Her kan du utveksle erfaringer rundt det å være alene, få tips om fine turer man kan dra på og rettigheter du kanskje ikke var klar over at du hadde. Få støtte og sukke litt selv også.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Han vil bo hos far.........
11:47 14.11.2007
Jeg har 2 sønner på 8 & 10 år, og har hvert alenemor i 6 1/2 år. Far til barna er nå blitt gift og har akkuratt fått en liten baby, fra før har konen hans et barn på 5år. Jeg har vel nesten alltid tatt det for gitt at barna skulle være hos meg, men nå har eldstemann bestemt seg for å flytte, og jeg sitter her med en tung stein i magen..... Jeg har sagt at han må gjøre det han vil, jeg kan ikke tvinge han til å bo sammen med meg, det siste året har han snakket mye om å flytte til far, men nå er det liksom bestemt. Jeg og far har veldig god kontakt, så det er ikke problem, men jeg kommer til å savne ham sånn, og jeg tenker også på hva folk vil si.....bor i ei lita bygd, og når et av barna mine flytter så blir det helt sikkert mye snakk om hvilken mor jeg er. Minstemann, han vil ha det slik som det er, men det er så synn å skille dem også synes jeg. Men jeg håper at eldstemann vil komme tilbake til meg da, viss ikke så er jeg redd yngstemann flytter også. Akkuratt nå synes jeg nok ganske synn på meg selv også, men jeg prøver tenke litt fornuftigt, det viktigeste er jo at barna har det bra, og nei jeg er nok ingen perfekt mor. Selv har jeg samboer....men vi bor vel sammen mye pga økonomien, han jobber mye og stiller aldri opp for barna, viss jeg trenger litt hjelp. Jeg føler at livet mitt er bare et eneste rot, noe jeg må prøve sjule for barna, så flytter de til far får de nok en følelse av mer familieliv. Det innebærer også å flytte på ny skole. Kan noen bare skrive noen få ord, kansje jeg føler meg bedre:/
Anonym
Sv: Han vil bo hos far.........
18:19 16.01.2008
Ja, selvfølgelig er det trist, men tenk på hvordan det er for alle fedrene rundt om i landet vårt.
Mor har jo faktisk ikke mer rett på barnet enn far. Barna må selvfølgelig komme først.
Det er jo ikke sånn at dere mister kontakten heller, sønnen din kommer jo på besøk innimellom.
Bor dere veldig langt fra hverandre da? Kan dere ikke prøve ut en 50/50-ordning først?
Og bare for å ha sagt det... Jeg ville aldri la min datter flytte fast til sin far (selv om barnefar med jevne mellomrom truer med det). Han har ny familie, vi er kun to. Har vært alene med henne nesten hele livet hennes, og kan ikke se en eneste grunn i hele verden for at dette skal endres.
Det er jo når de 12 år at de skal kunne ytre meningen sin og bli hørt, men det betyr ikke at man nødvendigvis skal gjøre som barnet befaler. Synes likevel du er tøff som hører på gutten din. Jeg hadde ikke klart det.. Men kanskje forskjellen ligger i at du har to, jeg har bare èn..