For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Hvor mye i ukelønn?
18:42 7.11.2007
Min eldste datter fylte 13 år 1 november. Og diskusjonen ukepenger har igjen kommet på bane. Ja jeg vet jeg ikke hører inn i denne kategorien med henne, men jeg tar meg friheten... Hvor mye syns dere hun bør ha i ukepenger, og hva skal hun ilegges for "jobb" for dette. Jeg mener barn bør ha plikter hjemme, og at ukepenger bør være en slags lønn for dette, men hvor mye? Takknemlig for svar.
Min ene sønn ble 14 nå, han vasker litt i huset en gang pr uke, går med søppel i ny og ned, tømmer oppvaskmaskinen og hjelper meg med hu lille da jeg spør. Han får 400 i mnd + 200 på mobil.
legger da til a jeg kjøper klær til han.
Hva skal ukelønnen dekke? Kontantkort til mobilen, blader, godteri, kinobilletter, bussbilletter, klær? Hva dekker dere, og hva må hun dekke selv? Det mener jeg at du kan ta med i vurderingen når du skal fastsette beløpet.
Likedan må du jo også vurdere hvilke plikter du vil gi henne. Lønn og ansvar henger gjerne sammen, for voksne også.
En tommelfingerregel jeg vet mange følger er 10 kr pr år, altså at en 10-åring får 100 kr, en på 11 får 110, osv. Det vil gi 130 for en 13-åring.
har gutt 8 år og jente 9 1/2. Hos oss har vi hatt strek-system i nesten 1 år. Her opparbeides penger for søppeltømming, henta post, legge på plassklær, handle, pugge gangetabeller, diktater osv. de oppnår altså penger for innsatsen sin. I tillegg skjer det at vi gir dem ekstra oppgaver, som gir ekstra i kassa.... som regel tjener de opp mellom 25-50 kr pr uke....