Her kan du som lurer på et brudd er i ett eller er ferdig med ett utveksle erfaringer på godt og ondt.
Slit det med helsa!
Vennlig hilsen jordmor Siri
Min mor skal skilles og jeg må hjelpe henne.....trenger hjelp av en sosionom eller noen som har vært gjennom noe lignende!
09:43 15.11.2007
Hei! Jeg er 25 år og har en mor som har bestemt seg for å skille seg. Forholdet mellom de har ikke vært det este de siste åra. Han er en dominerende person og har klart å ødelegge henne psykisk ned. Hun er nå blitt lagt inn på en psykist avdelig for å få proff hjelp. Hun vil ikke flytte hjem igjen og trenger et sted å bo. Hun kommer til å bo hos meg inntil videre. Men hvordan gjør vi med bostøtte? Er det bare å søke eller er det noe mere jeg må hjelpe hennen med. Som sagt hun er deprimert og langt nede, men på bedringsvei.HUn vil gjerne få sitt eget lille krypinn. Da jeg snakket med en sosionom, sa hun det var bare å levere skilsmissepapirene på et sosialkontor og søke om bostøtte. Så langt er det greit. MEN hun bor i Lørenskog og vil flytte inn til Oslo. Skal jeg uansett søke i Lørenskog eller OSlo? Dette har nok ikke noe med barn å gjøre det er bare meg. Men jeg har utrolig vondt i å se henne sånn som hun er og vil så sårt hjelpe! Håper noen kan gi meg noen tips!
ha en fin dag folkens!
Anonym
Sv: Min mor skal skilles og jeg må hjelpe henne.....trenger hjelp av en sosionom eller noen som har vært gjennom noe lignende!
13:17 17.11.2007
Vil tro hun må søke om bostøtte der hun er folkerigisterregistert. Skal hun bo i Oslo bør hun kanskje melde flytting dit?
Anonym
Sv: Min mor skal skilles og jeg må hjelpe henne.....trenger hjelp av en sosionom eller noen som har vært gjennom noe lignende!
16:42 29.12.2007
Hei! Jeg studerer til sosionom og har hatt praksis på et sosialkontor i Oslo. Der jeg var plassert, praktiserte de slik at man må alltid søke bostøtte\sosiale stønader i den kommunen man står registert boende i, i folkeregisteret. Det er altså først når hun har flyttet til Oslo at hun kan søke der for å ha rett på noe fra Oslo kommune. Hun må altså søke fra Lørenskog så lenge hun er bosatt der.
Men det som kan være lurt å tenke på er at når hun da evt flytter(dette gjelder kun evt sosialstønad, ikke bostøtte) er at hun må snakke med sosialkurator på nytt igjen i den nye kommunen, så hvis hun tidligere har hatt tungt for å søke hjelp fra sosialkontorer, kan det være vanskelig å gjøre dette om igjen på en helt ny plass, og i så måte kan det være lurt å flytte før man søker etter penger. (men det er en sak dere må vudere ut fra situasjonen, det var vel egentlig bostøtte du lurte på om).
Når det gjelder bostøtte må man levere husleiekontrakt\eierkontrakt for å få godkjent boutgiftene. Husk at det er spesielle krav til størrelse på leilighet(tror det er minst 40 kvm eller no, sjekk på husbankens sider). Forøvrig har det kommet nye frister for å søke bostøtte nå, med månedlige vedtak i stedet for i kvartalet, så det er positivt! På husbankens sider kan man også beregne bostøtte og sjekke hvor mye man evt har krav på.
Håper dette var noe til hjelp, litt sent svar men.
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem