Her kan du som har ett barn som sliter med maten utveksle erfaringer med andre. Sjekk også vår artikkel om barn med spisevansker inne på temasidene på BarnetMitt.
Vennlig hilsen jordmor Siri
Spisevansker hos barn
08:51 10.11.2007
Først av alt vil jeg si at jeg skjønner hvor desperat du er. men jeg håper du ikke har gjort alvor av fosterhjem....
Jeg er vokst opp med en bror som er akkurat lik sønnen din i matveien.
Etter filming, psykologer, gjentatte ulike oppskrifter til en hver tid - ble han tatt med til homeopat. Der var beskjeden tydelig. Ikke mas, press, eller vis hvor oppgitt du er!!!! Det er første bud. Spør han hva han vil ha til middag, og lag det han vil ha. Ombestemmer han seg ved bordet får han ikke noe annet. Selv om han er tynn, overlever han å hoppe over et måltid. Vi har i alle år hatt to midager. Broren min er 22 år, har aldri spist suppe, rene poteter eller pasta/ris , kjøttkaker ol. Han er blitt en flott,men smal ung mann (veldig smal, men ikke undervektig), som studerer til ingeniør, og er kjempegod i fotball!! Fremdeles spiser han bare den og den type pizzaen, 3 pålegg på skiven, og er lite interessert i noe utforsking. Men homeopaten sa han vokser det av seg, og vi ser tendenser til at han ønsker å gjøre noe med situasjonen. Vi ser jo også at dette er et sosialt problem for han, kanskje akkurat derfor ønsker han å endre mønstreret sitt.
Hold ut, ikke la deg stresse. Overse han når han "skaper " seg, ikke kommenter spisingen hans i det hele tatt.
Det kan bli en lang prosess, men det klarer du=)