
Vi var framme rundt kvart over to, ble kjørt opp til Føde.
Riene ble bare sterkere og sterkere, timene gikk og jeg ble bare mer og mer sliten, Jordmor tilkalte legen, fordi hun så at jeg kom ikke til å klare så mye mer...Hun sa jeg skulle få Epiduralbedøvelse, og det fikk jeg, det ble mye bedre smertemessig, åpninegen var så kraftig liten, fikk dryp til å sette i gang riene, men fosterlyden ble så svak, så hentet dem apparat og puttet en tråaktig ting inn i kjeden som skulle festes på barnets hode, hun trengte overvåking... hoddet hadde begyt å komme ut, men tiden var knapp, alt gikk så galt..... pga. at hodde var såpass langt nede, men alikevel ikke lang nede nok til å komme ut så kunne dem ikke ta keisersnitt heller, vi prøvde alle slags metoder,, 3 jordmødre, legen og barne pleieren gjorde alt dem kunne, og jeg hadde ikke helt kontroll på riene, men til slutt så måtte jeg presse på alt jeg kan, om så det var det siste jeg gjorde, ikke med tanke på meg, men på ungen!! Og til slutt så kom hun, men det var ingen lyd, jeg turde ikke snu meg, og mamma og venninda hennes var så stille, 3 jordmødre løp avgårde med henne i fullfart og jeg ba Til gud i det stille om at alt skulle gå bra med babyen min.
Tok ikke så lang tid, men for meg var minuttene en hel evigehet, så kom dem, jeg hørte skrikk :) dem kom og la henne opp på brystet mitt:)
Hun var såå liten, og jeg gråt og da mener jeg hyll gråt, da begynte dem og Gratulere meg:) Dette er den største opplevelsen som finnes, hun veide 2530 kilo og var 46 cm lang, så liten og såå søt:) Helt frisk, alt var 100% bra med alt!!!
Hver gang jeg ser på henner så kommer tårene, samvitighetten er ikke til å bære:(
jeg tennker at kanksje det var pga røykinga, men det vet jeg ikke!!

Tenkte bare jeg skulle dele min opplevelse med dere som vil høre/lese!

Lykke Til alle sammen og takk for alt dere har delt med meg :)
Anonym
23:57 9.12.2007
Fint at det endte godt, men faren er jo ikke over ennå.....Det er jo et prematur barn det er snakk om her. Dem kan jo bli rammet av litt av hvert i og med at dem er svakere og at immunforsvaret deres ikke er helt bra.

Men legene er jo så flinke nå, så du har nok ingen ting å være redd for.

Ps: Det var forferdelig mangen skrivefeil i innlegget ditt..... Men det kan jo være du har dysleksi for alt det jeg vet.... :s
Anonym
00:26 10.12.2007
MANGEN skrivefeil!! Lurer på hvem som har dysleksi...

Se bort i fra slike kvalme innlegg som hun over her. Herregud det er sikkert en deilig følelse å gjøre folk redde. Du må jo ha seriøse fritidsproblemer som sitter og skriver slikt. Lurer på hvilke foreldre som har oppdratt deg. Og alt tyder jo på at du også kommer til å oppdra barna dine slik. Stakkar barn..

Til deg som har skrevet hovedinnlegget vil jeg si: FLOTT å høre at alt gikk bra med deg! Jeg har 4 uker igjen til termin, og jeg gleder meg. Kjenner på meg at han vil ut nå. Veeeldig aktiv! Kos deg med nurket:)

Klem klem

Mimicik
01:00 10.12.2007
Tenk å skrive noe sånn som anonym lenger opp her!! Er du lege kanskje? For lærer er du jo ikke. Det ser vi på skrivinga di!! Kjerring!

