For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Leser saakte! 9 år
11:16 15.11.2007
9-åring som leser saaaaaakte..... NYTT 10:45 15.11.2007
Jenta mi på 9 år leser veldig sakte. Hennes bror i 2, kommer til å ta henne igjen tror jeg. Hun vil helst bare fargelegge og leke. Og SOMLER og lekser tar så unødig lang tid! Hun finner på grunner til å krangle med meg, om det og det blir bare tull. Jeg er jo selvsagt bekymret for de andre fagene også, for hun MÅ jo lese. Hun leser 17 ord i minuttet!!! Det er saaakte!
Hun byttet skole nå når hun begynte i 4. Det har gått kjempefint. Jer har sagt ifra om lesingen hennes. De er ikke bekymret, en vi se det an litt.
Vel, det er jo ikke deres barn som vil muligens henge etter hele skolegangen og slite og ikke få det til. Jeg føler at det ikke er grunn til å "se det an". Hun leser dårlig og burde ha ekstra hjelp.
Har noen av dere erfaring, god eller dårlig? Jeg tenkte at det kanskje kunne være noe å kontakte ppt for også, for å få veiledning for min egendel i hva jeg skla gjøre med henne.
Tror du ikke jeg har tenkt på dysleksi? hehe, Joda, har tenkt på det, men det er nok ikke det, hun leser helt riktig, og skriver riktig. Det går bare sakte. Har hatt hørselstest også. Og de vanlige synstestene. Det er nok ikke det. Men snakket fakta meg tilfeldigvis med en som har god peiling og erfaring på området, så vi skal prøve hans metode som har vært meget vellykket på andre som har lest sakte!!
Jeg ser lys!! Yes!
17 ord i minuttet, er det noe de har funnet ut ved hjelp av lesetester på skolen? Og er de IKKE bekymret??
Kontaktlæreren til min 4-klassing sa at den kritiske grensen er på 40 ord i minuttet, og denne mente han var alt for lav. Og hun ligger jo langt under denne. Jeg ville tatt kontakt med skolen igjen, for det er bekymringsverdig ja...
Det du som forelder kan gjøre er å oppmuntre henne til å lese, gjerne lese for henne dersom hun liker det. Er hun interessert i lydbøker??
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem