Ny her på BarnetMitt?
Det er gratis å melde seg inn
Velkommen! Registrer deg her
Forum

BarnetMitt: 6-8 år

For dere med barn i alderen fra seks til åtte år. Her kan dere utveksle tanker og erfaringer.
Hvem skal han be i bursdagen sin?
 14:40 31.10.2007
Min sønn fyller 6 år, og jeg vet ærlig talt ikke hvem han skal få be i sin bursdag.
Saken er den at han går på en relativt stor skole hvor de er 55 barn i klassen. 33 av dem er gutter. Heldigvis så er alle elevene delt i 3 basisgrupper som dem tilhører.
Markus har bare 2-3 som han leker mest med, ellers så virrer han rundt omkring og leker med de fleste. Vi har ikke så stor plass hjemme slik at det blir uaktuelt å be alle guttene. Hva gjør vi? Blir det veldig urettferdig å bare be noen? SKal jeg kanskje be alle guttene på gruppa hans selv om han ikke leker med alle? Hvis jeg gjør det, så får vi ikke plass til å be de han har blitt bedt til tidligere...
Huff, syns dette er så vanskelig. Noen som har gode råd?
Anonym
Sv: Hvem skal han be i bursdagen sin?
 20:39 1.11.2007
Jeg forstår problemet ditt. Synes dette er like vanskelig hvert år jeg. Noen i klassen ber jo alle, noen ber bare av samme kjønn, andre igjen lar rett og slett barna selv bestemme hvem de vil be. Jeg har selv ikke plass til hele klassen til min datter når hun feirer bursdag, så selv om hun har vært i selskap til noen av guttene også, så har ikke jeg plass, og da blir det bare jentene. Så jeg synes ikke du skal tenke på om det blir urettferdig, for helt rettferdig vil det aldri bli uansett.

Men om du likevel ønsker å be alle i basisgruppen, eller flere, så kan du jo spørre på skolen om å få låne klasserommet eller skolefritidsordningen til selskapet. Min datter har vært i flere selskap som har blitt holdt på sfo. Egentlig ganske smart, der har man jo kjøkken, mange stoler og bord, og ikke minst god plass til ungene å leke både inne og ute.
tinker
 19:13 2.11.2007
Min sønn fyller også 6 år nå i november, og han ber alle guttene i sin gruppe (klasse). Det er 12 stykker. I tillegg ber han 2 utenom som han kjenner fra før. Jeg synes det er dumt å velge bare noen nå som han går i første klasse, vil ikke holde noen utenfor.
-nallemaja-
 16:42 14.12.2007
Du har vel holdt bursdagen for lenge siden nå, men tenkte jeg likevel kunne dele et godt tips jeg hørte en gang:

La barna få bestemme hvem de vil invitere, men ikke hvem de ikke vi be.

Det betyr at barna kan bestemme hvem de har lyst til å ha i bursdagen, men at foreldrene skal tenke seg godt om når det er noen de ikke vil ha, med tanke på mobbing og utestenging. Inviterer man halvparten av guttene blir ikke enkeltunger utestengt, men man kan ikke invitere 6 av 7....
BadHairDay
 08:45 15.12.2007
Sønnen min går også i første klasse, og dette ble tatt opp på første foreldremøte. Skal man ha selskap ber man alle av samme kjønn, sånn er det bare, man kan ikke velge ut noen få, det er nå miljøet og vennskap for ti år fremover skal bygges, det er viktig at alle sammen får være med!

Nå er jeg så heldig å ha en stor kjellerstue jeg kan ha de i, men de i klassen her som ikke har den muligheten har tenkt kreativt og det har ordnet seg for alle hittil. Noen har hatt selskapet i huset til bestemor, noen på SFO, og noen på bowlinga. Selskap på f.eks Mc Donalds blir som regel ikke dyrere enn å ha det hjemme (du slipper jo både pølsekjøp, baking og godteposer), ikke like koselig kanskje, men du slipper ihverfall og utestenge noen....
Kristin1974
 07:17 20.12.2007
dessuten går det jo an å slå sammen bursdagen med andre om det er noen som har bursdag omtrent samtidig...sønnen vår går i andre klasse - han var ny i klassen nå i høst så jeg veit ikke om det ble snakket noe om på foreldremøte i fjor - så virker det som regelen er enten hele klassen (så vidt meg bekjent har ingen bedt hele klassen enda...), alle av samme kjønn eller maks halvparten av gutta eller jentene....
labine
Du må være innlogget eller medlem for å skrive innlegg. Klikk her for å logge inn eller bli medlem

(Fyll inn mottakers e-post adresse og klikk send. Du kommer tilbake til denne siden etterpå)

------- Annonser -------