Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 9-12 år

For dere med barn mellom ni og tolv år. Her kan dere diskutere og utveksle erfaringer.
Har du råd til meg?
23:46 6.11.2007
Jeg føler meg rådvill og at jeg rett og slett har mislykket som mor,
da min sønn på 10 år ikke respekterer meg,
eller gjør det han blir bedt opp..
Jeg blir såå sliten av å si ting hundre ganger, før det blir gjort,
og lekser må jeg som regel sitte ved siden av han, og purre på han,
for at det skal bli gjort...
Jeg har lenge vært usikker på om han har ADHD, eller om han bare er en veldig aktiv gutt,som ikke "har tid" eller gidder å gjøre lekser, eller andre "kjedlige" ting.

Han ligger etter i norsk, lesing og skriving, mens matte er han flink i..
Jeg føler ofte at han kan hvis han vil, men at han ikke gidder.

Det er flaut å gå bort på besøk, da han plutselig svarer meg "klysete" eller andre.
Jeg personlig trur han svarer sånn for å tøffe seg, og trur han er tøff, men hvordan skal jeg få han til å skjønne at det er ufint, og respektløst å svare sin mamma sånn...Selv er jeg ikke stygg i munnen, og aner ikke hvordan jeg skal få han til å forstå.

Kjenner noen seg igjen,
er gutter i 10 års alderen sånn?

Jeg maser og maser om lekser, eller om at han skal rydde opp etter seg..
Han svarer frekt, og det virker som han ikke skjønner selv, at han er frekk i munnen, selv om jeg snakker til han hver gang, han svarer stygt eller er respektløs i svarene sine..

Jeg tenker fram og tilbake ang ADHD, og det har jeg gjort siden han gikk i barnehagen, forde han har alltid vært en strikkball...Hvis han ikke blir ropt inn, kan han være ute i 8 timer i strekk..

lekser kan ta laaaaaang tid, forde han på hentes inn, og mases på...Forde han begynner å leke med blyanter eller brette fly eller tegne i stede.,.

Han har så å si aldri sovet en hel natt, uten å våkne, minst 1 gang..
Da er han som regel tørst, og drikker vann..Enter roper han til han får svar, eller så kommer han inn i til meg..

Noen som kjenner igjen sin 10 åring på dette?

Er jeg for lite streng kanskje?

Håper på noen tilbakemeldinger:)
mortilG
Sv: Har du råd til meg?
14:22 7.11.2007
Hvis du tenker veldig mye på ADHD, kan du vel få ham utredet? Da får du i det minste noen svar, enten har han ADHD eller så har han det ikke. I siste fall så kan du jo slå det helt bort og evt lete etter andre årsaker.

Siden han er 10 år burde han jo være så stor at han kan forstå dine og andres reaksjoner på klysete svar og ufin oppførsel, så jeg tenker vel at det er andre ting som ligger bak. Han burde jo også være stor nok til å kunne la være å vekke deg om natta, og f.eks. finne seg vann selv.

Men aller mest tenker jeg at du må slå fra deg skyldfølelsen! Du er slett ikke mislykket.

Lykke til.
Filifjonka
SØK RÅD, ikke bare her, men profesjonelt.
11:32 8.11.2007
Kjære Mor til G,

Kvitt deg med skyldfølelsen og sett i gang! Ellers sliter du deg ut og det er hverken du eller din sønn tjent med.

Det høres ut som det ikke er en medhjelpende partner inn i bildet og dermed trenger du hjelp utenifra.

Den finnes og skal brukes akkurat nå, når det stopper opp ;-)

Først tar du en prat med din (eller din sønns) fastlege og drøfter problemet. Så følger du opp enten i retning ADHD-utredning eller ved hjelp av helsesøster/PPT tjeneste.

Du er ikke en dårlig mamma, tvert i mot en ordentlig løvemor som innser at noe skurrer, men du er nødt til å handle fordi dette går ikke over av seg selv.

Du kan gjerne involvere barnet ditt og si at dere må finne ut av en del ting sammen, ellers så får han bare en sliten mamma i steden for en mor med overskudd.

Ring i dag og sørg for at du ikke er alene med dette!

LYKKE TIL!

mortilto
Anonym
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem
Google 

BarnetMitt.com    Web

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)