BarnetMitt: 6-8 år
For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
6 åring med konsentrasjonsvansker |
13:49 7.11.2007 |
|---|---|
Vi har en 6 år gammel gutt som sliter veldig med store konsentrasjonsvansker. Dette gjelder så og si på alle områder. Han glemmer konstant beskjeder han får. han kan få 4 beskjeder om å gå på badet å vaske seg f.eks. han går opp på badet, men der kan han bli stående i 5 min, helt til han kommer ned igjenn å spør hva det var han skulle gjøre. Han sliter veldig på skolen. Har veldig vaskelig for å ta imot beskjeder, og vaskelig for å konsentrere seg en hel skoledag. I tillegg sliter han med å få kompiser. Han er enebarn, og jeg lurer på om det hart mye med saken å gjøre, men han klarer rett og slett ikke å samarbeide med andre barn. Han tar fra dem leker, og slår om han ikke får det som han vil. Når han er på fotballtrening og andre ballspillaktiviteter på fritiden klarer han helle rikke konsentrere seg om beskjedene han får.. Merker veldig stor forskjell på han og andre barn på 6 år etter at han begynte på skolen. Henger etter med mye småting som f.eks tørking etter at han har vært på do. det begynte han med for bare 4 mnd siden, og han spør ennå om hjelp. I tilegg klarer han ikke å huske vanlige rutiner som gjøres hver dag. Hver eneste morgen og hver eneste kveld spør han hva han skal gjøre når vi er på badet med kveldsstell. Når vi da sier det vet du selv må han tenke seg veldig nøye om og kommer på at han skal pusse tenner vaske seg og kle av seg. Er ikke dette uvanlig til 6 år å være? Må også nevne at mor og far har delt omsorg 50/50. Han er en veldig sår unge. Begynner å gråte med en gang noen ting går i mot han. Hvis han ikke finner noe, eller ikke får til. I det siste har vi begynt å være strengere mot han. /han har vært ganske dullet med hele livet av begge parter) Vi setter krav til han, at han skal slutte å syte for hver minste lille ting, og er også strengere når det gjelder at han må tenke selv. Sier nå må du stoppe opp å TENKE deg om, så vet du hva du skal gjøre. Er også nøye på å få han til å roe seg helt ned å se han i øynene og gi han en beskjed. Men ennå da får han det ikke med seg. I det siste har han også blitt veldig "frekk" svarer oss når vi er strenge og kan få ganske så store raserianfall. Jeg er skikkeli bekymret for han. Han får ingen venner på skolen, og han plages virkelig med å konsentrere seg. Er det noen som har opplevd det samme og som har gode råd? |
|
| Anonym | |
Sv: 6 åring med konsentrasjonsvansker |
19:13 7.11.2007 |
|---|---|
Min sønn var slik, han har diagnose adhd Men det er vanskelig å si om det er det som er problemet her, han må jo gjennom en lang prosess for å finne ut av det Uansett, du bør kontakte skolen og informere de hva du ser, og så får de evt ppt til å komme inn og observere Lykke til videre =) |
|
| tåa =) | |