Til Hovedinnlegger: Gratulerer så mye med jenta:) Kan tenke meg du er lykkelig nå. Jeg røykte i hele svangerskapet. Klarte ikke å kutte ned noe som helst. Men jeg er rimelig sikker på at jeg skal klare det neste gang, for jeg skal innrømme at samvittigheten min ikke var god når jeg endelig fikk se det lille nurket mitt:)

Det er mange som har gjort dette første gangen. Flere av venninnene mine kuttet heller ikke ned, men det er noe med det at første gangen klarer man ikke helt å forestille seg hva man får etter 9 mnd.
Man vet om farene ved å røyke når man er gravid selvfølgelig, men klarer ikke å kutte ned alikevel.
Jeg røykte 20 om dagen, og datteren min var godt over 3 kg når hun kom til verden. I dag er hun snart 1,5 år og den blideste og friskeste jenta. Ikke vært dårlig en eneste gang siden hun ble født.

Nyt tiden når hun er liten, for tiden går så altfor fort.
Masse lykke til:)
Anonym
01:42 10.12.2007
Dykleksi ??

Vet du hva helt utrolig hva ekelte mennesker sliter medm det synd det..
Jeg grått da jeg skrev innlegget,jeg var mer opptatt av det jeg følte enn å STAVE riktig!!
Beklager at du ikke var fornøyd med skrivinga, men jeg er kanskje ikke så perfekt som du ??

For meg er det mye viktigere å være et godt menneske enn å prøve å rette på alle andre, men som sagt og ganske godt sagt av den som en gang sa "Dem som ikke synder, skal heller ikke kaste sten"

Så være så snill... jeg øsker ikke slike som deg på dette innlegget her, takk på forhånd!!
Blir for barslig for meg rett og slett,
ville jeg satt stor pris på om dere som må kvarulere og dømme alt og alle ikke skrev noe som helst!!!

Til dere andre Tusen tusen takk , setter stor pris på deres fine ord!!
Det er godt at det finnes mange flotte mennesker der ute, for hadde det vært flere av dem onde ville denne verden gått under for legst.

Koser meg masse med jentungen og hun er sååååå NYDEELIG :)
Anonym
10:47 10.12.2007
Anonym 23:57
Først så må jeg si at du bør få deg flere kunskaper om prematur fødsel.
Det blir ikke regnet som prematur etter uke 37.
Helt normalt å føde 14 dager før termin og opp til 14 dager etter termin.

Til HI
Gratulere så mye med den lille tulla di.
Har følgt med tråden din og tenkt mye på deg.
Kos deg mye med henne i tiden fremover,og ikke tenk for mye på ting som har skjed i svangerskapet ting som har blitt gjort er gjort og kan desvere ikke gjøres andeledes.
Det viktigste nå er at jenta di får en trygt sammens med deg i tiden fremover.
Lykke til!

klem
Anonym
12:56 10.12.2007
helt normalt å føde 2 uker før og 2 uker etter termin.
hva skal man legge skylda på for dem som er røykefrie og føder for tidlig da lurer jeg på??
så fort man røyker så legger folk skylden på at det er pga røykinga, synes det er litt dumt. skal man legge skylda på mor for at hun spiste for mye sukker fordi ungen blir født overvektig og med sukkersyke da eller?? mye rart som blir komentert av uvitende mennesker som ikke helt skjønner hva dem prater om!

man burde heller prøve å gi litt støtte til hverandre og ha forståelse, enn uten å tenke videre prøve å dømme, hvem er det som gir deg rett ANONYM 23:57
til å i det hele tatt uttale deg på den måten der?
tydelig at du har problemmer med et eller annet.

Anonym
13:28 10.12.2007
Hei Hi
Gratulere med ei jente.
Fint å høre at du ikke var alene under fødselen.
Ser at du var litt redd og at fødselen din stoppet litt opp men det skjer for mange og når det skjer kan babyen bli litt stresset og det kan påvirke fosterlyden og da er det viktig å få ut den lille så fort som mulig og da kan alt virke litt dramatisk.
Men nå må du og jenta di kose dere masse sammen.
Men at du røyket i svangerskapet kommer også sikkert å ganage deg i tiden fremover men du skal ikke tenke på dette nå.
Som et ortak vi har er spist er spist og gjort er gjort.
Nå må du ha en riktig god jul og som sagt kos deg masse med den lille!
nr1 kommer 5 april 08
14:58 10.12.2007
Hjertelig takk :)
Ønsker deg en Fortreffelig Jul med masse varme og glede sammen med dem du er glad i :)

Klem!
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------