Her kan du komme med sukk og løsninger og undringer på hva som er lurt å gjøre både med egne barn og andres barn når det kniper, det hender jo det! Eller om du har noen oppskrifter som har fungert særs bra, så del dem gjerne med oss andre som sliter litt:-)
Vennlig hilsen jordmor Siri
ukepenger til 13 åring
18:51 7.11.2007
Hvor mye bør ei 13 år gammel jente ha i ukepenger? Og bør hun "jobbe" for pengene?
Hei:)
Min personlige mening på dette,er at JA, hvis din 13 år gamle datter vil ha ukepenger bør hun også jobbe for de og gjøre seg fortjent til de..
Det kan for eksempel være at hun hjelper til med lettere husarbeid, som støvsuging,tørking av støv,gå ned med bosspannene og hente de når de er tømt. osv!
Kun fantasien som setter grenser:)
Når det gjelder hvor mye ukepenger hun skal få,kommer jo ann på innsatsen hun legger i det og omfanget:)
Enklere sagt enn gjort, at 13-åringen skal gjøre noe for ukepengene. Har selv forstått at min datters venner ikke trenger å jobbe for ukepengene og da føles det urettferdig for henne at vi krever dette av henne.
Har hørt fra andre at de mener at barn bør delta i familiens gjøremål uten å forvente noen "lønn" for innsatsen.
Selv er jeg usikker på hva en skal gjøre for å få den rette motivasjonen, at barnet skal ha lyst til å føle seg som en del av fellesskapet ved å delta.
Jeg prøver og prøver og prøver men føler at jeg stanger hue i veggen hver gang. Nesten som å begynne på startstreken hver gang en skal be om noe hjelp.
Har forsøkt med en skrevet liste for alle i familien hvor barna ble belønnet med et visst kronebeløp pr utført ukesoppdrag men at de fikk trekk pr ting de ikke utførte som avtalt. Dette ble vanskelig å holde oversikt over og det ble aldri noen suksess.
Vedr ditt spørsmål om hvor mye ukepenger synes jeg at det burde holde med kr 200 i mnd / kr 50 i uka. Så går det ann å overraske litt ekstra om barnet har vært ekstra flink.
NATTI
Anonym
Sv: ukepenger til 13 åring
14:53 26.04.2008
Dette med om ungdom bør jobbe for ukepengene er en stadig tilbakevendende debatt. Noen mener at ja, selvsagt skal man knytte lønn til innsats. Da blir det jo også logisk å trekke i lønn når oppgavene ikke er utført, og det er en tydelig regel som alle forstår. Har du ikke gjort jobben får du ikke lønn heller.
Andre mener at husarbeid ikke er betalt arbeid, og at barn bør lære seg å delta uten å forvente lønn for alt de skal gjøre.
Hos oss har vi landet på alternativ 1. Vi knytter lønn til innsats. Vår 14-åring får ikke ukepenger, men månedspenger. I tillegg fyller vi på kontantkortet på mobilen hver 14. dag. I bytte for dette har h*n en del plikter i huset.
Hva og hvor mye din 13-åring skal gjøre, må dere forsøke å bli enige om i familien. Min erfaring er at det hjelper godt på motivasjonen at ungene selv får være med å velge arbeidsoppgaver.
Hei! Har hun ikke hatt oppgaver i hjemmet før nå???
Jeg har mindre barn (8 og 5) og har innført enkle arbeidsoppgaver som de skal gjøre i løpet av uken. Ukepenger er enn så lenge av mer symbolsk art, men dette vil jo øke med tiden.
Jeg tenker at alle må ta i et tak hjemme. Jeg vokste opp med en pappa som jobbet mye og mamma var husmor og gjorde alt hjemme. Da mener jeg alt! (Til og med truser ble strøket!!) Dette går ikke i dag med begge i arbeid og det må også barna lære og ha forståelse for.
Det handler ikke bare om å få ukepenger, men også om å finne tid til aktiviteter. "Hjelper du til, får vi bedre tid til det du vil."
Jeg må bare spørre dere som har eldre barn: foruten kontantkort, hva bruker de pengene til?
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg.
Klikk her for å logge inn eller bli medlem